Toimintaperiaate

AdWords-mainonnan toiminta perustuu siihen, että mainokset kohdistetaan esimerkiksi haluttujen avainsanojen avulla juuri niille henkilöille, jotka ovat jo etsimässä myynnissä olevaa tuotetta tai palvelua. Kun asiakas tekee oikean Google-haun, hän löytää mainoksen suoraan hakutuloksista. Sivuille päätyvistä kävijöistä veloitetaan automaattisesti mainostajalta tietty summa, joka määräytyy huutokaupan tavoin.

Avainsanakohdistuksen lisäksi mainontaa on mahdollista tarkentaa myös muilla menetelmillä, kuten ikä, sukupuoli, kiinnostuksenkohteet, aikaisemmin sivustolla vierailleet henkilöt ja niin edelleen.

Google AdWords -mainonta on usein verkossa toimivalle yritykselle markkinoinnin kulmakivi. Sen avulla asiakkaat tavoitetaan sillä hetkellä, kun he ovat jo etsimässä tuotteita tai palveluita. Tämän ansiosta sen tuotto on usein huomattavasti parempi kuin muiden markkinointikanavien kohdalla. Tyypillinen mainontaan sijoitetun pääoman tuotto (ROAS) AdWords-mainonnassa on 500-2500% välistä.

Toisin kuin esimerkiksi hakukoneoptimointi, maksetulla Google-mainonnalla saadaan nopeampia tuloksia ja näkyvyyttä hakukoneissa pienemmällä alkuinvestoinnilla. Sen ansiosta AdWords on usein looginen vaihtoehto näkyvyyden kohentamiseen jo yrityksen ensimetreistä.

Missä mainokseni voivat näkyä?

Google AdWords -mainonnalla mainoksia voidaan näyttää monessa paikassa.

Tässä muutamia tyypillisiä esimerkkejä ja tietoa niiden toiminnasta.

Google AdWords -tekstimainokset

Tekstimainokset

Perinteisin tapa tehdä Google AdWords -mainontaa on normaalien hakutuloksien joukossa näytettävät mainokset. Tässä kirjoitetaan mainosteksti, joka koostuu otsikosta ja kahdesta pidemmästä kuvauksesta. Kun asiakas tekee Google-haun haluamallasi termillä, niin kirjoittamasi mainos tulee näkyviin mahdollisimman hyvälle sijoitukselle

Sijoituksesi puolestaan riippuu muun muassa tarjoamastasi maksimi klikkihinnasta ja mainoksen laatupisteistä. Hakuverkoston tekstimainokset soveltuvat hyvin lähestulkoon kaikille verkossa toimiville yrityksille.

Display-mainokset

Display-mainokset

Display-verkoston bannerimainonnalla tarkoitetaan mainosbannereita, joita on mahdollisuus tehdä lukuisissa eri kokovaihtoehdoissa ja näyttää eri puolella Googlen Display-verkostoa. Tämä tarjoaa erilaisia sijoittelumahdollisuuksia, miljoonilla verkkosivustoilla.

Kuten Google–mainonta muutenkin, niin myös display-bannerimainokset ovat kohdistettavissa todella tarkasti. Niitä voidaan näyttää haluamillasi paikoilla esim. avainsanojen, sivuston sisällön tai käyttäjän kiinnostuskohteiden perusteella tai uudelleenmarkkinoinda jo sivustolla käyneille henkilöille.

Google AdWords -mobiilimainokset

Mobiilimainokset

AdWords–mainonnalla teet myös mobiilimainontaa. Mainoksia voidaan näyttää esimerkiksi palveluitasi etsiville henkilöille tai vaikkapa eri mobiilisovelluksissa. Asetuksista riippuen mobiilimainokset voivat sisältää videokuvaa, tekstiä, kuvia tai digitaalisisältöä.

Lisäksi saatavilla on laajennuksia, kuten vaikkapa soittomainoslaajennus, jonka ansiosta maksat vain soittavista asiakkaista.

AdWords-videomainokset

Videomainokset

Videomainokset Googlen kattavassa verkostossa on mahdollisuus tavoittaa todella suuri yleisö. Näitä mainoksia näytetään YouTuben lisäksi muissa Display-verkoston sovelluksissa, peleissä ja esimerkiksi videoissa. Videomainosten hinta määräytyy katselukertojen perusteella, kun taas yhden katselukerran arvoon vaikuttavat mainoksen sijoitus ja laatupisteet.

Kuten muissakin vaihtoehdoissa, niin videomainoksissa voit säätää haluamasi maksimihinnan yhtä katselukertaa kohden.

Google Shopping -verkosto

Google Shopping

Shopping-mainokset ovat uudenlainen vaihtoehto, joka soveltuu erityisesti verkkokaupoille. Tämän idea perustuu siihen, että voit näyttää useita eri tuotteita ja antaa asiakkaalle mahdollisimman paljon tuotekohtaisia tietoja jo ennen klikkausta. Verkossa myytävien tuotteiden lisäksi siihen on mahdollista lisätä myös vain myymälässä tarjolla olevia vaihtoehtoja, joka tekee siitä vaihtoehdon myös kivajalkamyymälöille.

Mainosten näyttöpaikkana käytetään normihaun lisäksi hakukumppaneita sekä Googlen Shopping -sivustoa.

Google AdWords -mainonnan hinta

Google AdWords -mainonta toimii ns. huutokauppaperiaatteella. Mitä enemmän mainostaja on valmis maksamaan klikkauksesta, sitä korkeammalla mainokset näkyvät hakutulosten joukossa. Hintatarjouksen lisäksi sijoitukseen vaikuttaa mainoksen ja laskeutumissivun laatupisteet. Paljon kilpailluilla aloilla klikkihinnat ovat luonnollisesti korkeammat.

Klikkihintojen lisäksi kulua kertyy usein työn osuudesta, joka riippuu kampanjan suuruudesta ja jatkuvan optimoinnin tarpeesta.

Tulosten mittaaminen

Google AdWords -mainonnan tuottavuutta mitataan web-analytiikan tai AdWordsin oman konversioseurannan avulla. Jo heti mainontaa aloittaessa on tärkeää asentaa konversioseuranta oikein, jotta ymmärretään mistä ostavat asiakkaat tulevat ja mikä on mainonnan todellinen teho.

Analytiikan avulla selvitämme Google AdWords -mainonnasta mm. seuraavat asiat:

  • Ostojen kokonaismäärä ja arvo, tarjouspyyntöjen määrä
  • Hinta per yhteydenotto / tilaus
  • Sijoitetun pääoman tuotto (ROI)

Miten voimme auttaa yritystäsi menestymään hakukone­mainonnassa?

  • Jos haluat aloittaa AdWords-mainonnan, voimme suunnitella kampanjat ja tilinrakenteen: Google-mainonta
  • Jos olet jo tehnyt Google-mainontaa, mutta haluat lisätä mainonnan tuottavuutta
  • Jos tarvitset apua mainonnan jatkuvassa optimoinnissa tai tulosten seurannassa

Yhteydenottopyyntö

Haluan kuulla lisää

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä