Rehellistä tietoa hakukone­optimoinnista

Hakukone­optimointi (eli SEO tai Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkopalvelun näkyvyyden kohentamista Googlen ja muiden hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa.

Hakukone­optimoinnin avulla varmistat, että ostavat asiakkaat löytävät tuotteesi tai palvelusi parhailla hakutermeillä ja oikealla hetkellä myös Googlen ilmaisista hakutuloksista.

Onnistunut hakukone­optimointi on usein verkossa toimivan yrityksen parhaita sijoituksia ja sen avulla saavutetut hyödyt pitkäkestoisia.

Lue lisää hyödyistä.

Meiltä saat asiakaslähtöistä hakukone­optimointia

Tämä tarkoittaa, että otamme hakukoneiden lisäksi optimoinnissa huomioon asiakkaasi ja hiomme palvelusta hyvän sekä heille että hakukoneille. Näin saat enemmän ostavaa liikennettä ja tyytyväisempiä asiakkaita.

Tämä hakukoneo­ptimointi­opas kertoo sinulle rehellisesti kuinka hakukone­optimointia tehdään. Olemme jättäneet tekstistä pois turhat kliseet ja kertoneet miten asiat oikeasti menevät – väittipä Google tai muut oppaat mitä tahansa muuta.

Oppaan luettuasi tiedät kaikki tärkeimmät hakukone­optimoinnin osa-alueet ja saat hyvät perustiedot sivuston omatoimiseen optimointiin ja sivustolle johtavien linkkien hankkimiseen.

Aiheeseen liittyvää hyödyllistä tietoa löydät myös blogistamme ja muista myös katsoa tarjoamamme palvelut hakukone­optimointiin.

Ennen itse asiaan menemistä listasimme alle muutamia faktoja hakukone­optimoinnin kannattavuudesta ja tärkeimpiä syitä, miksi sitä kannattaa tehdä. Jo tässä vaiheessa kannattaa sisäistää ajatus: ”onnistunut hakukone­optimointi on jättipotti yritykselle”.

SEO-palvelut

Suomessa Google on tärkein hakukone

Suomalaiset suosivat hakukoneenaan Googlea. Googlen kautta tehdään noin 97% tietokoneella tehtävistä hauista ja 99.5% mobiilihauista.

Tästä syystä Suomessa hakukone­optimoinnin tarkoituksena on nostaa sijoituksia ensisijaisesti Google-hauissa.

Tosin Bing, Yahoo ja muut hakukoneet arvostavat kuitenkin samoja asioita kuin Google ja näin hakukonenäkyvyys kohenee usein kaikissa hakukoneissa hakukone­optimoinnin avulla.

Ensimmäiset hakutulokset keräävät lähes kaiken liikenteen.

Orgaanisen haun klikkiprosentit (CTR)

Taulukon arvot perustuvat yli neljän miljoonan hakusanan ja 36 000 verkkosivun tilastoihin.
SijoitusMobiiliTietokone
129,70%37,65%
216,91%18,15%
310,73%10,89%
47,22%7,26%
55,13%5,22%
63,74%3,89%
72,76%3,01%
82,08%2,40%
91,57%1,95%
101,18%1,70%
111,13%1,84%

Hakukone­optimoinnin opas

SEOSEONin SEO-opas on tehty astetta rehellisemmäksi kuin muut suomenkieliset hakukoneoptimointioppaat.

Emme siis takerru jokaiseen Googlen viralliseen ohjeistukseen, vaan kerromme mikä kokemuksemme mukaan oikeasti toimii.

Tavoitteenamme on myös saada jokainen verkkosivuston omistaja ymmärtämään hakukone­optimoinnin tärkeys ja se tosiasia, että ilman hyvää hakukonenäkyvyyttä yhdenkään (edes osittain) verkossa toimivan yrityksen tulevaisuuden näkymät eivät ole kovin hyvät.

Tee heti aluksi sivustollesi hakukoneoptimointitesti ja lue sitten oppaasta ohjeet Google näkyvyyden parantamiseen.


Sisällysluettelo

Opas on pitkä, voit siirtyä haluamaasi kappaleeseen linkkien avulla.

A. TIETOA

A1. Mitä on hakukone­optimointi?

Hakukoneoptimointi on verkkosivuston muokkaamista ja kehittämistä paremmaksi sekä hakukoneille että sivuston käyttäjille. Suomenkielinen sana “hakukoneoptimointi” on käännös englannin kielen sanoista ”Search Engine Optimization” ja siksi se tunnetaan yleisesti myös lyhenteellä ”SEO”.

Hakukone­optimoinnin tavoitteena on saada verkkosivuston sivut löytymään hakutulosten kärkipäästä, kun asiakas suorittaa Google-haun valitulla hakusanalla.

Optimoitu verkkosivusto tavoittaa näin ollen tehokkaammin ostavia asiakkaita. Ovathan sivustolle päätyvät kävijät jo etsimässä tarjoamiasi tuotteita tai palveluita.

Hakujen jakautuminen Suomen suosituimmille hakukoneille:

  1. Google 98,08%
  2. Bing 1.48%
  3. Yahoo 0.25%
  4. Ask 0.06%
  5. Yandex 0.05%

Todellisuudessa toiseksi suosituin hakukone on Googlen omistama YouTube, mutta tässä oppaassa keskitymme näkyvyyden kohentamiseen perinteisissä hakukoneissa.

A2. Miksi hakukone­optimointi on kannattavaa?

“Ilman hyvää hakukonenäkyvyyttä yhdenkään (edes osittain) verkossa toimivan yrityksen tulevaisuuden näkymät eivät ole kovin hyvät.”

Hyvin hakukone­optimoitu verkkosivusto kerää ilmaista liikennettä Google-hauista. Kun projekti on toteutettu riskialttiita toimenpiteitä välttäen, on saavutettu liikenne pysyvää ja nousujohteista.

Mitä enemmän sivustosi hakusanoista sijoittuu Google-hakutulosten kärkisijoille, sitä enemmän potentiaalisia asiakkaita löytää yrityksesi sivustolle.

Koska hakukone­optimoinnin avulla saatu liikenne on periaatteessa ilmaista, niin se on pitkällä aikavälillä usein edullisin tapa tavoittaa ostavat asiakkaat.

Jotta sijoituksen rahallinen hyöty olisi helpompi ymmärtää, olemme vertailleet hakukone­optimoinnin kustannuksia maksulliseen Google-näkyvyyteen (Google AdWords).

HUOM! Esimerkki kertoo teoreettiset kustannukset kuvitteellisten kävijämäärien ja klikkihintojen perusteella. Käytännössä parhaat tulokset saadaan varmistamalla hyvä näkyvyys sekä maksetuissa että ilmaisissa Google-hakutuloksissa.

Hakukone­optimointi (SEO):

Yritys X sijoittaa verkkokaupan hakukone­optimointiin 10 000 € + kuukausittaisen ylläpitomaksun kulut 500 €/kk ja linkkien rakennuksen työkustannukset 500 €/kk sekä linkkien ostamisesta koituvat kulut 500 €/kk ensimmäisen vuoden ajan, jonka jälkeen kulut tippuvat ainoastaan 500 € kuukausimaksuun ja uusittavien linkkien kuluihin 250 €/kk.

Näin sijoituksen kokonaissummaksi muodostuu 46 000 € kolmen vuoden aikana. Ensimmäinen vuosi 28 000 €, toinen vuosi 9 000 € ja kolmas vuosi 9 000 €.

Projektissa valitaan 200 hakusanaa, joiden sijoituksia pyritään nostamaan hakutuloksissa. Näillä hakusanoilla on keskimäärin 500 hakua/sana kuukaudessa ja kuukausittainen hakuvolyymi yhteensä 100 000 hakua.

Ensimmäisen kolmen kuukauden ajan keskimääräinen sijoitus valituilla hakusanoilla on 10, joka tuo sivustolle noin 1 % koko potentiaalista. Näin sivuston kuukausittainen orgaaninen liikenne on ensimmäisen kolmen kuukauden ajan keskimäärin 1000 kävijää kuukaudessa.

Seuraavan kolmen kuukauden jakson aikana sijoitukset kohenevat ja keskimääräinen sijoitus on 8, joka kasvattaisi klikkiprosenttia ja hakukoneiden kautta tullut kävijämäärä nousisi 1200 kävijään kuukaudessa.

Seuraavan vuoden aikana valittujen hakusanojen keskimääräinen sijoitus nousee 4. sijalle, jolloin klikkiprosentti saadaan nousemaan 11 prosenttiin. Tämä vaikuttaa huimasti sivuston orgaaniseen liikenteeseen ja kävijämäärä nousee 11 000 kävijään kuukaudessa.

Verkkokaupan samalla kartuttaessa luottamustaan tämän puolentoista vuoden aikana, nousevat hakukonesijoitukset entisestään.

Tämän kolmen vuoden ajanjakson viimeiset 18 kuukautta hakusanojen sijoitukset ovat keskimäärin toisella sijalla ja näin ollen klikkiprosentiksi saadaan 16 %.

Sivuston orgaaninen kävijämäärä on 16 000 kävijää kuukaudessa ja myös yrityksen tunnettavuus on tässä ajassa noussut huomattavasti.

Pelkästään brändin nimellä saadaan nyt 3 000 kävijää sivustolle kuukausittain hakutulosten kautta, jolloin kokonaiskävijämääräksi muodostuisi 19 000 kävijää kuukaudessa.

Mitä tämä sitten tarkoitti koko kolmen vuoden ajanjaksolla?

Sivustolle saatiin kolmen vuoden aikana yhteensä 480 600 vierailijaa Googlen ilmaisten hakujen kautta ja näin ollen kustannukseksi yhtä kävijää kohden tuli ainoastaan noin 0,96 €.

Tämän lisäksi kävijämäärät eivät romahda kolmen vuoden jälkeenkään, vaan sivustolle päätyy edelleen hakutuloksista noin 228 000 kävijää vuodessa.

Nyt yritys maksaa näkyvyydestä ainoastaan ylläpitokustannukset, yhteensä 9 000 € vuodessa.

Yhden kävijän hinta on siis asettunut alkusijoituksen jälkeen paikoilleen ja nyt yksi verkkosivuvierailija maksaa enää keskimäärin 0,039 €.

Hakusanamainonta (SEM):

Jos sama näkyvyys olisi saavutettu Googlen maksullisissa hakutuloksissa (Google AdWords), niin jokaisesta klikistä maksettaisiin noin 0,80€.

Tämän lisäksi hakukonemarkkinoinnista tulisi lisäkuluja työn osuudesta, johon tässä esimerkissä laitetaan 10% mainosbudjetista.

Kuinka paljon rahaa olisi kulunut kokonaisuudessaan saman kävijämäärän saavuttamiseen mainonnalla?

Ensimmäiset 3kk – AdWords kampanjan luominen 500 €, mainosbudjetti 800 €/kk (1 000 kävijää) sekä AdWords-tilin ylläpitoon 10% markkinointibudjetista. Yhteensä 3 140 € (1 046,66 €/kk).

Seuraavat 3kk – Tässä vaiheessa verkkosivuvierailijoiden määrä nousi orgaanisissa hauissa ja vastaavan liikenteen turvaamiseksi AdWords-budjettia on nostettava 960 euroon kuukaudessa. Yhteensä näiden kolmen kuukauden kulut olisivat 2 880 € markkinointiin + ylläpitokustannukset 288 €. Yhteensä 3 168 € (1 056 €/kk).

Seuraava vuosi – Orgaanisen kävijämäärän lähes kymmenkertaistuessa myös AdWords-budjetille tapahtuisi sama. Tämän vuoden kulut olisivat 105 600 € markkinointiin + 10 560 € ylläpitoon. Yhteensä 116 160 € (9 680 €/kk).

Viimeiset puolitoista vuotta – AdWords-mainosbudjetti 12 800 € + ylläpito 1280 €. Yhteensä 18 kuukaudelta 253 440 €.

Yhteenveto

Ajanjakso
Orgaaninen
liikenne
Hakukoneoptimointi
Google AdWords -mainonta
1-vuosi
69 600
28 000 €
64 388 €
2-vuosi
180 000
9 000 €
142 560 €
3-vuosi
228 000
9 000 €
168 960 €

Hakukone­optimoinnin kokonaiskustannukset 46 000 € / 3 vuotta.

Hakusanamainonnan teoreettiset kokonaiskustannukset 375 908 € / 3 vuotta.

Hakukone­optimoinnin ansiosta orgaanisen liikenteen määrä myös pysyisi vähintään samalla tasolla kolmen vuoden jälkeen pelkillä ylläpitokustannuksilla, jolloin hinta olisi 0,039 € / kävijä (kuukausihinta 750 €).

AdWords-mainonnan kustannukset pysyisivät 0,8 € / kävijä (kuukausihinta 14 080 €)

Lue lisää palveluistamme:

B. SIVUJEN SISÄINEN HAKUKONE­OPTIMOINTI

B1. Hakusana­tutkimus

Hakusanatutkimus tarkoittaa parhaiden sivukohtaisten hakutermien etsimistä.

Sivustolle sopivia hakusanoja ei kannata arvailla, vaan niiden kuukausittaiset hakumäärät on syytä tutkia SEO-työkalujen avulla.

Vaikka hakusanan kuukausittainen hakuvolyymi on itsessään tärkeä tekijä, niin hakusanoja ei kannata valita ainoastaan sen perusteella. Hakuvolyymiäkin tärkeämpää on osuvuus.

Valitun hakusanan on kuvattava hyvin kyseisen sivun sisältöä. Älä siis huoli vaikka jollakin avainsanalla ei olisi suurta hakuvolyymiä, jos se sopii täydellisesti kyseiselle sivulle. Usein myös vähemmän haetuilla hakusanoilla kilpailu on vähäisempää ja hakusanan sijoitus saadaan nousemaan pienemmällä työmäärällä.

Tutkimuksen yhteydessä tulet myös löytämään runsaasti hakusanoja, joilla on erittäin paljon hakuja, mutta mitkä eivät välttämättä sovi juuri sille sivulle mihin olet tutkimusta tekemässä. Nämä hakutermit kannattaa kirjoittaa muistiin, sillä ne saattavat sopia myöhemmin jollekin sivustosi sivulle. Vaihtoehtoisesti voit myös luoda uusia sivuja näitä hakusanoja varten.

Esimerkki: Olet tekemässä hakusanatutkimusta verkkokaupan tuoteryhmälle, jossa on myynnissä aurinkolaseja. Huomaat kuitenkin “silmälasit” hakutermillä olevan tuhansia hakuja. Et voi valita tätä kyseistä termiä aurinkolasien sivuille, koska termi ei vastaa sisältöä.

Vastaavasti verkkokaupassasi ei ole omaa sivua silmälaseille, koska olet jakanut myynnistä löytyvät silmälasit ainoastaan tuotemerkkien mukaan omille sivuilleen. Tässä tapauksessa voisit tehdä uuden sivun (esimerkkikauppa.fi/silmälasit), johon listaat kaikki valikoimasta löytyvät silmälasit merkistä riippumatta.

Etsi hakusanoja maltillisesti ja valitse vain sopivimmat

Hakusanatutkimukseen kannattaa käyttää riittävästi aikaa, sillä se tulee vaikuttamaan sivustosi tulevaan kävijämäärään.

Pidä mielessä, mitä osuvampia hakusanat ovat, sitä suurempi prosentti verkkosivuvierailijoista konvertoituu ostaviksi asiakkaiksi.

Ole tarkkana valitessasi hakusanoja. Jos valitset esimerkiksi naisten paitoja myyvälle sivulle hakusanan ”paidat”, ei konversioprosentti tule olemaan erityisen hyvä, sillä myös lasten paitoja ja miesten paitoja etsivät henkilöt saattavat päätyä vahingossa tälle sivulle.

Vastaavasti, jos sivut on jaettu oikein, saat hyödynnettyä hakusanojen eri variaatiot tehokkaammin. Esimerkiksi hakusana ”miesten paidat” ohjaa sivulle, jossa on esillä miesten paitoja, ”naisten paidat” naisten osioon, ”paidat” sivulle, jossa on kaikki tarjolla olevat paidat ja niin edelleen. Näin ollen hakusanat ja eri sivut eivät myöskään “kilpaile keskenään” ja saat maksimoitua sivustosi hakukonenäkyvyyden kaikilla näillä avainsanoilla.

Kiinnittää huomiota myös hakusanan vaikeusasteeseen. Usein uuden sivuston luotettavuus on hakukoneiden silmissä heikompi kuin vanhan. Jos kilpailet samoilla hakusanoilla kuin vanhat ja luotettavat verkkokaupat, hyvien sijoitusten saavuttaminen nopeasti on erittäin hankalaa ja työlästä.

Hyvänä esimerkkinä vaateverkkokauppojen puolelta on Zalando, joka dominoi netin vaatemarkkinoita. Jos myyt täysin samoja tuotteita ja olet valinnut samat hakusanat, tulet todennäköisesti häviämään tässä näkyvyyskilpailussa suvereenisti.

Tärkeimmät asiat huomioida hakusanoja valittaessa:

  • Hakusanan tulee sopia täydellisesti sivulle = mitä osuvampi hakusana, sitä parempi konversioprosentti
  • Hakusanalla tulee olla hakuja = maksimipotentiaalin täytyy olla kaiken vaivan arvoista
  • Hakusanan kilpailutilanne = riittääkö aika ja resurssit kilpailemiseen?

Suositeltavat työkalut hakusanatutkimukseen:

Tarvitsetko apua hakusanatutkimuksen tekemisessä?

Ota yhteyttä

B2. Hakusana­suunnitelma

Nyt tiedät miten hakusanatutkimus tehdään, voit ottaa askeleen eteenpäin ja ryhtyä tekemään itse hakusanasuunnitelmaa.

Hakusanasuunnitelmalla tarkoitetaan sitä, kuinka valittuja hakutermejä käytetään sivustolla.

Suunnitelman tekeminen on helpointa niin, että listaat kaikki optimoitavat sivun (esimerkiksi Excel-taulukkoon) ja valitset kullekin sivulle sopivimmat hakusanat.

Usein yhdelle sivulle ei kannata valita liian montaa hakusanaa. Valitse päähakusana ja sen lisäksi muutama relevantti verkkosisällön optimoinnissa käytettävä hakusana. Käytä hakusanojen valinnassa kriteereinä:

  • hakusanojen osuvuutta
  • hakuvolyymiä
  • hakusanan vaikeusastetta
  • omaa harkintakykyäsi

Vältä kuitenkin samojen hakusanojen käyttöä useilla sivuilla.

Mitä useamman hakusanan saat jaettua osuvasti sivustosi eri sivuille, sitä enemmän tulet saamaan osuvaa liikennettä sivustollesi (olettaen, että hakusanat sijoittuvat hyvin Googlen hakutuloksissa).

Laaja vai suppea hakusanasuunnitelma?

Kuten tässä oppaassa ehdimme jo todeta, hakusanoja ei kannata valita pelkästään hakuvolyymin perusteella. Sen sijaan huomioon tulee ottaa myös se, kuinka hyvin termi sopii sille tarkoitetulle sivulle. Jos tuotevalikoima tai sivujen määrä on suuri, myös sopivia hakusanoja on silloin enemmän. Alla olevasta esimerkistä näet miksi asia on näin.

Suppea hakusanasuunnitelma

Suppea hakusanasuunnitelma sisältää vain itsestäänselvät hakusanat koko sivustolle. Tässä esimerkissä on valittu kolme hakusanaa, joille sivuston omistaja haluaa optimoida sivustonsa.

Hakusana
Vaikeusaste
Haut
Puhelimen kuoret
31
2979
Suojakuoret
26
1095
Kännykän kuoret
32
1600
  • Päähakusanat omaavat yhteensä 5674 kuukausittaista hakua
  • Hakusanojen vaikeusasteen keskiarvo 30/100
  • Kuukausittaisten hakujen keskiarvo hakusanaa kohden 1891

Laaja hakusanasuunnitelma

Laajassa hakusanasuunnitelmassa sivuston jokaiselle sivulle on valittu omat hakusanat. Tässä esimerkissä on tuotu esille kymmenen hakusanaa, joille sivuston omistaja haluaa optimoida sivustonsa.

Hakusana
Vaikeusaste
Haut
Honor 7 lite kuoret
15
1900
iPhone 7 kuoret
17
1300
Huawei p8 lite kuoret
13
1300
Honor 7 kuoret
9
880
iPhone 6s kuoret
8
590
iPhone 7 suojakuoret
23
480
iPhone 8 kuoret
23
480
Samsung Galaxy S7 edge kuoret
19
320
Samsung kuoret
21
110
Samsung j5 suojakotelo
7
110
  • Päähakusanat omaavat yhteensä 7470 kuukausittaista hakua
  • Hakusanojen vaikeusasteen keskiarvo 17/100
  • Kuukausittaisten hakujen keskiarvo hakusanaa kohden 747

Yhteenveto

Esimerkistä kaikki varmasti ymmärsivät jo, että laaja hakusanasuunnitelma on huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.

Huomaa kuitenkin, että esimerkissä oli ainoastaan kymmenen hakusanaa. Miten ero korostuisi sadan tai vaikkapa tuhannen hakusanan kohdalla?

Vaikka useamman hakusanan hyödyntäminen sivuston optimoinnissa vaatiikin enemmän työtä projektin alkuvaiheessa, tulet tavoittamaan sen ansiosta huomattavasti enemmän ostavia asiakkaita kuin muutamalla geneerisellä hakusanalla.

SEO-palvelut

B3. Sivujen otsikot (Page Title)

Sivun otsikko on Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko.

Sivun otsikoilla on merkittävä rooli hakukone­optimoinnissa, koska ne auttavat sekä hakukoneita että asiakkaitasi hahmottamaan paremmin, mitä kyseisellä sivulla on. Jos otsikko ei vastaa hakutermiä, niin tätä sivua ei todennäköisesti näytetä myöskään hakutuloksissa.

Tässä osiossa kerromme kuinka hyödynnät otsikoita sivuston hakukone­optimoinnissa. Olipa kyseessä sitten verkkokauppa, yrityksen verkkosivut tai henkilökohtainen blogi, otsikoiden optimointi toimii täysin samalla periaatteella.

Ennen sivujen otsikoihin koskemista hakusanasuunnitelman tulee olla valmis. Sen avulla tiedät, mitä hakusanaa käytetään milläkin sivulla. Varmista siis, että suunnitelma on tehtynä koko sivuston osalta ennen aloitusta (näin vältyt tuplatyöltä).

Sivun otsikoiden optimointi

Yleinen harhaluulo on, että sivustolla on yksi otsikko. Tosiasiassa jokaisella verkkosivustosi sivulla on aina oma otsikko. Jos sivustolla on 200 yksittäistä sivua, siellä on myös 200 sivun otsikkoa.

Jokaisella sivulla tulisi käytännössä aina olla oma uniikki otsikko. Jos olet sisällyttänyt hakusanasuunnitelmassa valitun hakusanan sivun otsikkoon ja sivulta löytyvä sisältö on linjassa sen kanssa, Google osaa näyttää oikean sivun kullekin asiakkaasi tekemälle haulle. Vastaavasti asiakkaasi näkevät, että hakutulos vastaa varmasti kirjoitettua hakutermiä.

Joissakin tapauksissa useammallakin sivulla voi olla sama sisältö ja otsikko. Esimerkiksi, jos sama tuote löytyy verkkokaupan useasta tuoteryhmästä. Näissä tilanteissa sinun tulee kertoa Rel=”canonical” -tagillä saman sisällön omaavista sivuista Googlelle ja asettaa vain yksi niistä ensisijaiseksi sivuksi. Tämä tarkoittaa, että ensisijainen sivu tulee esille hakutuloksissa. Lisää aiheesta oppaan kohdassa D5.

Sivuston otsikon pituus

Koska sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa, on sille ollut pakko määritellä maksimipituus. Ennen maksimipituus oli 55 merkkiä (välilyönnit mukaan laskettuina). Eri kielillä merkit ovat kuitenkin erimittaisia, joten Google on siirtynyt puolueettomaan pikselirajoitukseen.

Sivuston otsikon suurin sallittu pituus on nykyisin 580 pikseliä. (joulukuusta 2017 lähtien)

Mobiilissa otsikon pituus on usein sama, mutta meta-kuvauksen pituus lyhyempi kuin tietokoneella. Google tykkää testailla eri listaustapoja, joten älä ylläty, jos näet suosituksesta poikkeavia hakutuloksia.

Suositukset sivun otsikon optimoimiseen

  1. Kirjoita tarkoin sivun sisältöä kuvaava otsikko
  2. Älä toista otsikossa kaikkia hakusanavariaatioita
  3. Mainitse aina sivustosi nimi otsikon alussa tai lopussa (esimerkiksi: “Sivun otsikko | Sivusto.fi”)

Päähakusanoja tulee käyttää sivun otsikossa ja suositeltavaa on käyttää niitä juuri siinä sanamuodossa, minkä olet valinnut sivun päähakusanalle. Useissa testeissä on myös todettu hakusanan sijainnin otsikossa vaikuttavan hakusijoituksiin. Parhaat sijoitukset saavutetaan useimmiten hakusanan ollessa otsikon ensimmäinen sana tai vähintään otsikon alkupuolella.

Täydellinen otsikko sisältää kaikki kyseiselle sivulle valitut avainsanat.

Jos valitsit hakusanasuunnitelmassasi kaksi hakusanaa kyseiselle sivulle, on otsikko täydellinen, jos saat ne molemmat ja sivustosi nimen mahtumaan 580 pikseliin luonnolliselta kuulostavana otsikkona.

Täydellinen otsikko: Hakusana 1 – Hakusana 2 | Sivuston nimi

Jos suunnittelet sivujen otsikoiden kaavan oikein, voit käyttää samaa kaavaa kaikilla sivustosi sivuilla ja säästää näin työn määrässä. Jos sopivaa kaavaa ei löydy, on työ tehtävä manuaalisesti. Työ kyllä maksaa itsensä takaisin, sillä sivun otsikko on yksi vaikuttavimmista tekijöistä Googlen järjestäessä hakutuloksia paremmuusjärjestykseen.

Esimerkki:

SivuDuunari.fi yritys kehittää edullisia verkkosivuja yritykselle ja etusivun päähakusanoiksi on valittu ”verkkosivut yrityksille” sekä ”edulliset verkkosivut”.

Jos käyttäisit edellä mainittua otsikon kaavaa, muodostuisi sivun otsikoksi: ”Verkkosivut yrityksille – Edulliset verkkosivut | SivuDuunari.fi”.

Kuitenkin tehdessäsi työn oikein ja käyttämällä siihen hieman aikaa, saat muodostettua paljon paremman sivun otsikon.

Kuulostaisiko, ”Edulliset verkkosivut yrityksille | SivuDuunari.fi” -otsikko sinunkin mielestäsi paremmalta vaihtoehdolta?

Kaiken lisäksi tässä vaihtoehdossa otsikko mahtuu kokonaisuudessaan 580 pikselin sisään ja se muodostaa sivulle vielä yhden loistavan “Long-tail” -hakusanan lisää: ”edulliset verkkosivut yrityksille”.

Sivun otsikon asettaminen sivulle

Sivun otsikko tulee useimmilla julkaisujärjestelmillä suoraan sivun nimestä. Et välttämättä kuitenkaan halua käyttää sivun nimeä otsikkona, tai toisin päin. Tässä tapauksessa sinun tulee asettaa sivun otsikko sille varattuun kenttään sivuston hallintapaneelissa tai seuraavalla koodilla sivun HEAD-osioon.

Esimerkkikoodi:

<head>

<title>Tähän tulee sivun otsikko</title>

</head>

Optimoidaanko yhdessä sivustosi sivujen otsikot?

Ota yhteyttä

B4. Meta-kuvaukset

Meta-kuvaus eli “meta-description” on Googlen hakutuloksissa näkyvä lyhyt kuvaus, joka näkyy sivun otsikon alapuolella. Meta-kuvaus ei vaikuta sivuston sijoituksiin hakukoneissa, silti sillä on oleellinen osa hakukone­optimointia.

Miksi meta-kuvaus on silti tärkeä?

Meta-kuvauksella voidaan vaikuttaa huomattavasti klikkiprosenttiin ja sen myötä verkkosivuille päätyvien käyttäjien määrään.

Kuvauksen ollessa asiallinen ja houkutteleva, käyttäjä klikkaa huomattavasti todennäköisemmin sivustollesi. Myös meta-kuvauksessa kannattaa käyttää päähakusanoja, sillä Google lihavoi hakua vastaavat sanat kuvauksessa ja sivustosi erottuu paremmin hakutulossivulla.

Kuvauksia kirjoitettaessa kannattaa olla rehellinen, muuten sillä voi olla negatiivinen vaikutus sivustosi konversioihin ja välittömien poistumisten määrä sivustoltasi saattaa kasvaa.

Pyri kertomaan kuvauksessa hieman tarkemmin kyseisen sivun sisällöstä ja mahdollisuuksien mukaan sisällyttämään toimintakehotus tai joitakin syitä, miksi asiakkaan kannattaa valita yrityksesi sivustosi kaikkien muiden hakutulosten joukosta.

Meta-kuvauksen pituus

Google on rajoittanut meta-kuvauksen pituudeksi 300 merkkiä välilyönnit mukaan luettuina.

Kuitenkin metakuvauksen todellinen pituus riippuu hakutulostyypistä. Esimerkiksi jos sivun päivitys päivämäärä näytetään automaattisesti hakutuloksessa, on kuvaukselle varattu tila hieman pienempi ja Google katkaisee kirjoittamasi kuvauksen kolmella pisteellä…

Kirjoita 300 merkkiä pitkät (uniikit) meta-kuvaukset kaikille sivustosi sivuille.

Sisällytä päähakusanat kuvausten alkupuolelle varmistaaksesi, että ne eivät katkea pois, jos lyhempi kuvaus näytetään hakutuloksissa. 

Google voi myös luoda näytettävän meta-kuvauksen automaattisesti, jos hakulausekkeen avainsanat sattuvat osumaan sivusi sisältöön, mutta ei asettamaasi kuvaukseen.

Suositeltavaa on kuitenkin kirjoittaa uniikki kuvaus kaikille sivustosi sivuille ja käyttää niissä vähintäänkin yhtä valitsemistasi sivun hakusanoista.

Porkkanana tälle työlle on Googlen Snippetit, eli korostetut ensimmäiset hakutulokset. Näissä Google käyttää todella usein noin 300 merkkistä tekstiä, mikä on asetettu sivun meta-kuvaukseksi.

Meta-kuvauksen asettaminen sivulle

Useilla julkaisujärjestelmillä on oma kenttä kuvaukselle sivuston hallintapaneelin puolella. Jos näin ei ole, sinun tulee asettaa koodinpätkä manuaalisesti kyseisen sivun koodin HEAD-osioon.

Esimerkkikoodi:

<head>

<meta name=”description” content=”SEOSEON on hakukone­optimointi &amp; internet-markkinointiyritys, joka tarjoaa kustannustehokkaat ratkaisut verkkonäkyvyyden parantamiseen Pohjoismaissa.”/>

</head>

Tiesitkö, että meta-tietojen optimointi sisältyy palveluihimme?

Lue lisää

B5. Tekstisisältö

Hakukone­optimoidun sisällön kirjoittaminen perustuu hakusanasuunnitelmastasi selviävien hakusanojen käyttöön teksteissä.

Tekstit ovat hakukoneelle yksi tärkeimmistä kriteereistä sen järjestäessä hakutuloksia paremmuusjärjestykseen. Myös tämä opas toimii hakukone­optimoituna sisältönä.

Sisällön optimoinnissa yksi kriittisimmistä asioista on sen “hakusanapitoisuus” (kuinka monta kertaa hakusana on mainittu sisällössä). Tämän merkitys korostuu etenkin sivuston ollessa uudempi tai, kun sen luotettavuus ei ole hakukoneiden silmissä erityisen hyvä.

Sisällön laatuun ja runsauteen kannattaa panostaa erityisesti, jos kilpailet samoilla hakusanoilla luotettavampien sivustojen kanssa. Tietysti oikeasti hyvä sisältö myös myy huomattavasti tehokkaammin.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sisältö tulee kirjoittaa sivuston käyttäjille eikä ainoastaan Googlelle. Hakusanoja tulee käyttää luonnollisissa paikoissa ja oikeissa sanamuodoissa, mikä tapahtuu lähes itsestään sivun sisällön ollessa hyödyllinen ja tarjotessa kattavasti vastauksia valituille hakutermeille.

Suomen kielellä optimointi eroaa englanniksi optimoimisesta!

Google osaa ja oppii koko ajan kovaa vauhtia lisää englantia, mutta suomen kielessä se ei ole vielä kovinkaan hyvä. Eli englanniksi ja suomeksi ei voida tällä hetkellä optimoida sisältöä täysin samaan tyyliin.

Englanniksi Google ymmärtää erinomaisesti synonyymit ja periaatteessa jo koko sivun asiasisällön. Tämä tarkoittaa, että englannin kielessä ei tarvitse välttämättä edes mainita sivun hakusanoja sijoittuakseen hyvin, mutta suomeksi tilanne on vielä toinen.

Kannattaa kuitenkin huomioida tämä jo nyt ja ajatella tulevaisuutta. Voit kirjoittaa suomeksi ja käyttää valitsemiasi hakusanoja tekstissä, mutta silti tehdä niin kuin optimointi toimii englanniksi, eli käyttää useita synonyymeja kertoa aiheeseen/hakusanaan liittyvistä aiheista. Muista kuitenkin hakusanojen käyttö myös päähakusanojen tarkoilla sanamuodoilla.

Kuinka usein hakusanat kannattaa mainita tekstissä?

Kirjoittaessasi sivuston vierailijoille ja hakukoneille ei hakusanoja kannata käyttää liikaa. Käytä siis hakusanoja harkiten ja juuri niille sopivissa paikoissa.

Jos haluat tietää tarkan hakusanapitoisuuden tekstillesi, on suositeltavaa tehdä hieman tutkimustyötä. Etsi hakusanoillasi ensimmäiseksi sijoittuvat sivustot ja tarkastele heidän hakusanapitoisuuksia, sivun sisällön määrää ja sivuston luotettavuutta. SEOquake-työkalu nopeuttaa kilpailijoiden sisällön tutkimista huomattavasti.

Jos kilpailijasi sivuston luotettavuus, eli “Domain Rating” (Ahrefs-työkalun arvon mukaan), on huomattavasti korkeampi kuin oman sivustosi, tarvitset melko varmasti huomattavasti enemmän sisältöä kuin kilpailijasi.

Eli jos luotettavan sivuston omaava kilpailijasi on kirjoittanut 100 sanaa sisältöä, sinä saatat tarvita jopa viisinkertaisen määrän. Tähän toki vaikuttaa muutkin asiat, kuten miten paljon olet kilpailijaasi jäljessä sivuston luotettavuudessa ja mikä on suunnitelmasi linkkien rakennukseen tulevaisuudessa.

Kuinka pitkiä tekstisisältöjen tulee olla?

Tämä riippuu täysin sivustosi tyylistä ja kilpailutilanteesta. Verkkokaupoille yleinen tuoteryhmäkuvausten mitta on 200 – 600 sanaa.

Hyvä esimerkki on markkinajohtaja Zalando, joka käyttää lähes aina 600 sanan kuvauksia jopa pienille tuoteryhmille varmistaakseen ensimmäisen sijan hauissa.

Blogissa kirjoituksien tulisi olla 600 – x000 sanaa. Kattoa ei ole ja on todistettu, että pidemmät blogikirjoitukset sijoittuvat hakutuloksissa huomattavasti paremmin kuin lyhyet.

Tärkeintä: Jokaisen sivun sisällön tulee olla uniikkia!

Et siis voi kopioida tekstejä toisilta sivuilta, vaan kaiken sisällön tulee olla kirjoitettu kohdesivulle valittujen hakusanojen perusteella. Kopioidulla sisällöllä ja tuplasisältöä omaavilla sivuilla ei hakutuloksissa yksinkertaisesti pärjätä. Älä siis aliarvioi uniikin sisällön voimaa hakukoneoptimoinnissa!

Muutamia asioita, jotka kannattaa pitää mielessä sisällön optimoinnissa:

  • Teksi tulee kirjoittaa ensisijaisesti asiakkaalle, mutta siihen on hyvä lisätä hakusanoja myös niiden tarkassa muodossa
  • Yritä sisällyttää tekstiin hakusanan synonyymejä ja hakusanaa myös eri sanamuodoissa
  • Usein pidempi tekstisisältö sijoittuu paremmin hakutuloksissa
  • Tekstisisältöjen tulee aina olla uniikkeja
  • Varmista, että hakusanaa ei tule tekstiin liian montaa kertaa (esimerkiksi noin 2% avainsanatiheys on normaali)

Kirjoitimme sisällöntuotannosta oman sivun:

Lue sivu

B6. Sisäinen linkitys

Verkkosivuston sisäinen linkitys on oleellinen osa sivujen sisäistä hakukone­optimointia. Käytännössä tarjoat sisäisillä linkeillä oikotien käyttäjälle hyödylliseen sisältöön, mikä puolestaan tekee linkitetystä sivusta vahvemman hakukoneen silmissä. Linkitä siis hyödyllinen tieto sopiviin paikkoihin sivustollasi.

Etusivun linkit

Etusivulta haluat linkittää kaikista tärkeimmille sivuille. Etusivun ollessa sivustosi luotettavin sivu, viestit näin hakukoneelle linkitettyjen sivujen olevan myös erittäin tärkeitä ja näin ollen niiden luotettavuus kasvaa.

Saman toimiessa myös toisin päin, etusivullesi tulisi johtaa eniten sisäisiä linkkejä muilta sivustosi sivuilta.

Ankkurisanat sisäisessä linkityksessä

Sisäisessä linkityksessä pääset itse päättämään linkkien ankkurisanat (eli linkittävän tekstin). Ankkurisanoihin kannattaa usein liittää linkitettävän sivun päähakusana, mutta vain silloin kuin se saadaan sopimaan sisältöön luonnollisesti.

Ei ole kuitenkaan normaalia, että linkittäisit tarkalla päähakusanalla jollekin sivustosi sivulle kaikilta muilta sivuilta. Niin kuin monessa hakukone­optimoinnin osa-alueessa, myös tässä on syytä käyttää omaa harkintalykykyä ja linkittää sivujen sisällä, niin kuin se tuntuu luonnolliselta ja on käyttäjälle hyödyllisintä.

Sisäisiä linkkejä on myös helppo optimoida jälkikäteen. Näet helposti Google Analytics -työkalulla, mille sivulle käyttäjät navigoivat tietyiltä sivuilta ja voit helpottaa heidän kulkuaan oikeaan paikkaa sisäisten linkkien avulla (nämä ovat oikeasti hyödyllisiä linkkejä).

Tässä oli tärkeimmät sivujen sisäisestä hakukoneoptimoinnista. Heräsikö kysymyksiä?

Kysy meiltä

C. SIVUJEN ULKOINEN HAKUKONE­OPTIMOINTI

C1. Sivuston luotettavuuden mittarit

Sivujen ulkoisen hakukone­optimoinnin tarkoitus on kohentaa sivuston luotettavuutta lähteenä hakukoneille. Sivuston luotettavuus nousee, sille linkittävien verkkotunnusten määrän myötä.

Kuitenkaan kaikki linkittävät verkkotunnukset eivät ole samanarvoisia. Luotettavampien sivustojen linkit ovat tietysti parempia ja mitä lähempänä etusivua linkittävä sivu on, sitä parempi linkki (usein) on.

Olettaen tietysti, että kyseessä on suomenkielinen ja oman sivustosi aihepiiriin sopiva sivu.

Parhaat työkalut sivuston luotettavuuden mittaamiseen

Sivuston luotettavuuden tarkastamiseen on useita mittareita. Yleisimmin käytetyt indikaattorit tulevat Ahrefs, Majestic ja Moz nimisten SEO-työkalujen kautta.

Kaikkien näiden työkalujen luvut on ilmoitettu 0 – 100 asteikolla, joissa kaikissa 100 on paras. Arvot lasketaan linkittävien sivustojen luotettavuuden, linkittävien verkkotunnusten sekä linkkien määrän perusteella.

Ahrefs

Ahrefs on ollut paras mittari vuonna 2018. Ahrefs Site Explorer löytää linkit paremmin kuin kilpailevat työkalut. Ahrefs ilmoittaa “Domain Rating” (“DR”) arvon verkkotunnuksen luotettavuudelle, “URL Rating” (“UR”) arvon sivukohtaiselle URL-osoitteelle ja sivuston “Ahrefs Rank” sijoituksen (linkkiprofiilin vahvuus maailmanlaajuisesti).

Majestic

Majestic oli aikaisemmin luotettavin linkkityökalu, mutta 2017 vuoden aikana sen tarkkuus heikentyi tasaiseen tahtiin ja Ahrefs nousi ehdottomasti parhaaksi linkkityökaluksi. Majestic Site Explorer ilmoittaa “Trust Flow” (“TF”) arvon verkkotunnukselle ja yksittäisille sivuille.

MOZ

MOZ on ollut tiukassa alamäessä jo muutaman vuoden ajan. MOZ:n Open Site Explorer -työkalua ei voi enää suositella mihinkään käyttöön, mutta on kuitenkin hyvä tietää heidän arvojensa nimet, koska näistä termejä käytetään hakukone­optimointi­keskusteluissa vieläkin suhteellisen usein. “Domain Authority” (“DA”) on verkkotunnuksen luotettavuutta kuvaava mittari ja “Page Authority” (“PA”) ilmoittaa sivukohtaisen luotettavuuden.

Sivujen ulkoinen optimonti vie paljon aikaa. Onko aikasi vähissä?

Tilaa meiltä

C2. Linkkitutkimus

Linkkitutkimuksella tarkoitetaan vaihetta, jossa tutkitaan kilpailijoiden hakukone­näkyvyyteen vaikuttavat linkitykset ja kartoitetaan muut sopivat ulkoiset linkitys­mahdollisuudet.

Yksinkertaistettuna linkkitutkimus toimii seuraavasti:

  1. Kartoita kilpailijasi hakusana­suunnitelmasta löytyvien hakusanojen perusteella
  2. Tuo Ahrefs -työkalulla kaikkien kilpailijoiden linkit taulukkoon
  3. Tutki linkit manuaalisesti ja listaa linkki­mahdollisuudet sekä näiden sivustojen yhteystiedot
  4. Ota yhteyttä sivustojen ylläpitoon
  5. Sovi linkeistä

1. Kartoita kilpailijasi hakusana­suunnitelmasta löytyvien hakusanojen perusteella

Tämä vaihe on helppo ja muutenkin hyödyllinen kuin pelkästään linkki­tutkimuksen kannalta, onhan muussakin markkinoinnissa hyötyä siitä että tiedät kilpailijasi.

Käytännössä etsit kaikki kilpailijat, jotka sijoittuvat Googlen ensimmäiselle sivulle valitsemillasi hakusanoilla. Erittäin kilpailluilla aloilla on kannattavaa etsiä vielä toisellekin hakutulossivulle sijoittuvat kilpailijat.

Listaa kaikki kilpailijat kaikilta hakusanoilta taulukkoon ja siirry seuraavaan vaiheeseen.

2. Tuo Ahrefs-työkalulla kaikkien kilpailijoiden linkit taulukkoon

“Ahrefs Batch Analysis” -työkaluun voit syöttää kerralla maksimissaan kahdensadan kilpailijan verkkotunnukset – tee näin.

Seuraavaksi haluat nähdä jokaisen kilpailijan linkkiprofiilin (eli heidän sivuilleen johtavat linkit). Saat listan linkeistä esiin avaamalla uuteen välilehteen kilpailijan valikon alta löytyvän ”Backlinks” linkin.

Nyt näet listan kaikista tämän kilpailijan sivustolle johtavista linkeistä. Suodata taulukko näyttämään ainoastaan yksi linkki per linkittävä verkkotunnus klikkaamalla ”One link per domain”. Tuo tämä lista Excel-taulukkoon klikkaamalla ”Export”.

Toista tämä kaikille kilpailijoillesi, yhdistä kaikki taulukot, poista tuplalinkit, järjestä taulukko Domain Ratingin perusteella suurimmasta pienimpään ja siirry seuraavaan vaiheeseen.

3. Tutki linkit manuaalisesti ja listaa linkkimahdollisuudet sekä näiden sivustojen yhteystiedot

Nyt sinulla on tuhansia tai satojatuhansia linkkejä listattuna taulukossasi. Yksinkertaisesti sinun tulee nyt tutkia nämä sivustot ja kartoittaa mahdollisuus saman tyyppisen linkkeihin. Kiinnitä kuitenkin huomiota sivuston laatuun myös silmämääräisesti, koska et halua huonoja linkkejä itsellesi, vaikka hyvinsijoittuvalla kilpailijallasi niitä sattuisikin olemaan.

Löytäessäsi hyvän sivuston mistä voit itsekin saada linkin (joko ostamalla, yhteistyön kautta tai täysin ilmaiseksi), merkitse tämä ylös sivuston ylläpitäjän yhteystietojen kera. Kun sinulla on kattava lista linkkimahdollisuuksia kasassa, siirry tekemään linkit tai seuraavaan vaiheeseen.

4. Ota yhteyttä sivustojen ylläpitoon

Ota nyt yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla sivustojen ylläpitäjiin ja tiedustele, onko linkin saaminen mahdollista ja jos on niin maksaako se jotain. Voit myös tiedustella erityyppisten linkkien mahdollisuuksia kuin mitä kilpailijallasi oli. Muista, että usein etusivua lähempänä oleva linkki on parempi ja etusivu lähes poikkeuksetta paras.

5. Sovi linkeistä

Saatuasi vastauksia sivustojen ylläpitäjiltä tulee sinun sopia heidän kanssaan linkistä. Usein pääsivujen linkeistä tehdään vuoden mittainen sopimus ja artikkelilinkeistä sovitaan kertakorvaus. Tietysti tässä vaiheessa pyrit neuvottelemaan itsellesi parhaan mahdollisen sopimuksen.

Haluatko tilata listan kilpailijasi linkeistä vai tarvitsetko apua linkkitutkimuksen tekemisessä?

Ota yhteyttä

C3. Linkkien rakennus

Linkkien rakennuksen tulisi olla osa jokaisen verkkosivun omistajan arkipäivää, sillä sivustollesi johtavat linkit luovat sivustosi luotettavuuden. Ilman linkkejä et luultavasti koskaan tule sijoittumaan hyvin hakutuloksissa, vaikka sivustosi sisältö olisi huomattavasti parempaa kuin kaikilla kilpailijoillasi.

Projekti on jatkuva, koska linkkimahdollisuuksia avautuu usein hyvinkin yllättäen ja ne tulee hyödyntää heti. Kun opit tunnistamaan erilaiset linkitysmahdollisuudet, voit luoda linkkejä muun työn ohella jopa täysin ilmaiseksi.

Muista, että jokaista markkinointikampanjaa suunnittelemassa tulisi olla osaava hakukoneoptimoija.

DoFollow ja NoFollow -linkit

Jokaisen linkkien rakentajan tulisi tietää perusasiat linkkien koodeista. Koodi kertoo sinulle suoraan, onko kyseessä hakukonesijoituksiin vaikuttava linkki vai ei.

Sivustollesi toisista verkkotunnuksista johtavat “DoFollow” -linkit edesauttavat hakukonesijoituksien suhteen, kun taas “NoFollow” -linkit ovat hyödyllisiä lähinnä brändäyksen ja viittausliikenteen kannalta.

Helpoiten tunnistat DoFollow vai NoFollow -linkit SEOquake Chrome -lisäosan avulla, joka yli viivaa NoFollow-attribuutilla varustetut linkit automaattisesti selaimessasi.

Vaikka NoFollow-linkit eivät vaikuta hakukonesijoituksiin suoranaisesti, ovat nekin tärkeitä. Linkkiprofiili ei näyttäisi luonnolliselta ihmiselle eikä hakukoneelle, jos kaikki sivustolle johtavat linkit olisivat suoria linkkejä, eli DoFollow -linkkejä.

Miten DoFollow ja NoFollow linkit eroavat toisistaan?

  • Google Bot ja muiden hakukoneiden indeksointirobotit seuraavat DoFollow-linkkejä
  • Google Bot ja muiden hakukoneiden indeksointirobotit eivät seuraa NoFollow-linkkejä
  • DoFollow-linkkikoodi: <a href=”https://www.seoseon.fi/” >SEOSEON.fi</a>
  • NoFollow-linkkikoodi: <a href=”https://seoseon.fi/” rel=”nofollow” >SEOSEON.fi/</a>

Linkkityypit

Linkkityyppejä ovat teksti-, iFrame-, form- ja kuvalinkit. Kaikki linkkityypit voivat kohentaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja luotettavuutta. Parhaiten toimiva ja luonnollisimman näköinen linkkiprofiili koostuukin kaiken tyyppisistä linkeistä. On hyvä myös tietää, että kuvalinkkien ankkurisanana toimivat niiden alt-tekstit.

Linkkien ostaminen

Olet luultavasti kuullut ja lukenut, että linkkien ostamisesta ei voi seurata mitään hyvää. Tämä ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa. Todellisuudessa parhaat linkit usein saadaan juurikin ostamalla tai jonkinlaisen yhteistyön kautta, jolloin linkki on maksanut suorasti tai epäsuorasti jossakin vaiheessa.

Älä kuitenkaan ikinä osta linkkipaketteja! Linkkien ostaminen suurissa erissä on erittäin riskialtista ja saattaa johtaa rangaistukseen, jonka seurauksena Google voi pahimmillaan pudottaa koko sivustosi pois hakutuloksistaan, eli indeksistään.

Urheiluseurojen linkit

Urheiluseurat saavat linkkejä sivustollensa luonnollisesti muun muassa kaupunkien, urheiluhallien ja paikallismedioiden sivustoilta. Tämän ansiosta heidän sivustonsa ovat yleisesti ottaen erittäin luotettavia SEO-mittareilla.

Urheiluseuroilla on myös usein yhteistyökumppaneiden nimet tai logot etusivullaan (eli koko sivuston luotettavimmalla sivulla) esillä ja näistä useimmiten linkitetään DoFollow-linkein yhteistyökumppaneiden sivustoille.

Kyseessä on siis erittäin luotettava linkki, joka auttaa sivustoasi pärjäämään paremmin Googlen hakutuloksissa. Jos kyseessä on kuvalinkki muista, että sen ankkurisanana toimii kuvan alt-teksti. Usein urheiluseurojen sivustojen ylläpitäjät eivät lisää alt-tekstejä automaattisesti, joten muista pyytää sitä.

Kannattaa myös olla tarkkana, että linkki näkyy vain yhdellä tai muutamalla sivulla, sillä koko sivuston laajuiset linkit (”site wide” -linkit, jotka näkyvät sivuston jokaisella sivulla) eivät toimi yhtä tehokkaasti.

Urheiluseurojen linkit maksavat normaalisti 50 € – 3 000 € vuodessa.

Uutissivustojen ja blogien sisältömarkkinointi

Uutissivustot ja blogit myyvät niin sanottuja natiivimainoksia (mainosartikkeleita), joihin on mahdollista sisällyttää DoFollow-linkkejä.

Vaikka linkit eivät tule etu- tai edes kategoriasivuita, ovat nämä erittäin tehokkaita sivuston luotettavuuden nostattajia ja tarkkojen hakusanojen sijoitusten boostaajia.

Voit linkittää artikkelista useille sivustosi sivuille, mutta älä kuitenkaan liioittele. Älä myöskään käytä kaikille linkeille ankkurisanoina valitsemiasi hakusanoja.

Muista varmistaa julkaisijalta, että artikkeli on pysyvä. Jos artikkeli pysyy sivuston arkistoissa vain esimerkiksi vuoden, menetät linkin tämän jälkeen.

Huomioon kuitenkin kannattaa ottaa, että Googlen antama virallinen ohje olisi merkitä kaikki (maksetut) natiivimainosten linkit NoFollow-attribuutilla, jolloin se ei vaikuta sivuston luotettavuuteen. Tätä ohjetta kuitenkin noudattaa ainoastaan harvat yritykset. Lisää tietoa natiivimainonnasta löydät täältä.

Mainosartikkelin hinta on normaalisti 100 € – 2 500 € sivustosta riippuen.

Bannerilinkit

Bannerilinkkejä on myynnissä useilla sivustoilla. Löytäessäsi verkkosivusi aihepiiriin sopivan ja riittävän luotettavan sivuston, bannerimainos voi tuoda linkkihyödyn lisäksi myös oikeita asiakkaita. Tässä tapauksessa et sijoita banneriin ainoastaan hakukonenäkyvyyden takia, vaan sijoitus voi maksaa itsensä takaisin myös suorien kauppojen myötä.

Bannerin sijoittelu sivustolla tosin saattaa vaikuttaa linkin hyötyyn hakukone­optimoinnin kannalta, sillä Google osaa toisinaan erottaa mainokset ns. luonnollisista linkeistä.

Googlen ohjeistuksen mukaan maksullisiin linkkeihin tai bannereihin tulisi aina laittaa NoFollow-attribuutti. Jos siis haluat bannerista parhaan mahdollisen hyödyn myös hakukone­optimoinnin kannalta, kannattaa pyrkiä valitsemaan sellainen kohta sivustolta joka ei äkkiseltään vaikuta mainospaikalta.

Yleisesti voidaan sanoa, että kaikista huonoimpia paikkoja bannerilinkille ovat sivuston Footer-alue ja sivupalkki, kun taas parhaita ovat esimerkiksi sivuston sisällön sekaan tulevat bannerit. Mitä vähemmän sivustolla on entuudestaan mainoksia, sitä parempi.

Mainosbannerin hinta on normaalisti 50 € – 12 000 € vuodessa, sivustosta ja mainosbannerin koosta riippuen.

Yritys- ja linkkiluettelot

Yrityslistaukset ja muut linkkiluettelot ovat osa lähes jokaisen hakukone­optimoinnissa menestyneen verkkosivuston linkkiprofiilia, mutta näitä linkkejä ei kannata kuitenkaan hankkia liikaa.

Jokainen osaa varmasti järjellä päätellä mitkä luettelot sopivat hyvin omalle sivustolle. Kannattaa toki kiinnittää huomiota luettelon luotettavuuteen SEO-mittareilla, mutta vieläkin enemmän aihepiiriin ja suosioon.

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että luettelosta tulevan liikenteen tulisi maksaa linkin hinta takaisin vuoden ajanjaksolla.

Yrityslistauksen tai luettelolinkin hinta on normaalisti 0 € – 150 € vuodessa.

Hyvien ilmaisten linkkien rakentaminen

Ilman hyviä suhteita, linkkien saaminen luotettavilta sivustoilta on yksi hakukone­optimoinnin haastavimmista osa-alueista. On kuitenkin olemassa keinoja ilmaisten linkkien hankkimiseen, joista ainakin osa toimivat lähes kaikille verkkosivustoille.

Laadukas sisältö

Hyvä sisältö luo joskus itsestään 100% luonnollisia linkkejä. Nämä ovat kaikista parhaita.

Paras tapa linkkien ansaitsemiseen on olla aktiivinen niin foorumeilla kuin sosiaalisessa mediassakin ja saada tätä kautta näkyvyyttä (jonka joku sitten jossain vaiheessa toivottavasti linkittää verkkosivuilleen). Oikeasti laadukas sisältö on aina jakamisen arvoista ja usein siihen linkitetään ihan kysymättäkin (kuten tähän oppaaseen?).

Vierasblogit

Useat sivustot julkaisevat myös muiden kirjoittamaa sisältöä. Kysymällä lupaa vieraskirjoituksen julkaisemiseen toisella verkkosivustolla, saatat saada luvan kirjoittaa heidän blogiinsa artikkelin.

Tähän artikkeliin saat usein sisällyttää linkin tai pari omalle sivustollesi ja pääset myös vaikuttamaan linkkien ankkurisanoihin. Vierasblogit ovat erittäin hyviä linkkejä sekä samalla pääset luultavasti kertomaan uudelle yleisölle muutakin palvelustasi tai tuotteistasi.

Vierasblogi maksaa sinulle usein vain viestittelyyn ja sisällön kirjoittamiseen kuluvan ajan.

Ammattiliitot ja yhdistykset

Useat yrittäjät ja yksityishenkilöt kuuluvat johonkin ammattiliittoon tai yhdistykseen. Näiltä tahoilta kannattaa tiedustella, jos verkkosivustosi mainitseminen linkin kera sivustolla on mahdollista.

Kunnat ja kaupungit

Useat kaupungit listaavat paikallisyritykset sivustoilleen. Oletko jo mukana listalla?

Jos et, kannattaa ehdottomasti lisätä yrityksesi listalle sekä tiedustella tämän lisäksi paikallisyrityksen mahdollisuuksia mainostaa sivustolla.

Kuntien ja kaupunkien linkit ovat myös erittäin vahvoja signaaleja paikallisen hakukone­optimoinnin kannalta. Ne voivat siis auttaa sivustoasi huomattavasti parempiin tuloksiin etenkin paikallisesti tehdyissä hauissa.

Koulut

Voisiko sivustosi sisältö toimia oppimateriaalina? Jos sisältösi on riittävän laadukasta ja tarpeellista myös opiskelijoille, kannattaa ehdottomasti olla sopiviin kouluihin yhteydessä. Koulut linkittävät suhteellisen helposti oppilaille hyödylliseen sisältöön.

Tämän lisäksi jotkut opiskelijat saattavat pitää sisällöstäsi ja käyttää sitä esimerkiksi opinnäytetyön lähteenä. Myös opinnäytetyöt julkaistaan netissä ja luonnollisesti lähteet mainitaan linkkien muodossa.

Ilmaiset blogialustat

Netistä löytyy useita sivustoja, joille voit perustaa blogin ilmaiseksi. Useat näistä sallivat myös yritysblogien ylläpitämisen.

Kirjoittamalla laadukasta sisältöä näille luotettaville sivustoille, tulet tavoittamaan laajalti uusia palveluistasi kiinnostuneita henkilöitä. Tämän lisäksi saat tietysti itse lisätä artikkeleihin haluamiasi linkkejä. Muista kuitenkin ylläpitää näitä blogeja ensimmäisen kirjoituksen jälkeenkin.

Keskustelufoorumit

Keskustelufoorumilinkit saattavat kuulostaa hieman spämmiltä, mutta sitä niiden ei tarvitse olla. Kommentoidessasi vain aiheita, joissa voit auttaa ja sisällyttäessäsi verkkosivustosi linkin vain oikeasti hyödyllisiin kohtiin, toimivat foorumilinkit hyvin.

Parhaimmillaan foorumeilta saadut linkit ovatkin oma-aloitteista asiakaspalvelua ja toisten auttamista. Linkkien kautta saattaa myös tulla liikennettä ja useat foorumit eivät lisää NoFollow-attribuuttia linkkeihin.

Älä kuitenkaan liioittele ja koita sisällyttää linkkiäsi joka kommenttiisi.

Olemassa olevat kontaktit

Kaverit, yhteistyökumppanit, sukulaiset, työntekijöidesi henkilökohtaiset sivustot, jne… Kaikki aihepiiriin sopivat tuttujen sivustot kannattaa hyödyntää, jos tämä vain heille sopii. Kysyminen ei maksa ainakaan mitään.

“Jokaista markkinointikampanjaa suunnittelemassa tulisi olla osaava hakukoneoptimoija”

Tarvitsetko apua linkkien rakennukseen?

Pyydä apua

C4. Linkkien ankkurisanat

Ankkurisana kulkee myös nimillä ankkuriteksti, linkkisana ja linkkiteksti. Ankkuriteksti on linkin näkyvä tekstiosa, mikä kertoo käyttäjille minne linkistä siirrytään. Linkkien ankkurisanat näyttelevät suurta roolia hakusijoitusten kannalta.

In-bound linkkien ankkurisanat

Ankkurisana antaa hakukoneelle vahvan viestin mitä kohdesivu sisältää. Linkki luotettavalta sivustolta, jossa ankkurisanana on käytetty sivusi päähakusana, on huomattavasti tehokkaampi hakukone­optimoinnin kannalta kuin linkki ilman tai jollakin muulla ankkurisanalla.

Myös sivustosi URL-rakenteen merkitys on suuri linkkien rakennuksessa, sillä se toimii linkkisi ankkurisanana, kun sitä ei erikseen aseteta.

Ankkurisanojen nimitykset / ankkurisanatyypit

Brändisana (Branded)

Brändiankkuri koostuu ainoastaan sivuston tai yrityksen nimestä, eli brändin nimestä.

Esimerkki: Digimarkkinointitoimisto SEOSEON tarjoaa palveluita kaikilla pohjoismaisilla kielillä.

Yleinen (Generic)

Yleinen ankkuri on usein toimintakehotus, kuten ”lue lisää”, ”täältä”, ”mene tänne”…

Esimerkki: Löydät SEOSEON internet-markkinointi-blogin täältä.

URL (Naked)

URL-ankkurilla tarkoitetaan pelkkää sivun osoitetta, joka linkittää sivullesi.

Esimerkki: https://seoseon.fi/wordpress-teeman-valinta-ja-nopeuden-optimointi/

Tyhjä (noText)

Tyhjä ankkuriteksti on mahdollista tehdä kuvalinkeistä niin, että jätät alt-tekstin tyhjäksi.

Esimerkki:

Kuva (Alt)

Kuvalinkin ankkuritekstinä toimii sen alt-teksti.

Esimerkki:
SEOSEON

Brändi + hakusana

Brändi + hakusana ankkuriteksti sisältää nimensä mukaisesti hakusanan ja brändin nimen.

Esimerkki: Pidä itsesi ajan tasalla lukemalla SEOSEON ­uutiset päivittäin.

Hakusanavariaatio (LSI)

LSI ankkurit voivat olla läheisiä variaatioita hakusanoista tai esimerkiksi Googlen hakusanaehdotuksia päähakusanalle.

Esimerkki: WordPress hakukone­optimointi saa Googlelta ehdotuksen WordPress sivujen hakukone­optimointi.

Osittainen hakusana (Partial-Match)

Partial Match -ankkurisana sisältää hakusanan ja muita sanoja. Osittainen hakusana on muuten sama kuin LSI, mutta nyt osa sanoista on keksitty, eikä niitä ole tarkastettu Googlen ehdotuksista.

Esimerkki: Onko tämä Suomen paras Google AdWords tietopaketti?

Pitkä

Pitkä ankkurisana on muuten sama kuin Partial Match, mutta hieman pidempi.

Esimerkki: Tämä Google Postmaster Tools opas on hyödyllinen jokaiselle verkkokauppiaalle.

Tarkka hakusana (Exact Match)

Tarkka hakusana-ankkuri sisältää vain ja ainoastaan sivun päähakusanan.

Esimerkki: Lue miten verkkokaupan hakukone­optimointi eroaa muusta Google-optimoinnista.

Läheinen esiintymä (Co-Occurrence)

Tällä tarkoitetaan, että linkki ympäröidään erittäin relevantilla ja hakusanapitoisella tekstillä. Englanniksi tämä toimii huomattavasti paremmin, mutta kyllä Google muutaman sanan jo suomeakin ymmärtää.

Esimerkki: Verkkosivuston markkinoinnin tulisi tukeutua analytiikkaan. Analytiikka antaa selkeät suuntaviivat siitä mikä on oikeasti kannattavaa. Lue lisää web-analytiikasta ja paranna verkkosivustosi tuottoa.

Suositeltavat ankkurisanojen käyttöprosentit

  • Brändiankkuri n. 70%
  • URL-ankkuri n. 20%
  • Yleinen ankkuri n. 5%
  • LSI ja Partial Match -ankkurit n. 1 – 5%
  • Tarkka hakusana-ankkuri n. 1%

D. TEKNINEN HAKUKONE­OPTIMOINTI

D1. Sivuston nopeus

Sivuston nopeus on yksi tärkeä ”Ranking Factor” eli hakutulosten järjestämisperuste Googlelle. Tämä ei kuitenkaan ole ainoa syy, miksi sivuston nopeuteen tulee kiinnittää huomiota. Etenkin mobiilikäyttäjien ”Bounce Rate” eli välitön poistuminen prosenteissa, nousee huomattavasti sivun latausajan ollessa pitkä.

Sivun lataus ajan tulisi aina olla alle kolme sekuntia.

Sivun latautumisajalla on myös suoranainen vaikutus konversioon. Kissmetricsin tutkimuksen mukaan yksi sekunti lisää latausajassa pienentää konversiota jopa 7%. Esimerkiksi verkkokauppa, jonka myynti on 10 000 € päivässä voi menettää myynnistään 255 500 € vuodessa tämän yhden sekunnin viiveen seurauksena.

Millä asioilla voit sitten vaikuttaa sivuston nopeuteen?

Sivuston latausaikaan vaikuttaa kaikista eniten sivujen koko. Mitä vähemmän raskaita elementtejä sivuilla on, sitä vähemmän käyttäjän selaimella on ladattavaa (= lataus tapahtuu nopeammin).

Yleensä kaikista raskaimpia elementtejä ovat kuvat ja videot, jonka takia niiden optimointi on tärkeää latausaikaa ajatellen.

Tämän lisäksi latausaikaa usein kasvattaa palvelimen hitaus, ylimääräinen koodi sivustolla ja muun muassa turhat uudelleen­ohjaukset.

Hyvä nyrkkisääntö sivujen koon optimointiin onkin se, että kaikki ylimääräinen kannattaa jättää pois, joka ei heikennä sivuston käytettävyyttä.

Sivustosi latausaikaa voit arvioida esimerkiksi ilmaisella Pingdom-työkalulla.

Yhteenveto:

  • Optimoi kuvat – varmista, että kaikki kuvat ovat kooltaan ainoastaan sen suuruisia kuin niiden täytyy olla
  • Pakkaa CSS, HTML ja JS koodisi
  • Minimoi turhat uudelleen­ohjaukset (= jokainen uudelleen­ohjaus tarkoittaa ylimääräistä HTTP-kyselyä, joka pidentää latausaikaa)
  • Hyödynnä käyttäjän selaimen välimuisti – voit määrittää itse ajan, minkä käyttäjän verkkoselain pitää usein ladattavia elementtejä välimuistissa (kun käyttäjä palaa sivustolle, jokaista kuvaa ja elementtiä ei tarvitse ladata uudestaan)
  • Varmista nopea palvelimen vastausaika – jos käytössäsi on hidas palvelin, sen vaihtamista kannattaa harkita parempaan

D2. Mobiili­käytettävyys

Useat tutkimukset osoittavat mobiiliystävällisten sivustojen sijoittuvan huomattavasti paremmin Googlen hakutuloksissa.

Jos sinulla ei vielä ole mobiilissa hyvin toimivaa verkkosivustoa, on aika laittaa rattaat pyörimään niiden kehittämisen suhteen.

Nykyään yli puolet käyttäjistä Suomessakin ovat mobiilikäyttäjiä lähes sivustosta tai alasta riippumatta.

Hyvän mobiilikäytettävyyden varmistamiseen on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Voit suunnitella täysin erinäisen palvelun mobiilikäyttäjille, joka näytetään puhelinta tai tablettia käyttäville asiakkaille tai sitten käyttää responsiivista suunnittelua sivustossa, jolloin sama sivusto mukautuu näytön koon perusteella. Näistä jälkimmäinen on huomattavasti parempi vaihtoehto.

Suunnittelun osalta ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa kaavaa, vaan käytettävyyttä täytyy arvioida itse, erilaisten asiakaskyselyiden kautta sekä web-analyytikan avulla (= tekevätkö mobiilikäyttäjät niitä asioita, mitä pitäisi?).

Yhteenveto:

  • Suunnittele verkkopalvelu mobiilikäyttäjien ehdoilla
  • Tee verkkosivustosta responsiivinen
  • Älä käytä Flashiä tai pop-up ikkunoita
  • Varmista, että napit ja navigointi onnistuu vaivattomasti myös puhelimella

D3. Navigointi ja valikot

Verkkosivuston navigointi vaikuttaa hakukone­optimointiin sekä verkkosivuston konversioon.

Valikoissa kannattaa käyttää sivuille valittuja hakusanoja ainoastaan, jos ne sopivat sinne täydellisesti. Erittäin suurta vaikutusta navigaation teksteillä ei kuitenkaan ole hakukonenäkyvyyden kannalta, mutta käyttäjäystävällisyyden kannalta niillä on.

Myös sivustolinkit (hakutulos, missä on linkit usealle sivustosi sivulle) muodostuvat tärkeimpien sivujesi mukaan. Näitä et voi kuitenkaan itse ilmoittaa Googlelle. Google muodostaa sivustolinkit hakutulokseen sivuston rakenteen ja navigoinnin perusteella, ja pyrkii siis näyttämään aina käyttäjälle tärkeimmät sivut.

Lyhyesti: Tee navigoinnista tärkeimmille sivuillesi erittäin helppoa ja keskity parantamaan tärkeimpien sivujen näkyvyyttä myös sisäisillä linkeillä sivustosi sisällöstä. Älä kuitenkaan ylioptimoi navigaatiota.

D4. URL-osoitteet

URL-osoitteiden tärkeydestä mainitsimme jo linkkien ankkurisanojen yhteydessä. Ankkurisanat eivät kuitenkaan ole ainoa syy, miksi avainsana kannattaa sisällyttää osoitteeseen ja miksi osoitteiden tulisi olla erittäin selkeitä – yksinkertaisesti selkeä URL-rakenne parantaa myös sivuston hakukonenäkyvyyttä ja auttaa käyttäjiä navigoimaan sivustolla helpommin.

Toimiva kaava URL-rakenteelle

Toimiva URL-rakenne on yksinkertainen ja helppo toteuttaa.

Esimerkki: osoite.fi/tuoteryhmä/alatuoteryhmä/tuotekortti

Lyhyesti: Tee siis tärkeimmät sivusi lähemmäksi etusivua ja näiden sivujen alta löytyvät sivut URL-osoitteeseen jatkoksi. Näin kävijät pystyvät myös navigoimaan sivustolla URL-osoitteen perusteella.

D5. Uudelleen­ohjaukset ja tärkeimmät html-tagit

Uudelleen­ohjausten tärkeys

Uudelleenohjauksella tarkoitetaan URL-osoitetta, josta käyttäjä automaattisesti ohjataan toiselle sivulle. Tämä on tarpeen erityisesti silloin, jos vanha sivu poistetaan syystä tai toisesta.

Mikäli uudelleenohjausta ei ole tehty, käyttäjä näkee tyhjän sivun ja “404 Error” -viestin. Jos sivustolta löytyy paljon 404-virheitä, niin tällä on negatiivinen vaikutus myös hakukonenäkyvyyteesi.

Uudelleenohjaukset ovat tarpeen aina, jos URL-osoitteet vaihtuvat. Väärin tehdyt uudelleenohjaukset on myös yleisin syy siihen, miksi sivuston orgaaninen hakukonenäkyvyys on “yllättäen romahtanut”.

Tyypillisiä syitä URL-osoitteen vaihtumiseen on muun muassa SSL-suojaukseen siirtyminen (osoite vaihtuu http:// versiosta muotoon https://) sekä verkkokauppa-alustan vaihtaminen.

Yleisimmät HTTP-koodit:

  • 3xx – Uudelleenohjaus
  • 4xx – Client error (sivuston sisäinen virhe)
  • 5xx – Server error (palvelinpuolen virhe)

Googlen kehittämä Canonical-tagi ja sen käyttäminen

Rel=”canonical” eli Canonical-tagi on Googlen kehittämä ratkaisu tuplasisältöä sisältävien sivujen merkitsemiseen (tai pikemminkin ensisijaisen sivun merkitsemiseen), jolloin hakukone tietää mikä sivuista tulee näyttää hakutuloksissa.

Hakukonenäkyvyyden kannalta Canonical-tageillä on suuri merkitys, sillä tuplasisältösivut heikentävät hakusijoituksia.

Tagi asetetaan kaikille niille sivuille, mistä tuplasisältö löytyy.

Esimerkiksi verkkokaupoilla sama tuote voi löytyä useasta tuoteryhmästä, jolloin näistä sivuista kannattaa valita sivun luotettavuudeltaan paras sivu näytettäväksi hakutuloksissa. Käytännössä tämä toimii niin, että Canonical-tagit asetetaan kaikille toissijaisille sivuille osoittamaan ensisijainen sivu.

Useat nykyaikaiset julkaisualustat tukevat Canonical-tagejä hyvin ja niiden asettaminen onnistuu yksinkertaisesti niille varattuun kenttään sivun hallintapaneelissa. Edistyneissä alustoissa vastaava onnistuu “rasti ruutuun” -ratkaisulla ja tagit ilmestyvät itsestään muille sivuille.

Jos julkaisujärjestelmäsi on vanha ja näitä ominaisuuksia ei ole, tulee sinun asettaa tagit manuaalisesti jokaisen tuplasisältöä sisältävän sivun HEAD-osioon.

Esimerkkikoodi:

<link rel=”canonical” href=”https://seoseon.fi/opiskele/hakukoneoptimointi/” />

Tämä koodi tulee siis asettaa jokaisen sivun koodiin, jotka sisältävät kopion tästä sivusta.

D6. Negatiivinen SEO

Negatiivinen SEO on yleistyvä ongelma (ja mahdollisuus). Negatiivinen SEO tarkoittaa hakukone­optimointi­toimenpiteiden päinvastaista käyttöä kilpailijoita vastaan. Esimerkiksi heikkolaatuisten linkkien rakentaminen kilpailijalle, tuplasisältö sivujen generointi tai kilpailijan maineen tarkoituksellinen heikentäminen ovat osa negatiivista hakukone­optimointia.

Ongelmaa ei pystytä ehkäisemään täysin mitenkään, mutta heti hyökkäyksen huomattuasi, voit aloittaa tilanteen korjaamisen. Sivuston jatkuva seuranta on siis tarpeen, vaikka sivustosi orgaaninen näkyvyys olisikin hyvällä mallilla. Löydät tarkemmin aihetta käsittelevän blogikirjoituksemme täältä.

D7. Analytiikka ja SEO-työkalut

Tärkeimpiä työkaluja ovat Google Search Console ja Google Analytics.

Näiden lisäksi aikaisemmin mainittu Ahrefs on erinomainen työkalu linkkien analysointiin.

Serpbook hakusijoitusten seuraamiseen, Keywordtool.io, Semrush ja kwfinder hakusanatutkimuksen tekemiseen ja SEOquake sisällön tutkimiseen sekä Nofollow ja DoFollow linkkien tunnistamiseen.

Kiitos!

Kiitos, että jaksoit lukea tämän tietopaketin hakukone­optimoinnista. Toivottavasti tämä opas auttaa sinua matkalla parempiin sijoituksiin!

Jos sinusta tuntuu, että tämä oli hieman liikaa tai aikasi ei vain riitä optimointiin, katso hakukone­optimointi­palvelumme ja nostetaan yhdessä sivustosi Googlen kärkisijoille.

Jäikö jokin arveluttamaan? Oletko jostain eri mieltä? Kerro meille, niin muokataan opasta tarpeen mukaan.

HAKUKONE­OPTIMOINTI

Sisällysluettelo

A. TIETOA

A1. Mitä on hakukone­optimointi?
A2. Miksi hakukone­optimointi on kannattavaa?

B. SIVUJEN SISÄINEN HAKUKONEOPTIMOINTI

B1. Hakusanatutkimus
B2. Hakusanasuunnitelma
B3. Sivujen otsikot
B4. Meta-kuvaukset
B5. Tekstsisältö
B6. Sisäinen linkitys

C. SIVUJEN ULKOINEN HAKUKONEOPTIMOINTI

C1. Sivuston luotettavuuden mittarit
C2. Linkkitutkimus
C3. Linkkien rakennus
C4. Linkkien ankkurisanat

D. TEKNINEN HAKUKONEOPTIMOINTI

D1. Sivuston nopeus
D2. Mobiilikäytettävyys
D3. Navigointi ja valikot
D4. URL-osoitteet
D5. Uudelleenohjaukset ja tärkeimmät html-tagit
D6. Negatiivinen SEO
D7. Analytiikka ja SEO-työkalut