Google Shopping-mainonta on maailmalla jo vanhahko mutta Suomessa uusi ominaisuus Google Ads-mainonnassa, joka on nyt saatavilla lähes kaikille verkkokauppiaille. Google Shoppingin avulla voit näyttää tuotemainoksia heti Google-hakutulosten yhteydessä ja muualla Display-verkostossa näin halutessasi.

Google Shoppingista erityisen hyvän keinon ostavien asiakkaiden tavoittamiseen tekee se, että sen avulla saat koko inventaariosi Googlen mainosverkostoon kohtalaisen pienellä työllä. Vastaavasti käyttäjät löytävät mainoksesi tarkoilla hakutermeillä, joka puolestaan tarkoittaa sinulle suurempaa konversioprosenttia. Tämä tekeekin Shopping-mainonnasta jokaisen verkkokaupan kulmakiven asiakashankinnassa.

Google Shopping-mainokset

Google Shopping-mainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa sivun alussa, kun käyttäjä tekee haun tuotetta läheisesti vastaavalla termillä. Esimerkiksi, jos käyttäjä tekee haun termillä “Nike juoksukengät”, niin voi hakutulossivun alkuun tulla osuvia tuotemainoksia Shopping-mainontaa tekemiin verkkokauppoihin.

Google Shopping-mainokset hakukoneessa

Normaaleista tekstimainoksista Shopping-mainokset eroavat sillä, että niissä näkyy tuotteen kuva, nimi, hinta ja joissain tapauksissa myös lyhyt kuvaus. Kaikki nämä tiedot generoidaan automaattisesti mainoksiin tuotefeedin (tai tuotesyöte) perusteella.

Merchant Center

Shopping-mainonnan tekemiseen tarvitset Google Ads-tilin lisäksi Merchant Center-tilin, jonka kautta myös tuotefeedien ja asetusten hallinta onnistuu.

Tuotefeedit

Shopping-kampanja toimii tuotefeedin avulla, jossa on kaikki tarvittava tieto tuotteistasi mainoksia varten. Tiedot voi olla vaikka Excel- tai Google Sheets-tiedostona, mutta huomattavasti parempi tapa on tehdä dynaaminen tuotefeedi, jossa tarvittavat tiedot päivittyvät automaattisesti kun sivustolle tehdään muutoksia. Näin esimerkiksi tuotteiden hintamuutokset ja muut tiedot päivittyvät mainoksiin ilman erillistä työtä. Tuotetiedot on mahdollista tuoda Merchant Centeriin myös Content API:n avulla, jos käytössäsi on Shopify tai muu vastaava verkkokauppa-alusta, mikä tätä ominaisuutta tukee.

Automatisointi ja Adcore

Google Shopping-mainonta on käytännössä aina tuottavaa tekemistä, jos asiat tehdään lähellekään oikein. Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että Shopping-mainonta voidaan automatisoida lähes täysin, jolloin aikaa ei juurikaan kulu edes sen ylläpitoon tai kehittämiseen.

Yksi hyvä työkalu tuotefeedien ylläpitoon on Adcore Feeditor, joka tekee dynaamisten tuotefeedien hallinnasta helppoa. Sen avulla voit napata dynaamisen tuotefeedin URL:n sivuilta ja tehdä muutoksia feediin ennen kuin tuotetieto menee Google Merchant Centeriin. Näin voit esimerkiksi filtteröidä feedistä pois loppuneet tuotteet, muokata kuvauksia, otsikoita tai mitä tahansa muuta. Jos olet muokannut feediä automaattisilla säännöillä, niin myös uudet verkkokauppaan lisätyt tuotteet päivittyvät asettamiesi filttereiden tai sääntöjen perusteella.

Adcore tuotefeedi - Google Shopping

Työkalun avulla voit myös pilkkoa tuotefeediä esimerkiksi tuoteryhmien, kategorioiden tai URL-osoitteiden perusteella. Voit lisätä ja muokata sarakkeita ja niin edelleen. Voit siis muokata saman feedin sopivaksi myös eri alustoille (Facebook, Google Ads, vertailusivustot).

Yleisiä haasteita tuotefeedien ovat muun muassa seuraavat asiat (jotka automatisointi ratkaisee):

  • Tuotedata ei ole ajantasalla (väärä hinta, kuvaukset tms.)
  • Mainostat tuotteita, joita sinulla ei ole saatavilla
  • Tuotteiden hinta ja kate vaihtelevat suuresti eri kategorioiden välillä (ja näin myös maksimi CPA)

Näin menestyt Google Shopping-mainonnassa

  • Aloita mainonta mieluummin tänään kuin huomenna – Kilpailu Shopping-mainonassa on melko pientä Suomessa ja näin myös ilmaista rahaa runsaasti on pöydällä.
  • Panosta tuotefeedin laatuun – Mainontasi tulokset ovat käytännössä täysin kiinni tuotefeedin laadusta. Jos puutteelliset tiedot rajoittavat mainosten näkyvyyttä, niin silloin kauppaakaan ei tule.
  • Automatisoi feedin ylläpito – Tuotefeedin kanssa ei pitäisi joutua näppäilemään käytännössä yhtään, jos homma on tehty oikein. Eli hyödynnä dynaamisia tuotefeedejä ja kunnon työkaluja niiden optimointiin.
  • Huomioi erot tuotteiden katteissa eri tuoteryhmien välillä ja erottele nämä omiin mainosryhmiinsä. Näin voit asettaa sopivan Target CPA:n kullekin tuoteryhmälle ja maksimoida myynnin.

Kaipaisitko apua Google Shopping-mainonnan aloittamiseen tai sen automatisointiin? Meiltä löytyy oikeat työkalut ja osaaminen sen tekemiseen.

OTA YHTEYTTÄ