Uutiset

SEOSEON jakaa kanssasi viimeisimmät, tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat hakukoneoptimointi- ja digimarkkinointiuutiset.

Maailman arvokkaimmat brändit 2019

Maailman arvokkaimmat brändit 2019 – 2021

BrandZ listasi jälleen yhteen kaikki maailman arvokkaimmat brändit. Listauksen sijoitukset ja arviot perustuvat Kantar Millward Brown yrityksen tekemään tutkimukseen, jossa selvitettiin maailman tunnetuimpien brändien arvo. Laskettu arvo perustuu laajaan tutkimukseen, jossa haastateltiin yli 3 miljonaa kuluttajaa, analysoitiin yrityksen liiketoiminta sekä otettiin huomioon sen talouskehitys. TOP 10 – Maailman arvokkaimmat brändit 2021 Amazon $683.8 billion Apple $612 billion […]



Google Premier Partner

Olemme nyt Google Premier Partner

Digitoimisto SEOSEON on nyt Google Premier Partner. Tämä sertifikaatti on Googlen myöntämä tunnustus vankasta osaamisesta ja siitä, että asiakkaamme saamat tulokset Google-mainonnassa ovat parasta ykkösluokkaa.



Facebook

Facebook rikkoi 2 miljardin käyttäjän rajapyykin ja teki jälleen huippu­tuloksen

Yhteisöpalvelu Facebook rikkoi huhti-kesäkuussa 2 miljardin käyttäjän rajan. Samalla yhtiö teki hurjan 9,32 miljardin dollarin liikevaihdon. Viime vuonna yhtiön liikevaihto toisella neljänneksellä oli 6,43 miljardia dollaria, eli kasvua kertyi 45 prosenttia. Liikevaihto osoitti kuitenkin hidastumisen merkkejä, sillä vuoden 2015-2016 toisen neljänneksen aikana yrityksen liikevaihto kasvoi 59 prosenttia. Kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien määrä nousi 2,01 miljardiin, kun […]


Kuvat kannattaa optimoida

Kuvat – helppo tapa nopeuttaa nettisivustoa

Google huomioi hakutuloksissaan todella monta muuttujaa, mutta yksi hieman liian vähälle huomiolle jäänyt, joskin tärkeä asia on sivuston nopeus. Mitä nopeammin sivusto latautuu, niin sitä parempi. Google arvostaa hyvää käyttäjäkokemusta ja nopeus on yksi tärkeistä mittareista yhdessä hyvän sisällön kanssa. Niin sanottu onpage-optimointi eli sivustolla tapahtuva optimointi ottaa nopeuden huomioon monen muun seikan ohessa. Onpage-optimointi […]


Google parantaa palveluaan ja alkaa suitisia valeuutisia tehokkaammin

Google yrittää suitsia valeuutisia ja parantaa palveluitaan

Google ilmoitti viime tiistaina blogissaan uusimmista aikomuksistaan parantaa hakutulosten osumia. Googlella on hiljattain ollut yhä enemmän ongelmia kyseenalaisen sisällön kanssa. Netti on tulvillaan valeuutisia ja välillä hakukoneilla on ongelmia erottaa ne faktatiedosta. Tästä saatiin muutamia esimerkkejä Yhdysvaltojen presidentinvaalien aikaan. Google listasi uutisosiossaan ensimmäiseksi sivun, joka väitti toimittavansa vaalien tarkat, lopulliset ja viralliset tulokset, mutta sivulta […]


Facebookin taistelu klikkiansoja vastaan

Facebook aloitti taistelun ”klikkiansoja” vastaan

Facebook kertoo aloittaneensa taistelun ”klikkiansoja” vastaan, koska ihmiset ovat kyllästyneet roskajulkaisuihin, jotka yllyttävät heitä tykkäyksiin, jakoihin, kommentointiin tai muihin toimiin Esimerkiksi: ”Tykkää tästä, jos olet horoskoopiltasi Oinas!”. Tämä taktiikka tunnetaan nimellä ”klikkiansa” (Engagement bait tai Click bait) ja se pyrkii hyödyntämään Facebookin uutissyötteen algoritmia saamalla ihmiset reagoimaan julkaisuihin, jotta julkaisu saavuttaisi suuremman näkyvyyden. Joulukuun 18. […]


Ei softaa ilman rautaa

Ei softaa ilman rautaa – Google ostaa osan HTC:n älypuhelin­tiimistä

Google haluaa parantaa asemiansa älypuhelinmarkkinoilla palkkaamalla osan HTC:n älynpuhelimien parissa toimineista insinööreistä omaan kehitystyöhönsä. Suuri osa kehittäjistä on laitteiston parissa työskennelleitä, joka antaa viitteitä siitä, että Google alkaa hiljalleen panostaa myös alustojen kehitykseen eikä pelkästään ohjelmistoihin. Googlella on oma Pixel-älypuhelinmallistonsa, jonka kehitystyöhön liittyvät HTC:ltä saapuvat osaajat. Samalla Google saa oikeuden HTC:n patentteihin, joten mikäli se […]


Rakuten kasvaa

Japanin suurin e-commerce yritys Rakuten hakee kasvua Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta

Monelle yritys nimeltä Rakuten ei sano mitään. Verkkokaupan ja digimainonnan parissa toimiville se onkin jo tutumpi, mutta osalle alalla toimivista ihmisistäkin se on melko tuntematon. Rakuten on perustettu vuonna 1997 Tokiossa verkon kauppapaikaksi, mutta se on perustamisensa jälkeen laajentanut palveluitaan aina mobiilimaksamisesta videoiden streamaamiseen. Yrityksen päämaja on yhä Tokiossa ja sen palkkalistoilla on globaalisti yli […]


Applen julkaisutilaisuus

Mitä odottaa Applen julkaisu­tilaisuudelta?

Pitkään on spekuloitu, että mitä Apple tekee seuraavaksi, koska sen iPhone 7-sarjan mallit eivät juurikaan eronneet iPhone 6-sarjan malleista. Ne ovat lähes identtisiä ulkonäöltään ja tavalliselle käyttäjälle ominaisuuksissakaan ei ole suuria eroja. Toki himokäyttäjät arvostavat nopeampaa ja tehokkaampaa prosessoria sekä graafista käyttöliittymää. Kamera on hieman parempi, mutta ei kuitenkaan räjäytä pankkia. iPhone 7 – sarjan […]


alibaba

Alibaban tulos ylitti analyytikoiden ennusteet – nettikauppa vauhditti kasvua

Alibaba teki odotettua paremman tuloksen fiskaalisen vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Myynti kasvoi 56 prosenttia nettikaupan avittamana. Viime viikolla julkaistu raportti osoittaa, että yhä suurempi osa Alibaban tuloista syntyy nettikaupasta. Nettikaupan osuus oli noin 86 prosenttia, kun vuosi sitten se oli 73 prosenttia, vaikkakin kasvu on ollut vahvaa myös viihdepalveluiden ja pilvipalveluiden saralla. Pilvipalveluissa rikkoutui miljoonan käyttäjän […]


Google Chrome ja mainosten esto

Google ja tulevan Chrome-selaimen mainosten esto

Moni yllättyi, kun Google ilmoitti, että sen ensi vuonna julkaistavassa uudistetussa Chrome-selaimessa on mainokset estävä ominaisuus. Google kuitenkin elää mainostuloilla, joten mainosten estäminen tuntuu kummalliselta. Yhtenä syynä on kuitenkin mainosten estämiseen tarkoitettujen ohjelmien ja lisäosien jatkuva yleistyminen. Ne nimittäin estävät kaikki mainokset, kun taas Google ilmoitti, että se torjuu vain häiritsevät ja ”huonolaatuiset” mainokset. Toki […]


Amazon laajenee Kaakkois-Aasiaan

Amazon yrittää Kaakkois-Aasian valloitusta

Amazon yrittää valloittaa Kaakkois-Aasian markkinat, koska se on jo markkinajohtaja Yhdysvalloissa ja useissa Euroopan maissa, joten on luonnollista hakea kasvua Kaakkois-Aasian markkinoilta.  Kaakkois-Aasiassa Amazonilla ei vielä muutama viikko sitten ollut minkäänlaista toimintaa, mutta se avasi markkinat Singaporesta käsin heinäkuun lopussa. Amazon otti siellä ensi askeleensa mobiiliapplikaation Prime Now-avulla. Applikaatiolla asiakkaille tarjottiin mahdollisuutta tilata tuotteita Amazonin […]


Facebook tarjoaa uuden keinon kohdentaa mainontaa

Facebook tarjoaa uuden tavan kohdentaa mainoksia

Moni markkinoija ottaa varmasti innolla vastaan tulevan uudistuksen, jossa mainoksia voi kohdentaa yhä tarkemmin tietylle ryhmälle. Yleisesti käytössä olevat ikään, sukupuoleen, sijaintiin ja kieleen ja moneen muuhun tekijään perustuvat kohdennukset saavat rinnalleen tapahtumiin perustuvan kohdennuksen. Tapahtumiin perustuva kohdennus tarkoittaa sitä, että tiettyyn tapahtumaan osallistuvat ihmiset voidaan segmentoida omaksi kohderyhmäksi mainoksia varten. Kun käyttäjät ilmoittavat osallistuvansa […]


Amazonin Prime Day – miljardin dollarin myynnit 30 tunnissa

Suomessa vielä hieman tuntemattomammat, mutta Yhdysvalloissa todella suuret shoppailupäivät Black Friday ja Cyber Monday jäivät Amazonilla sen oman Prime Dayn varjoon. Amazonin järjesti oman alennusmyyntipäivänsä nyt kolmatta kertaa ja arvioiden mukaan myynti ylittää miljardi dollaria ensimmäistä kertaa 30-tuntisen kampanjan aikana. Suuri osa myynneistä koostuu Amazonin omista tuotteista, kuten Echo-kaiuttimesta, uudemmasta Echo Dot-kaiuttimesta ja kirjojen lukemiseen […]


Feikkiuutisten ja mainosten aika ei ole ohi

Facebook ja Instagram kärsivät yhä useammin feikki­mainoksista

Nyt eletään feikkiuutisten ja feikkimainosten aikakautta. Netissä tapahtuva mainonta kasvaa jatkuvasti ja valitettavasti se houkuttaa myös toimijoita, joilla on kyseenalaiset aikeet. Keskustelu feikkiuutisista ja mainoksista kävi kuumana USA:n presidentinvaalien alla ja aikana ja se myös jatkuu yhä. Mainostamisen kanssa on ollut muitakin ongelmia hiljattain ja moni varmasti muistaa äskettäin tapahtuneen ”Youtube-gaten”, jossa suuri määrä mainostajia lopetti […]


Suomen arvokkaimmat brändit 2017

Suomen arvokkaimmat brändit vuonna 2017

Maailman johtavin brändiarviointi- ja konsulttiyhtiö Brand Finance listasi jälleen Suomen arvokkaimmat brändit. Listan piikkipaikalla on Nokia, jonka arvo nousi peräti 56% uusien älypuhelinten myötä. Brand Finance arvioikin Nokian tämänhetkiseksi arvoksi noin 4,4 miljardia euroa, kun yrityksen brändiarvo oli viimevuonna ”vain” 2,8 miljardia euroa. Nokia on kuitenkin kaukana loistovuosistaan, sillä vuonna 2008 Nokian brändiarvo oli 22,5 […]


Instagram Stories - Cover

Instagram Stories jyräsi Snapchatin – Yli 250 miljoonaa käyttäjää alle vuodessa

Instagram Stories on elokuussa 2016 käyttöönotettu lisäominaisuus, jonka avulla käyttäjät voivat lisätä omia (hetkellisesti näkyviä) videoitaan Snapchatin tapaan. Vajaan vuoden aika Instagram on onnistunut hankkimaan yli 250 miljoonaa käyttäjää tälle ominaisuudelle. Mielenkiintoista tästä tekee sen, että markkinoijien (ja sijoittajien) suosiossa ollut Snapchat on jäänyt selkeästi toiselle sijalle käyttäjämäärien suhteen. Instagram itsessään on kaikille tuttu sosiaalinen verkosto, jossa […]


Tekoälystä on tulossa yrityksen uudet kasvot

Markkinoinnin maailmassa on jo pitkään ollut tiedossa, että brändin inhimillistäminen on hyvä keino erottua muista ja tavoittaa kuluttajat. Eli brändille, maskotille tai joissakin tapauksissa tuotteelle, kuten lelulle luodaan ihmismäisiä piirteitä, joihin yleisö voi samaistua. Esimerkiksi Pixar on onnistunut tässä erinomaisesti, sillä kukapa ei rakastaisi Toystory-elokuvissa esiintyvää sympaattista cowboyta Woodya. Myöskin Kellogg’sin muroista tutun veikeän Toni […]


Google Website -verkkosivutyökalu

Google Website – Ilmainen verkkosivu­työkalu pienyrityksille

Google julkaisi äskettäin uuden pienille yrityksille tarkoitetun verkkosivutyökalun, jonka avulla on helppo tehdä yritykselle oma (yhden sivun) verkkosivusto. Uusi työkalu on nimeltään “Website” ja sen käyttö on täysin ilmaista. Googlen mukaan jopa 60% pienistä yrityksistä maailmanlaajuisesti ei omista minkäänlaista verkkosivustoa. Google yrittää selkeästi pienentää tätä prosenttilukua tekemällä verkkosivujen ensimmäisen verkkosivuston hankkimisesta mahdollisimman helppoa. Miten Google […]


Uusi Wordpress-versio on entistä käyttäjäystävällisempi

Uusi WordPress 4.8 ”Evans” on nyt julkaistu

WordPress julkaisi hiljattain uuden 4.8 ”Evans” version, joka toi mukanaan useita toivottuja uudistuksia. Suurimmat uudistukset liittyvät sivuilla oleviin widgetteihin (tai vimpaimiin), mutta muutoksia tehtiin myös esimerkiksi alustan responsiivisuuteen. Widgettien muokaaminen on helpompaa Kuvan lisäämisestä on tehty todella helppoa. Aiemmin kuvan lisääminen onnistui vain, jos osasi kirjoittaa koodia, mutta uusimmassa versiossa kuvan voi lisätä muutamalla hiiren klikkauksella widgetin asetuksista. Videoiden […]


Microsoft Rewards

Microsoft alkaa maksamaan Bing hakukoneen käyttäjille

Microsoft julkisti äskettäin uuden Microsoft Rewards -ohjelman, jonka avulla Bing-hakukoneen käyttäjät voivat tienata jokaisesta tekemästään hausta. Uutta systeemiä testataan aluksi vain Englannissa, mutta sitä saatetaan laajentaa myös Yhdysvaltoihin, mikäli tulokset ovat riittävän hyviä. Microsoft Rewards -ohjelmassa käyttäjät saavat “pisteitä” tekemistään Bing-hauista, jotka puolestaan on mahdollista käyttää suoraan Microsoft Storessa. Pisteillä voi lunastaa esimerkiksi Skype krediittejä, […]


Google varoittaa linkkien ulkoisten linkkien rakentamisesta

Google varoittaa ulkoisten linkkien rakentami­sesta

Äskettäin julkaistussa Webmaster Central blogissa Google varoittaa jälleen ulkoisten linkkien rakentamisesta. Tämä varoitus koskee ensisijaisesti niitä sivuston ylläpitäjiä, jotka yrittävät manipuloida sijoitustaan hakukoneissa julkaisemalla advertoriaali-/artikkelikampanjoita suuressa mittakaavassa. Ulkoisilla sivustolle johtavilla linkeillä on merkittävä rooli sivuston luotettavuuden rakentamisessa, sillä useat laadukkailta sivustoilta tulevat linkit kohentavat sen luotettavuutta ja siten hakukonesijoituksia, kun taas heikkolaatuisilla linkeillä voi olla […]


Google osta-nappi - Beta

Google testaa “osta”-nappia AdWords-mainoksissa

Google on aloittelemassa beta-testausta uudesta ominaisuudesta AdWords -mainoksissa (nyk. Google Ads). Tulevaisuudessa mainostajat voivat näyttää “osta”-napin suoraan hakumainoksen vieressä, jonka avulla käyttäjä voi tilata ja maksaa tuotteet hyödyntäen Google Wallet -nettilompakkoa. Toistaiseksi beta-testiin pääsevät liittymään ainoastaan valikoidut mainostajat suoraan Google Merchant Center -tilinsä kautta. Beta-vaiheessa uusi nappi näkyy vain Android-käyttäjille. Tästä ominaisuudesta ei ole myöskään vielä tullut […]


Google for Jobs hakukone

Google for Jobs – Googlelta oma hakukone työpaikkojen etsimiseen

Google for Jobs on pian tulossa Yhdysvaltoihin. Kyseessä on hakukone, joka on suunnattu työnhakijoille sekä työnantajille. Google for Jobs hakukoneesta on liikkunut jo aiemmin huhuja, mutta nyt Google antoi asiasta virallisen vahvistuksen Googlen I/O konferenssissa. Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai painotti, miten tärkeää ihmisten on löytää taitojansa vastaava työpaikka. Hakukoneen kerrottiin keskittyvän kaikkiin työpaikkoihin aina harjoittelupaikoista […]


Sosiaalisen median mobiilisovellukset

TUTKIMUS: Sosiaalinen media vie 44% kaikesta mobiili­sovelluksiin käytetystä ajasta

Verto Analyticsin tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa pikaviestimien sekä sosiaalisen median parissa mobiililaitteillaan. Yritys tarkasteli 5,000 henkilön mobiilikäyttäytymistä ja sai selville, että ihmiset käyttävät kaikesta mobiilisovelluksiin käyttämästään ajasta peräti 44% pikaviestimien sekä sosiaalisen median sovellusten parissa. Toiseksi eniten aikaa ihmiset käyttivät viihdesovelluksien parissa. Viihdesovellusten, kuten musiikin sekä videopalveluiden käyttö oli 21 prosenttia […]


e-commerce in the Nordic countries in the year 2016.

Verkkokauppa Pohjoismaissa vuonna 2016

Logistiikkayhtiö PostNord julkaisi hiljattain raportin verkkokaupan tilasta vuonna 2016 Pohjoismaissa. Vuonna 2016 suomalaiset ostivat 3.2 miljardilla eurolla verkosta ja näistä ostoksista 38% oli ulkomailta. Arvioidut euromääräiset verkkokaupan kokonaismyynnit maittain olivat: Ruotsi: 8,478 miljardia Tanska: 5,097 miljardia Norja: 5,126 miljardia Suomi: 3,154 miljardia Verkkokauppojen käyttäminen mobiililaitteilla on lisääntynyt ja tämä on muuttanut ostajien käyttäytymistä. Mobiililaitetta käytetään […]


Markkinoinnin automaatio ilmaiseksi MailChimpiltä

Markkinoinnin automaatio ilmaiseksi à la MailChimp

MailChimp ilmoitti hiljattain tarjoavansa markkinointiautomaation ilmaiseksi kaikkiin tilausvaihtoehtoihin mukaan lukien ilmainen ”Forever free” -paketti. Alle 2000 sähköpostiosoitteen listalle on siis nyt mahdollista saada ilmaisen sähköpostimarkkinoinnin lisäksi myös ilmainen markkinoinnin automaatiota. Maailman suosituin sähköpostimarkkinointityökalu MailChimp tarjoaa nyt myös ilmaisen markkinoinnin automaatio -ratkaisun. Voit lähettää esimerkiksi automaattisesti uusille asiakkaille suunnatun viestikampanjan tai lähestyä asiakkaita yksilöllisesti heidän syntymäpäivänään. Verkkokauppiaat ilahtuvat […]


WordCamp Helsinki 2017 jälkilöylyt

WordCamp Helsinki 2017 Jälkilöylyt

Viime viikon perjantaina WordCamp Helsinki 2017 tapahtuma kokosi yhteen Suomen ja muun maailman WordPress osaajia. Tapahtumaan oli saatu näppärä kattaus puhujia, joiden joukosta löytyi muun muassa kehittäjiä, markkinoijia, ja toimistojen vetäjiä. Esityksissä kuultiin niin teknisiä niksejä kuin monenlaisia käytännön vinkkejäkin WordPressin kanssa työskentelyyn. Katso kaikki WordCamp Helsinki 2017 taltioinnit täältä! Itselläni oli kunnia aloittaa show pohtimalla “miksi […]


HTTPS-salaus ja Google-sijoitukset

Yli puolet Googlen Top 10 sivustoista ovat HTTPS-suojattuja

HTTPS (eli Hyper Text Transfer Protocol Secure) on HTTP:n turvallisempi versio, jossa lähetetty data salataan (SSL/TSL) selaimen ja sivuston välillä. Tämän ansiosta esimerkiksi salasanat ja luottokorttitiedot pysyvät varmemmin turvassa, eivätkä päädy hakkereiden käsiin. HTTPS:n käyttöä on vaadittu jo pidemmän aikaa henkilökohtaista tietoa kerääviltä sivustoilta, mutta Googlen on tiedetty hieman suosivan näitä turvallisempia sivustoja myös hakukonetuloksissa […]


ad block ohjelmat ja nettimainonnan tulevaisuus

Millainen on netti­mainonnan tulevaisuus?

Kilpajuoksu mainostajien ja mainosten esto-ohjelmien välillä uhkaa kiihtyä. Suurella osalla netin käyttäjistä on jo kolmannen osapuolen kehittämä ja ylläpitämä mainosten esto-ohjelma (AdBlocker) ladattuna selaimeensa. Tosin esimerkiksi Opera-selaimessa on jo sisäänrakennettuna kyseinen ominaisuus ja Google aikoo mahdollisesti hieman yllättäen seurata perässä. Display-mainokset estävä ominaisuus tulisi käyttöön sekä normaalissa selaimessa että mobiiliversiossa. Kyseessä on iso asia, koska […]


Paikallinen hakukoneoptimointi - sijoituksiin vaikuttavat tekijät 2017

Paikallisiin hakukone­sijoituksiin vaikuttavat tekijät 2017

Moz julkaisi äskettäin vuosittaisen ’Top Local Search Ranking Factors 2017’ -kyselynsä tulokset. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää tärkeimmät paikallisiin Google-hakukonesijoituksiin vaikuttavat tekijät. Vuoden 2017 kyselyyn vastasi kymmeniä alan johtavissa digitoimistoissa työskenteleviä hakukoneoptimoinnin konkareita. Tämä arvostettu kysely on toteutettu vuosittain (viime vuotta lukuun ottamatta) jo vuodesta 2008 alkaen ja se on siten vakiinnuttanut paikkansa luotettavana tiedonlähteenä. Mitkä tekijät vaikuttavat […]


Googlen similar items tarjoaa mahdollisuuskia käyttäjille ja verkkokaupoille

Googlen kuvahaku tarjoaa kuvaan liittyviä tuotteita

Google on lisännyt kuvahakuunsa similar items -ominaisuuden, joka ehdottaa käyttäjälle kuvissa näkyviä ja niiden kaltaisia myynnissä olevia tuotteita. Ominaisuus on käytössä mobiilihauissa ja Androidin hakuapplikaatiossa.  Kuvahakuihin satsaaminen jatkuu Googlen tuodessa käyttöön similar items -ominaisuuden. Toiminto tunnistaa kuvissa esiintyviä tuotteita ja näyttää hakijalle tuotekarusellin josta ilmenee tuotekuva, tuotteen nimi, hinta sekä tuotetta myyvä kauppa. Kävijän on näin helppo hakea inspiraatiota […]


Instagramilla nyt yli miljoona mainostajaa

Puolitoista vuotta sitten Instagram avasi palvelunsa kaikille mainostajille ja nyt mainostajia on jo yli miljoona. Mainostajien määrä on viisinkertaistunut siitä mitä Instagram julkaisi 13 kuukautta sitten ja kaksinkertaistunut viimeisen puolenvuoden aikana. Yritysten innokkuus Instagramia kohtaan selittyy sillä, että Instagram on hyvän markkinointikanavan lisäksi hyvä keino asiakkaille ottaa yhteyttä yrityksiin. Lisäksi Instagram-mainokset luodaan samoilla työkaluilla kuin Facebook-mainokset, joten […]


Google Ads tarkan haun avainsanat eivät ole enää kovin tarkkoja

Google ilmoitti perjantaina 17.3 tekevänsä uusia muutoksia Google Ads Exact Match -avainsanojen (tarkka haku) toimintaan. Tulevaisuudessa tarkan haun avainsanat eivät välttämättä olekaan enää niin tarkkoja, sillä Google saattaa näyttää mainoksiasi, vaikka toteutunut hakutermi olisikin hieman erilainen. Vuonna 2012 Google otti ensimmäistä kertaa mukaan avainsanojen läheiset muunnelmat, joiden toteutuessa myös tarkan haun avainsanoja on voitu näyttää […]


Bing Ads sallii kilpailijoiden tavara­merkkien käytön avainsanoina

Ensi maanantaista (27.3.) lähtien Bing Ads muuttaa tavaramerkkien käyttöä koskevia sääntöjä hakusanamainonnan osalta. Uusien sääntöjen ansiosta mainostajat voivat yhä vapaammin käyttää myös sellaisia tavaramerkkejä avainsanoina, joita he eivät itse omista. Bing muistuttaa, että vaikka avainsanoja voi jatkossa valita huolettomammin, niin rajoitukset koskevat osittain edelleen itse mainostekstejä. Esimerkiksi, tavaramerkin kohtuullinen käyttö mainostekstissä on nyt sallittua, jos […]


Facebook: reaktiot arvokkaampia kuin tykkäykset

Facebook on hiljattain muuttanut algoritmiaan siten, että reaktiot vaikuttavat julkaisujen näkyvyyteen voimakkaammin kuin tykkäykset. Kaikki viisi eri reaktiota ovat kuitenkin keskenään samanarvoisia. Rektiot tulivat käyttöön viime vuoden helmikuussa. Kuluneen vuoden aikana Facebook on todennut, että käyttäjien antamat reaktiot kertovat paremmin minkälaista sisältöä he haluaisivat nähdä verrattuna perinteisiin tykkäyksiin. Vuoteen 2011 asti Facebook käyttäjien uutissyötteessä näkyviin […]


Verkkosivujen hakkerointi

Verkko­sivustoja hakkeroitiin 32% edellisvuotta enemmän

Google julkaisi maanantaina blogissaan mielenkiintoisen artikkelin verkkosivustojen turvallisuuden nykytilasta. Artikkelin mukaan sivustoja hakkeroitiin vuonna 2016 jopa 32% edellisvuotta enemmän. Google myös muistutti, että trendi on tuskin hidastumassa tänäkään vuonna. Artikkelissa todettiin, että hakkerit käyttävät yhä agressiivisempia tekniikoita ja samalla yhä useammat sivustot käyttävät vanhentuneita sisällönhallintajärjestelmiä (CMS), joka osaltaan helpottaa hakkereiden työtä. Google myös muistutti, että […]


DMOZ netti­hakemisto on suljettu lopullisesti

DMOZ.org avoin nettihakemisto on viimeinen suljettu ja kuopattu lopullisesti. Viime perjantaina (17.3.) sen etusivulle ilmestyi ”Sorry, we’re closed” –banneri ja tietojen mukaan sitä ei myöskään aiota avata enää uudelleen. DMOZ on AOL:n omistama, vuonna 1998 aloitettu avoin nettihakemistoprojekti, jota on ylläpidetty pitkälti vapaaehtoisvoimin. Ideana oli listata kaikki verkon nettisivut yhteen paikkaan, jotta käyttäjät löytävät helposti […]


WordPress WordCamp Helsinki 2017

WordPress WordCamp 2017 tapahtuma järjestetään Suomessa kolmatta kertaa perjantaina 21.4. Virgin Oilin tiloissa Helsingissä. Aikaisemmin WordCamp järjestettiin Tampereella 2015 ja Helsingissä 2016. WordPress on avoimenlähdekoodin julkaisualusta, jolla on tehty jo yli 75 miljoonaa verkkosivustoa maailmanlaajuisesti ja se on näin ollen yksi ylivoimaisesti suosituimmista sisällönhallintajärjestelmistä. WordCamp on paikallisesti järjestettävä rento konferenssi, joissa eri alojen ammattilaiset jakavat […]


OP Pivo Maksunappi, Masterpass ja MobilePay nyt tarjolla Checkout Finlandin verkko­kaupoissa

Maksunvälityksiin erikoistunut Checkout Finland tarjoaa verkkokauppiaille kolme uutta mobiilikäyttäjille suunnattua maksutapaa. Uudet maksutavat ovat OP:n Pivo Maksunappi, MobilePay ja Masterpass, joiden ideana on helpottaa mobiiliostamista verkkokaupoissa ja parantaa siten myös verkkokaupan mobiilikäytettävyyttä. Mobiilikäyttäjien määrä verkkopalveluissa on kasvanut tasaista tahtia viime vuosien ajan. Kuitenkin sivustojen hitaat latausajat ja liian hankalat maksuvaihtoehdot aiheuttavat osaltaan matalat konversioprosentit mobiililaitteilla. OP Pivo Maksunappi OP:n […]


Accelerated Mobile Pages (AMP) laajenee Aasiaan

Google vetoinen Accelerated Mobile Pages (AMP) -projekti laajentuu Aasiaan. Kiinan suosituimmat hakukoneet Baidu ja Sogou sekä Yahoo Japani ilmoittivat ryhtyvänsä tukemaan verkkosivujen AMP -versioita. AMP:n laajenemisesta ilmoitettiin Googlen AMP -konferenssissa New Yorkissa toissapäivänä. AMP:n laajeneminen tuo potentiaalisesti miljardi käyttäjää lisää nopeutettujen mobiilisivustojen piiriin. Aiemmin raportoimamme tutkimuksen mukaan mobiilisivu latautuu keskimäärin 22 sekunnissa kun AMP -sivu latautuu […]


Jopa 70% mobiilisivuista ovat liian hitaita

Googlen äskettäin julkaiseman artikkelin mukaan mobiililaskeutumissivujen keskimääräinen latausaika on 22 sekuntia. Silti tutkimusten mukaan noin puolet käyttäjistä poistuvat sivustolta, jos sivun latautumisessa kestää yli kolme sekuntia. On siis sanomattakin selvää, että useimmat mobiilisivuista eivät vastaa vielä käyttäjien vaatimuksia. Nykyisin käyttäjät haluavat artikkeleiden latautuvat heti klikin jälkeen. Vastaavasti mobiilikäyttäjät hylkäävät verkkokauppojen ostoskorit yhä helpommin, jos sivulta […]


Google lopettaa Site Search (GSS) –työkalun myynnin

Google lopettaa Site Search –työkalun (GSS) myynnin huhtikuun alussa. Tämä työkalu on ollut tarjolla vuodesta 2008 lähtien yrityksille, bloggaajille ja muille verkkopalvelun pitäjille, jotka ovat halunneet hyödyntää Googlen edistynyttä hakukonetta sivustonsa sisäisissä hauissa. Olemassa olevat GSS:n asiakkaat saavat käyttää työkalua ostamallaan lisenssillä kunnes lisenssiin kuuluva määrä hakuja on tullut täyteen. Lisenssejä ei ole mahdollista jatkaa 1.4. […]


Uusi AdWords IF-funktio helpottaa mainosten räätälöintiä

Äskettäin julkaistu uusi Google AdWords -ominaisuus helpottaa tekstimainosten räätälöintiä eri asiakassegmenteille. IF-funktion ansiosta voit korostaa mainoksessa esimerkiksi helppoa käytettävyyttä mobiilikäyttäjille tai näyttää kanta-asiakkaille automaattisesti eri hinnan. IF-funktio toimii hyvin samaan tapaan kuin esimerkiksi Excelissä, eli mikäli X-parametri täyttyy, niin suoritetaan Y-toiminto ja niin edelleen. AdWords IF-funktioissa toimivat muuttujat ovat device (laite) ja audience (mikä tahansa tililtäsi löytyvä käyttäjälista). Funktioita […]


Pinterest panostaa kuvahakuihin

Pinterest tähtää kuvahaun kärkeen palkkaamalla aiemmin Googlen kuvahausta vastanneen Randy Kellerin oman hakuyksikkönsä johtoon. Pinterest jakaa vahvaa panostustaan visuaalisiin hakuihin. Yrityksen tarkoituksena on haastaa Google ja Amazon visuaalisissa tuotehauissa mahdollistamalla kuvan kaltaisten tuotteiden hakemisen lisäksi kuvaan liittyvien tuotteiden, sisältöjen tai ideoiden hakemisen. Esimerkiksi kenkäparin kuvalla hakeminen palauttaisi tuoteinformaation lisäksi kenkäpariin liittyviä blogikirjoituksia tai julkkiksia jotka ovat pukeutuneet […]


Googlen uudistettu ”people also ask” -ominaisuus paljastaa mitä muut kysyvät

Google on virallisesti lanseerannut dynaamisen “people also ask” -ominaisuuden Yhdysvalloissa suoritettuihin hakuihin. Ominaisuus listaa jatkuvasti lisää hakijan kysymyksen kaltaisia kysymyksiä suosituimpien hakujen kohdalla. Ominaisuus on aiemmin ollut testikäytössä, mutta nyt se on toiminnassa kaikissa Yhdysvalloissa suoritetuissa hauissa. Dynaaminen ”people also ask” -ominaisuus listaa lisää hakusi kaltaisia kysymyksiä, kun edelliset ehdotukset on käyty läpi. Mistä ”people […]


Super Bowl TV-mainoksiin paloi rahaa 14,5 % viime vuotta enemmän

Amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelu Super Bowl pelattiin viime maanantaina. Vaikka yritykset käyttävät TV-mainontaan suhteellisesti vuosi vuodelta vähemmän rahaa, niin mainostajien mielenkiinto Super Bowlia kohtaan on selvästi kasvanut. Vuoden 2017 Super Bowl TV-mainoksiin käytettiin yhteensä n. 509,6 miljoonaa dollaria, joka oli jopa 14,52 % enemmän kuin vuonna 2016. Myös mainosten keskimääräinen hinta kasvoi selvästi edellisvuosiin verrattuna. Nyt 30 […]


Bing hylkäsi 130 miljoonaa mainosta vuonna 2016

Bing julkaisi tiistaina “Ad Quality Year in Review 2016” -raportin. Raportissa Bing kertoo hylänneensä vuonna 2016 130 miljoonaa mainosta sekä poistaneensa 175 000 mainostajaa harhaanjohtavien tai haitallisten mainosten vuoksi. Bing keskittyi erityisesti tietojenkalastelijoiden, asiakaspalveluhuijareiden ja väärennöksiä kaupanneiden mainostilien poistamiseen. Mainoksia hylättiin 120 miljoonaa kappaletta vähemmän kuin vuonna 2015, mutta porttikieltoja jaettiin 25 000 kappaletta viime […]


#Pinterest-hakumainonta on pian todellisuutta

Pinterest ilmoitti tiistaina, että yritykset voivat tulevaisuudessa tehdä myös maksullista hakusanamainontaa sen kautta. Sosiaalisen median markkinoinnin tärkeys korostuu siis entisentään. Uusiin palveluihin sisältyvät hakusanamainonta, shopping-kampanjat ja raportointityökalut. Facebook- ja Twitter-mainosten tapaan uusissa Pinterest-kampanjoissa mainostaja voi maksaa esimerkiksi näyttökertojen tai klikkien perusteella. Pinterestin mukaan sen 150 miljoonaa käyttäjää tekevät yhteensä n. 2 miljardia hakua kuukaudessa, joista […]


Googlen uusi Ads Added by AdWords kirjoittaa mainokset puolestasi

Tammikuun lopussa Google ryhtyi kokeilemaan uutta Ads Added by AdWords toimintoa jossa Google luo uusia mainosvariaatioita Google Ads (ent. AdWords) asiakkaan puolesta. Googlen mukaan useampien mainosvariaatioiden lisääminen mainosryhmiin voi parantaa kampanjan tuloksia jopa 5-15 prosenttia. Kokeiluun valittujen tilien omistajille on ilmoitettu kokeilusta tammikuun puolessavälissä. Kuinka Ads Added by Adwords toimii? Google kirjoittaa lisätyt mainokset käyttäen apunaan […]


Google poisti lähes 200 valeuutisia julkaisevaa sivustoa

Google julkaisi keskiviikkona blogissaan vuoden 2016 ”Bad Ads” –raportin, josta selviää, kuinka sen uudet menettelytavat harhaanjohtavien sisältöjen kohdalla ovat todellisuudessa vaikuttaneet julkaisijoihin. Vuoden 2016 lopulla Google tarkisti 550 sivustoa, joita oli syytä epäillä harhaanjohtavien uutisten julkaisemisesta. Näistä 340 sivustoa rikkoi Google asettamia kriteereitä jollakin tavalla ja lähes 200 sivustoa poistettiin Googlen verkostosta kokonaan. Tämä on […]


YouTube puhelimessa - YouTube-mainonta

Google helpottaa YouTube-mainosten kohdistamista

Google ilmoitti viime perjantaina YouTube-mainontaan tehtävistä muutoksista, joiden olisi tarkoitus helpottaa markkinoijia kohdistamaan mainoksia tehokkaammin ja auttaa tavoittamaan uusia asiakkaita paremmin. Osa näistä uudistuksista ovat jo käytössä, kun taas osa tullaan julkaisemaan alkaneen vuoden aikana. Parempi kohdistus Nyt mainostajat voivat hyödyntää käyttäjien Google-tiliin liitoksissa olevia tietoja ja kohdistaa näin mainoksia paremmin. Nämä tiedot käsittävät muun […]


Faktaa vai fiktiota? Google julkaisi uuden fact check merkkauksen uutis­palvelussaan

Google on julkistanut uuden ”fact check” (faktojen tarkistus) merkin uutispalvelussaan merkitsemään artikkelit joissa analysoidaan faktojen todenperäisyyttä. Lokakuun 13. päivä julkaistun päivityksen taustalla on pyrkimys helpottaa lukijoita erottamaan faktat fiktiosta tihenevässä uutisvirrassa. Aikaisemmin uutisvirrassa oman merkkinsä ovat saaneet muun muassa: Maksulliset tilaukset Rekisteröitymistä vaativat artikkelit Lehdistötiedotteet Mielipiteet Lukijoiden luoma sisältö Blogit Satiirit Fact check artikkelien tunnistamisessa […]



Microsoft pyrkii korjaamaan Outlookin renderöintiongelmat Litmuksen kanssa

Ovatko Outlookin renderöinti­ongelmat pian historiaa? Microsoft yhteistyöhön Litmuksen kanssa

Microsoft on ilmoittanut aloittaneensa yhteistyön sähköpostitestausyritys Litmuksen kanssa. Yhteistyön tavoitteena on parantaa sähköpostien renderöintiä Microsoft Outlookissa sekä muissa Microsofin sähköpostialustoissa. Outlook on kuudenneksi suosituin sähköpostialusta maailmassa ja sen markkinaosuus on 6.69 prosenttia. Outlook on ollut pitkään murheenkryyni monille sähköpostimarkkinoijille. Se käyttää Microsoftin tekstinkäsittelyohjelma Wordia HTML viestien renderöimiseen, joka on aiheuttanut lukuisia ongelmia viestien ulkonäössä ja […]


Google Analytics ilmoittaa nyt entistä useammin hakkerointiepäilyistä

Google Analytics ilmoittaa nyt entistä useammin hakkerointi­epäilyistä

Kesäkuun lopussa Google ilmoitti Webmaster Central Blogissaan päivittäneensä Safe Browsing ilmoituksiaan. Aikaisemmin lähinnä haittaohjelmista varoittanut Safe Browsing toiminto ilmoittaa nykyisin myös, mikäli Google epäilee sivustosi joutuneen spämmäävän hakkerin kynsiin. Epäilyttävistä muutoksista ilmoitetaan Google Analyticsissa alla olevan kuvan mukaisesti: Päivitys on osa Googlen taistelua turvallisemman ja laadukkaamman selauskokemuksen puolesta. Syyskuussa 2015 Google ilmoitti späm sisällön lisäämiseksi […]


Siri-äänihaku tulee myös tietokoneisiin

Äskettäin järjestetyssä WWDC-konferenssissa (Worldwide Developer’s Conference) Apple ilmoitti Siri-äänihaun olevan vakiona kaikissa tulevissa Mac tietokoneissa. Käytännössä tämä koskee loppuvuodesta julkaistavaa macOS Sierra käyttöjärjestelmää ja mahdollisesti myös siitä seuraavia päivityksiä. Uudistuksen seurauksena äänihakujen määrä oletettavasti kasvaa entisestään, jonka lisäksi Google voi menettää hieman markkinaosuuttaan johtavana hakukonejättinä. Tämä puolestaan voi tarkoittaa merkittäviä muutoksia myös hakukoneoptimoinnin maailmassa. Vuonna […]




SEOSEON - Google liiketoimintakumppani

SEOSEON on Googlen liiketoiminta­kumppani

SEOSEON on nyt myös sertifioitu Googlen liiketoimintakumppani. Google Partners –ohjelma on digimarkkinointitoimistoille ja konsulteille suunniteltu seula, jonka avulla asiakas löytää ammattitaitoiset Google Ads -mainostajat. Liiketoimintakumppaneilta tarkistetaan jatkuvasti Googlen toimesta, että mainontaa tehdään parhaiden käytäntöjen mukaan, asiakkaan budjettia hyödynnetään tehokkaasti, muutokset ovat järkeviä ja, että asiakkaat saavat ensiluokkaista palvelua. Miten Google Partner –status saavutetaan? Googlen liiketoimintakumppaneilta […]


Google varoittaa uudelleen­ohjausten käytöstä

Eilen 29.10 Google varoitti, että aikoo pian pudottaa manuaalisesti hakutuloksista sivut, joilla on käytössä harhaanjohtavia mobiilikäyttäjien uudelleenohjauksia. Varoitus koskee kaikkia riippumatta siitä, onko uudelleenohjaus määritelty tarkoituksella vai tahattomasti. Näillä uudelleenohjauksilla tarkoitetaan sivuja, jotka eivät liity hakutulokseen. Eli, jos ohjaat kävijäsi esimerkiksi yrityksesi mobiilikäyttäjille optimoidulle sivulle, niin sinun ei tarvitse vielä huolestua.   Miten tiedän käytetäänkö […]


Uusi kohdistusasetus AdWords-mainontaan

Pian kohdistat AdWords mainokset tehok­kaam­min

Lähiviikkoina mainostajat voivat kohdistaa Gmail-, YouTube-, ja Google hakuverkoston mainokset sähköpostilistan avulla. Google AdWords-mainosten uusi kohdistusasetus nimeltä ’Customer Match’ antaa mainostajalle mahdollisuuden ladata sähköpostilistan suoraan AdWordsiin, jonka avulla YouTube, Gmail ja Google haussa näkyvät mainokset voidaan kohdistaa entistä tehokkaammin halutulle kohderyhmälle. Näiden listojen avulla muun muassa verkkokauppojen on mahdollista tehdä todella tarkkoja mainoskampanjoita juuri halutuille asiakkaille. Tämä […]


Yritykset käyttävät yli puolet mobiilimainontaan - 2015

Yli puolet mobiili­mainontaan tänä vuonna

Kuun alussa, eMarketerin julkaiseman artikkelin mukaan yhdysvaltalaiset yritykset käyttävät tänä vuonna ensimmäistä kertaa yli puolet digimarkkinointiin varatusta budjetista mobiilimainontaan. Tämä tarkoittaa samalla lähes 60% korotusta viimevuoteen verrattuna. Vuonna 2014 muutos edellisvuoteen (2013) oli jopa 80%. Harvalle mobiilimainonnan kasvava suosio tuli varsinaisesti yllätyksenä, mutta kovinkaan moni ei osannut ennustaa näin suuria numeroita. Mukaan lukien eMarketerin aikaisemmin tänä vuonna tekemä […]


Google Alfabet

Alfabet on uusi Google

  Google perusti uuden yrityksen Pari päivää sitten Googlen toimitusjohtaja Larry Page kertoi, että Google perustaa uuden yrityksen nimeltä Alfabet inc. Vanha Google tulee toimimaan tämän yrityksen omistamana tytäryhtiönä muiden tulevien yritysten tapaan. Ideana tähän muutokseen on selkeästi helpompi hallittavuus, koska kuten kaikki tietävät niin Googlen toiminta ja tarjonta on laajentunut räjähdysmäisesti viime vuosina. Nyt Google voi […]


googlella data hukassa

Googlella tärkeää dataa hukassa

Google ja kaikki webmasterit sen mukana kärsivät data-ongelmista Älä ihmettele erikoista kaaviota Googlen Search Consolessa. Googlella on dataa hukassa ja sivustossasi ei luultavasti ole mitään ongelmia. Ongelmat näkyvät 27.7 ja 29.7 aikavälillä. Myös Analyticsissä on havaittu samankaltaisia ongelmia. Gary Illyes Googlelta kertoo kuitenkin olevansa tietoinen tilanteesta ja sen korjaamisen eteen tehdään töitä. Siitä liittyykö ongelma Pandan […]


30% toimitus­johtajista haluaa kasvua ulkomailta

Kelpaisiko kolmen vuoden etumatka? Maan rajojen ulkopuoliset markkinat ovat alkaneet kiinnostamaan eri alojen toimitusjohtajia globaalisti. Toukokuussa 2015 KPMG:n teettämän tutkimuksen mukaan, jopa 30% toimitusjohtajista maailmanlaajuisesti sanoi maantieteellisen laajentumisen lukeutuvan yrityksen strategisiin painopisteisiin seuraavan kolmen vuoden aikana. Samalla neljäsosa epäili tämän olevan suuri haaste näin lyhyellä aikavälillä. Siitä huolimatta suuri osa toimitusjohtajista on siirtänyt katseensa jo maan rajojen […]


mobile-ads

Mobiili­mainonnan edelläkävijät menestyvät tulevaisuudessa

Tiedätkö jo mobiili­mainonnan tarjoamista mahdolli­suuk­sista? Mobiilimainonta on kasvanut viimevuosina huikeaa tahtia, eikä syyttä. Uudet maksutapavaihtoehdot, mobiiliystävälliset verkkosivut, sosiaalisten medioiden tarjoamat mainoslaajennukset ja yleistyvät mobiilisovellukset ovat tehneet ostamista entistä helpompaa myös puhelimella. Äskettäin eMarketerin järjestämässä webinarissa käsiteltiin mobiiliostamista ja yleistyviä trendejä, jotka tulisi jokaisen verkkokaupan omistajan ottaa huomioon. Tulevaisuudessa erityisesti verkkokauppiaiden kyky mukautua mobiilikäyttäjien tarpeisiin tulee […]


Viisi parasta sivustoa seurata SEO-uutisia

Viisi parasta sivustoa seurata SEO-uutisia

Parhaat hakukone­optimointi uutissivustot ja blogit Listasimme parhaat tiedonlähteet, joita seuraamalla pysyt ajan tasalla hakukoneoptimoinnista. Kaikki tarvittavat tiedot ja uutiset löydät helposti listaamiltamme sivustoilta ja jos englanninkielellä ymmärtäminen on ongelma, voit katsoa SEOSEON uutiset sivulta suomenkieliset yhteenvedot tärkeimmistä uutisista. 1. SearchEngineLand Sivustolta löytyy lähes kaikki, mitä sinun tulee tietää hakukoneoptimoinnista. Nopeimmin päivitettävimmät viimeisimmät uutiset ovat tehneet sivustosta menestyksekkään […]


nina mulef työnhaku

Nina Mulef teki vaikutuksen omalaatuisella työ­ha­ke­muk­sel­la

Huhtikuussa 2015 Nina sai maailmanlaajuisen huomion omalla markkinointikampanjallaan, jonka ansiosta hänelle lähetettiin kymmeniä kutsuja työhaastatteluihin nimekkäistä yrityksistä. Ninalla oli tyypillinen ongelma. Intoa ja osaamista riitti, mutta työhakemuksiin ei vain kuulunut vastausta. Hän oli ollut pitkään kiinnostunut Airbnb yrityksestä työpaikkana ja päätti tarjota yrityksen johdolle muutamia hyviä ja tuoreita ideoita, joilla vangitsisi päättäjien huomion. Hän tiesi, […]


SEOSEON Digitoimisto on nyt
Kamu Digital!

 

Miro Kamu Digital

kamu logo valkoinen

Siirry kamun sivustolle