Tämä sivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästetiedot tallennetaan selaimeesi ja ne suorittavat erilaisia toimintoja, kuten käyttäjän tunnistaminen hänen palatessaan verkkosivustollemme tai auttamaan tiimiämme ymmärtämään käyttäjiemme mielestä verkkosivustomme mielenkiintoisimmat ja hyödyllisimmät osa-alueet. Katso eheyskäytäntömme lisätietoja varten.
Mitä Off-site optimointi tarkoittaa?
Off-site optimointi tarkoittaa hakukoneoptimointia, mikä tapahtuu verkkosivujesi ulkopuolella. Käytännössä tämä tarkoittaa linkkien rakennusta ja yrityksen maineenhallintaa verkossa.
Linkkien rakennus käytännössä
Linkkien rakennus koostuu kolmesta työvaiheesta: linkkitutkimus, yhteydenotot ja linkkien rakentaminen. Tarkemmin kaikista työvaiheista, ankkurisanojen käytöstä ja linkkityypeistä on kerrottu Hakukoneoptimointi oppaassamme.
Linkkien rakennuksen tarkoitus on kasvattaa verkkosivuston luotettavuutta hakukoneiden silmissä. Hakukoneen nähdessä verkkosivuston luotettavampana lähteenä kuin kilpailevan sivuston, se nostaa hakutuloksen kilpailijan ohi, olettaen että sisältö olisi näillä sivustoilla yhtä laadukasta ja samoille hakusanoille optimoitua.
Käytännössä tarkoituksena on saada luotettavat sivustot linkittämään sinun sivustollesi, minkä myötä oman verkkosivustosi luotettavuus kasvaa. Linkkien rakennuksen tulisi lähes poikkeuksetta olla jatkuvaa, jolloin kaikki hyvät linkkimahdollisuudet pystytään hyödyntämään.
1. Linkkitutkimus
Linkkitutkimus voidaan aloittaa, kun olet tehnyt hakusanatutkimuksen, sen perusteella hakusanasuunnitelman ja tuottanut sisällön verkkosivustollesi.
- Linkkitutkimus aloitetaan selvittämällä kilpailijasi hakusanasuunnitelmasta löytyvien hakusanojen avulla. Jokaisen hakusanan perusteella tutkitaan Googlen orgaanisten sijoitusten perusteella kilpailijat (esim. top 10 tai top 20 kilpailijat).
- Kaikkien kilpailijoiden sivustoille linkittävät verkkotunnukset tutkitaan SEO-työkalujen avulla. Kaikki linkittävät verkkotunnukset ja esimerkkilinkit listataan yhteen taulukkoon.
- Kaikki listassa olevat sivustot tutkitaan manuaalisesti. Kilpailijasi linkin näyttäessä siltä, että sinulla on myös mahdollisuus saada sellainen, kirjataan tämä linkkimahdollisuus taulukkoon. Jos linkin voi tehdä itse, laitetaan tästä maininta taulukkoon.
2. Yhteydenotot
Kun olet käynyt kilpailijoidesi linkkejä läpi, niin että sinulla on useita kymmeniä sivustoja, joihin voit olla yhteydessä ja kymmeniä linkkejä, joita voit itse tehdä, on aika aloittaa yhteydenotot.
Yksinkertaisesti otat vain yhteyttä sivustojen ylläpitoon ja kysyt, jos sinulla on mahdollisuus saada saman tyylinen linkki kuin kilpailijallasi on ja mitä tämä maksaa, jos maksaa. Hyödynnä ilmaiset linkkimahdollisuudet ja listaa maksullisten linkkien hinnat.
3. Linkkien rakentaminen
Linkkitutkimuksen ja yhteydenottojen jälkeen sinulle on selvillä, mitä linkit maksavat ja mitä linkkejä voit saada. Valitse linkit, jotka haluat ostaa, sivuston sopivuuden ja hinta-laatusuhteen perusteella. Tämän jälkeen sinun tulee miettiä linkkien ankkurisanat ja ostaa linkit.
Jos sait ilmaisia linkkejä hyviltä sivustoilta, koska sivustosi tarjoaa hyödyllistä aiheeseen liittyvää tietoa, tuotteita tai palveluita, kannattaa sinun etsiä lisää saman tyylisiä sivustoja ja olla sivustojen ylläpitäjiin yhteydessä.
Linkkien rakennustekniikoita on satoja ja linkkien rakennuksen suunnitelmaa ei kannata hakata kiveen, koska matkan varrella tulee odottamattomia mahdollisuuksia vastaan, mitkä kannattaa ehdottomasti hyödyntää ja koko tekeminen joskus muuttaa sen mukaan, mikä oikeasti kohdallasi toimii.
Jos teet linkkien rakennusta yksin tai in-house tiimin kanssa on hakukoneoptimointikonsultin kanssa keskusteleminen usein kannattavaa.
Linkkien hinnat ja esimerkkejä hyvistä linkeistä
Alta löydät esimerkkejä linkkien hinnoista ja hyvistä linkeistä.

Sivustosi aihepiiriin sopivat blogit
Vierasblogit ja blogien kanssa tehtävä sisältöyhteistyö tuo sivustollesi hyödyllisiä linkkejä. Usein blogeista tulee myös ostavaa liikennettä, koska suosittelu on jo hoidettu blogin kirjoittajan toimesta. Yleinen tapa saada blogeista linkkejä on esimerkiksi tuotearvostelut, jonka kirjoittaja tekee vain tuotteen hinnalla.
Hinta: 0 – 300 € / linkki tai artikkeli

Ei suoranaiset kilpailijat
Sivustosi aihepiirin ympäriltä löytyy varmasti useita sivustoja, jotka eivät suoranaisesti kilpaile sinun tuotteidesi tai palveluidesi kanssa. Ole sivustojen ylläpitäjiin yhteydessä ja keskustele yhteistyömahdollisuuksista. Tietyissä rajoin voit tehdä esimerkiksi sopimuksia, missä mainostatte toinen toistanne tai ainakin mainitsette toinen toisenne esimerkiksi blogikirjoituksessa. Etusivun linkki on tietysti paras mahdollinen ja voit tarjota myös rahaa tästä mainospaikasta (josta saat myös linkin).
Hinta: 0 – 500 € / vuosi / mainos tai linkki

Bannerimainonta suorilla linkeillä
Lähes sama asia kuin edellinen, mutta nyt tarjoat suoranaisesti maksua mainospaikasta. Sivustosi aihepiiriin jollain aasinsillalla sopivat sivustot ovat kohteenasi, esimerkiksi autorahoituspalvelun on kannattavaa ostaa mainospaikkoja autoliikkeiltä tai autoharrastajien sivustoilta.
Hinta: 100 – 1 000 € / vuosi

Yritysluettelot
Ilmaiset, eivätkä aina edes maksulliset yrityslistaukset auta sinua nousemaan korkealle hakutuloksissa, mutta ne ovat hyviä linkkejä tasapainottamaan ja monipuolistamaan sivustosi linkkiprofiilia. Löydät varmasti runsaasti luettelolinkkimahdollisuuksia tehdessäsi linkkitutkimusta. Hyödynnä näistä vähintäänkin parhaimmat.
Hinta: 0 – 200 € / vuosi tai pysyvä listaus

Kaupunkien ja kuntien sivustot
Yrityksien verkkosivustoille on helppo saada linkki vähintäänkin kotikuntasi sivustolta. Tämä ei ainoastaan ole erittäin luotettava linkki, vaan edesauttaa myös paikallista hakukoneoptimointia (Local SEO), mikä taas auttaa yrityksesi sijaintia lähellä Googlettavia löytämään helpommin verkkosivustollesi.
Hinta: ilmainen

Ammattiyhdistykset ja -liitot
Kuuluessasi itse liittoon tai yhdistykseen voit saada linkin yrityksesi tai henkilökohtaiselle verkkosivustollesi. Yrityksesi kuuluessa yhdistykseen tai liittoon saat lähes varmasti linkin sivustollesi. Tämän lisäksi voit pyytää lupaa kirjoittaa sivuston blogiin esimerkiksi kokemuksistasi.
Hinta: liiton tai yhdistyksen maksut, jotka maksat muutenkin

Suosittelut
Lähes jokaisella yrityksellä on tarve työkaluille tai muille ohjelmistoille työssään. Ollessasi erittäin tyytyväinen esimerkiksi ajanvarausjärjestelmääsi tai maksupäätteeseesi, kannattaa tästä ilmoittaa palveluntarjoajalle ja kysyä jos suosittelusi voitaisiin lisätä linkin kera esille heidän verkkosivustolleen.
Hinta: 0 €

Foorumit
Keskustelufoorumeilla on hyvä olla aktiivinen muutenkin kuin linkkien rakennuksen suhteen, sillä siellä sinulla on mahdollisuus parantaa tai korjata yrityksesi mainetta. Jos näet negatiivisia kommentteja, korjaa asia ja kerro tästä, näin voit muuttaa negatiivisen näkyvyyden positiiviseksi.
Hyvät kommentit, mihin saat mukaan linkin voivat tuoda sivustollesi erinomaista liikennettä. Jos saat foorumilta DoFollow -linkin voi siitä olla hyötyä myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Foorumilinkit ovat myös hyviä linkkejä tasapainottamaan linkkiprofiiliasi.
Hinta: 0 €

Kommentit
Blogi- ja uutiskommentit ovat erittäin helppoja linkkejä tehdä ja niistä tulee usein hetkellisesti hyvinkin liikennettä sivustollesi (uutisen ollessa pinnalla). Varsinkin uutissivustot, joilta saat DoFollow linkin kommenttisi kautta voivat aittaa sinua Google sijoitustesi kanssa.
Hinta: 0 €
Huomioi: Linkkien hinnat vaihtelevat paljon ja kannattaa aina pitää mielessä, että maksat hakukoneoptimointihyödystä sekä linkkien kautta tulevista vierailijoista. Eli vaikka linkki maksaisikin 1 000 € vuodessa, voi se tuoda sinulle hakukoneoptimointihyödyn lisäksi myös 1 000 kävijää, jolloin hakukoneoptimointi sijoitukseksi aivan koko summaa ei voida suoranaisesti laskea.
Yrityksen maineenhallinta verkossa
Yrityksen maineenhallinnalla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla kohennetaan yrityksestä puhuttavia asioita verkossa. Tällä ei kuitenkaan tarkoiteta tekaistuja arvosteluja tai muilla epämääräisillä keinoilla paremman mielikuvan luomista yrityksestä.
Maineenhallinta on parhaimmillaan yrityksen aloitteesta parannettavaa asiakaspalvelua ja palveluiden kehittämistä.
Tästä hyvä esimerkki on foorumikeskusteluihin mukaan lähteminen, jolloin huono palaute saadaan käännettyä positiiviseksi tarjoamalla ratkaisuita asiakkaan esittämiin ongelmiin. Samalla yritys saa tietoa oikeista ongelmakohdista palveluissaan. Kaikille jää yrityksestä varmasti hyvä mielikuva, kun se selvittää asiakkaiden ongelmia jopa kolmansien osapuolien keskusteluissa.
Maineenhallinta toimii myös osana linkkien rakennusta ja tukee myyntiä. Tavoitteena on tietysti se, että verkosta ei löydy yhtään negatiivista asiaa yrityksestä, jota ei olisi ratkaistu.
Yhteydenottopyyntö
Haluan kuulla lisää
Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä