Hakukone­optimoidun sisällön tuottaminen

Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että sisältö on tehty hakukoneita silmällä pitäen, eli sinne on lisätty tarvittavat avainsanat ja niiden variaatiot.

Tämän lisäksi sisältö tulee olla oikein aseteltu, jotta oikeat asiat löytyvät oikeilta sivuilta. Et voi kuitenkaan tehdä sisältöä pelkästään hakukoneille, sillä hakukoneet eivät osta sinulta tuotteita.

Hyödyt

  • Parempi hakukonenäkyvyys
  • Lisää liikennettä
  • Lisää myyntiä
  • Hyvää sisältöä on helppo markkinoida monissa kanavissa
  • Luotettavuus brändiin paranee
  • Orgaaniset linkit

Mitä tarkoittaa hakukoneoptimoitu sisältö?

Hakukoneoptimoitu sisältö tarkoittaa hyödyllistä sisältöä, mistä löytyvät tärkeimmät avainsanat. Käytännössä tämä tarkoittaa hakusanasuunnitelmassa olevien hakusanojen käyttämistä tekstissä, sekä aiheeseen liittyvien kuvien ja videoiden lisäämistä ratkaiseville sivuille.

Sisällöntuotanto hakukoneoptimointi tarkoitukseen ei ole taikatemppu, vaan kysymys on enemmänkin taustatyöstä, missä selvitetään hakusanat, joilla asiakkaasi etsivät tarjoamaasi palvelua tai tuotetta ja sitten sisältö tehdään sen mukaiseksi.

Sisältö on myös pidettävä ajan tasalla, jotta se on kävijöille hyödyllistä, mikä puolestaan käyttäjäsignaalien kautta edesauttaa parempien sijoitusten saavuttamista Googlen orgaanisessa haussa.

Miksi sisällöntuotanto on tärkeää?

Internet luotiin alun alkaen informaation lähteeksi. Jos sisältö verkkosivuillasi ei vastaa kävijän odotuksia, he eivät myöskään käytä palveluitasi tai osta tuotteitasi.

Sisältö voi olla esimerkiksi tekstiä, kuvia tai videomateriaalia, mutta tärkeintä on selvittää asiakkaasi ongelmat ja tarjota heille oikeat vastaukset. Kun kävijäsi löytävät haluamansa vastaukset, he myöskin tulevat käyttämään palvelujasi.

Internet on täynnä hyvää sisältöä, miksi en kopioisi sitä kilpailijalta?

Useat verkkokaupat ja muutkin yritykset ovat menneet helpoimman kautta ja päättäneet kopioida esimerkiksi tuotekuvaukset ja kategoriatekstit kilpailijoilta tai esimerkiksi maahantuojalta. Tämä ei kuitenkaan toimi, vaan työ palkitaan!

Kopioitu sisältö ei löydy Googlen hakutuloksista välillä lainkaan ja lähes koskaan se ei sijoitu korkealle. Google kyllä tietää, että sisältö on julkaistu ensin jossakin muualla.

Tee sisällöstäsi parempi kuin yksikään muu lähde internetissä! Tämä nyrkkisääntö toimii myös hakukoneoptimointia ajatellen ja maksaa vaivan takaisin ajan myötä.

On olemassa laadukasta ja huonoa sisältöä

Laadukas sisältö on avaintekijä hyvän konversion ja hakukonenäkyvyyden saavuttamisessa.

Vuosia sitten verkkosivut optimoitiin täyttämällä ne maksimaalisella määrällä hakusanoja, jonka ansiosta hakukoneet näyttivät ne tuloksissa korkealla.

Kiitos Googlen uusien ja parempien algoritmien, tämä on nyt historiaa. Nykyisin on tärkeämpää ajatella ensisijaisesti asiakkaidesi tarpeita ja sen jälkeen optimoida sisältöä hillitysti.

Laadukas sisältö: Tarjoaa vastauksia verkkosivuston kävijöille ja hakusanat esiintyvät tekstissä.

Huono sisältö: On tehty vain hakukoneita ajatellen ja täytetty avainsanoilla.

Onko hakukoneoptimoitu sisältö pelkkää tekstiä ja avainsanoja?

Kuten aiemmin mainittiin, niin hakukonenäkyvyyden lisäksi on tärkeää, että tarjoamasi sisältö vastaa myös asiakkaidesi odotuksia. Tai mikä parempaa – ylittää ne.

Jo pelkästään tästä syystä hakusanojen bulkkaus (valitsemasi hakusanan liiallinen käyttö tekstissä) ei ole kannattavaa. Verkkosivujen sisällöntuotannon tulee olla paljon muutakin kuin pelkkiä hakusanoja ja turhaa täytesisältöä.

Vaikuttaako hakukone­näkyvyyteen se mitä tekstissä oikeasti sanotaan?

Google ei ymmärrä suomen kieltä hyvin, mutta se kehittyy kokoajan. Tällä hetkellä pystytään vielä kilpailemaan myös erittäin hankalilla hakusanoilla lisäämällä paljon sisältöä, vaikka se ei olisikaan laadukasta.

Hakukoneoptimoinnin tavoite on saada sivustolle orgaanista näkyvyyttä vuosien ajaksi. Tämä on saavutettavissa vain panostamalla sisällön laatuun. Ethän halua menettää saavutettua näkyvyyttä, koska säästit muutaman euron sisällöntuotannossa?

Sisällön laatu tulee ratkaisemaan vielä paljon enemmän tulevaisuudessa!

Google osaa jo nyt ymmärtää tekstin asiasisällön englanniksi ja päätellä onko se hyödyllistä. Tekoäly ja kielen ymmärtäminen koneellisti alkaa olemaan ällistyttävän hyvällä tasolla – tosin ei vielä suomeksi.

Hyvä esimerkki tästä on “Marvel”. Hakemalla Marvelia löydät heidän luomat supersankarit, etkä sivua mikä kertoo itse brändistä. Sivulla ei tarvitse edes olla mainintaa, että kyseessä on Marvel -brändin supersankarit.

Paljonko sisällöntuotanto maksaa?

Jokainen projekti on uniikki. Sisällöntuotannon hintaan vaikuttaa sisällön aihepiiri, tarvittavan taustatutkimuksen määrä ja tietysti myös sisällön pituus.

Monet tarjoavat sisällöntuotantoa sanamäärään perustuvalla hinnoittelulla. Tämä ei kuitenkaan ole hyvä tapa hinnoitella projekteja. Tutkimustyö usein unohtuu ja sisältöä venytetään turhaan, jos työstä maksetaan sen pituuden mukaan.

Normaali hinta sisällöntuotannolle pyörii 50 € – 100 € tuntihinnoissa. Työ muuttuu tietysti nopeammaksi, kun kirjoittaja oppii aihepiiristä ja jokaista faktaa ei tarvitse tutkia uudelleen. Ensimmäinen teksti uudesta aiheesta on poikkeuksetta eniten aikaa vievä (eli kallein).

Pyydä tarjous nyt, ottamalla meihin yhteyttä!

Pääasia on kuitenkin se, että työ maksaa vähemmän kuin tuottaa…

Yhteydenottopyyntö

Haluan kuulla lisää

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä