Google-mainokset ovat lähes poikkeuksetta verkossa toimivan yrityksen tärkeimpiä aseita myynnin kasvattamiseen. Tehokkaan kanavan Google Ads -mainonnasta tekee erityisesti se, että mainontaa voidaan kohdistaa niille käyttäjillä, jotka ovat jo etsimässä yrityksesi tuotteita tai palveluita. Tämän ansiosta Google-mainoksien kautta voidaan realistisesti odottaa jopa 500-2000% tuottoa käytössä olevalle mainosbudjetille.

Tästä kirjoituksesta löydät tärkeimmät mainostyypit, missä ne näkyvät ja missä tilanteissa kyseinen mainostyyppi on harkitsemisen arvoinen yrityksesi mainontaan.

Monipuoliset Google-mainokset asiakashankinnan tueksi

Google-mainokset soveltuvat lähes kaiken tyyppisille yrityksille, joilta löytyy joko verkkosivusto, sovellus tai puhelin. Se, mikä mainostyyppi soveltuu tarkoitukseesi parhaiten, riippuu sekä käytössä olevista työkaluista että kampanjan tavoitteista.

Laajennetut tekstimainokset (Expanded Text Ads)

Laajennetut tekstimainokset (Expanded Text Ads)

Näytä mainoksia potentiaalisille asiakkaillesi avainsanojen perusteella. Esimerkiksi, jos käyttäjät tekisi Google-haun termillä ”hampurilaisravintola espoo”, niin ravintolasi mainos voisi olla jokin ensimmäisistä hakutuloksista. Laajennettuun tekstimainokseen voit kirjoittaa yhteensä kolme otsikkoa ja kaksi kuvausta.

Ominaisuudet:

  • 3 otsikkoa (max. 30 merkkiä)
  • 2 kuvausta (max. 90 merkkiä), kuvauksista voidaan näyttää vain ensimmäinen tai molemmat yhdessä

Sijoittelu:

  • Google-haku
  • Googlen hakukumppanit

Kenelle?

  • Haluat tavoittaa tuotetta / palvelua etsivät henkilöt
  • Tavoitteena on tehdä mainonnalla suoraa myyntiä
Laajennetut tekstimainokset (Expanded Text Ads)

Responsiiviset hakumainokset (Responsive Text Ads)

Responsiiviset Google-mainokset toimivat samaan tapaan kuin ”normaalit” laajennetut tekstimainokset. Poikkeuksena on se, että voit kirjoittaa samaan mainokseen useita otsikoita ja kuvauksia, jonka jälkeen Google Ads yhdistelee niistä automaattisesti mainoksia. Etuna tässä on se, että sinun ei tarvitse tehdä yhtä paljon manuaalista testaamista sekä pääset hyödyntämään Googlen koneoppimista omassa mainonnassasi.

Ominaisuudet:

  • 2-15 otsikkoa (max. 30 merkkiä), otsikoista voidaan näyttää 2-3 samassa mainoksessa
  • 1-4 kuvausta (max. 90 merkkiä), kuvauksista voidaan näyttää 1-2 samassa mainoksessa

Sijoittelu:

  • Google-haku
  • Googlen hakukumppanit

Kenelle?

  • Haluat tavoittaa tuotetta / palvelua etsivät henkilöt
  • Tavoitteena on tehdä mainonnalla suoraa myyntiä
  • Haluat hyödyntää Google koneoppimista mainosten testaukseen tai sinulla ei ole aikaa tehdä sitä manuaalisesti
Dynaamiset hakumainokset (Dynamic Search Ads)

Dynaamiset hakumainokset (Dynamic Search Ads)

Dynaamisten tekstimainosten avulla löydät kätevästi tärkeitä alaasi liittyviä avainsanoja ja saat mainonan käyntiin pienellä työmäärällä. Dynaamisten hakumainosten kohdalla niiden kohdistus tapahtuu automaattisesti sivustosi sisällön perusteella ja Google Ads nappaa mainosten otsikot automaattisesti verkkosivusi sisällöstä tai sivun otsikosta. Dynaamisiin mainoksiin voit lisäksi kirjoittaa kaksi kuvausta (90 merkkiä), joissa voit tuoda myyntivaltteja tai asiakkaan kiinnostusta herättäviä asioita esille.

Ominaisuudet:

  • 1-2 dynaamisesti generoitua otsikkoa
  • 2 kuvausta (max. 90 merkkiä), kuvauksista voidaan näyttää vain ensimmäinen tai molemmat yhdessä

Sijoittelu:

  • Google-haku
  • Googlen hakukumppanit

Kenelle?

  • Haluat tavoittaa tuotetta / palvelua etsivät henkilöt
  • Tavoitteena on tehdä mainonnalla suoraa myyntiä
  • Sinulla ei ole aikaa tehdä ”normaaleja” hakumainoksia tai haluat löytää uusia tuottavia avainsanoja
Vain soitto -mainokset (Call Only Ads)

Vain soitto -mainokset (Call Only Ads)

Vain soitto -mainoksia voidaan käyttää erityisesti silloin, jos iso osa myynnistäsi tapahtuu puhelimen välityksellä. Tämän mainosmuodon kohdalla Google-mainoksesi näkyvät ainoastaan matkapuhelimissa ja verkkosivuille klikkaamisen sijaan käyttäjä soittaa mainoksessa määriteltyyn puhelinnumeroon. Kuten muidenkin Google-mainoksien kohdalla, tässäkin mainontamuodossa maksat ainoastaan toteutuneista klikeistä, eli soitoista.

Ominaisuudet:

  • 2 otsikkoa (max. 30 merkkiä), valinnainen
  • 2 kuvausta (max. 90 merkkiä)
  • Yrityksen puhelinnumero

Sijoittelu:

  • Google-haku
  • Googlen hakukumppanit

Kenelle?

  • Haluat tavoittaa tuotetta / palvelua etsivät henkilöt
  • Tavoitteena on saada mainonnan avulla lämpimiä liidejä
  • Yrityksille, joilla ei ole verkkosivuja tai myynti tapahtuu pääasiassa puhelimitse
Sovellusmainokset (Mobile App Ads)

Sovellusmainokset (Mobile App Ads)

Onko yritykselläsi uusi mobiilisovellus ja nyt tarvitset vain latauksia sekä uusia käyttäjiä? Tässä tapauksessa sovellusmainokset voivat olla juuri oikea ratkaisu. Sovellusmainosten kautta asiakasta ei siis ohjata verkkosivustollesi, vaan hän siirtyy suoraan lataamaan sovellusta. Sovellusmainoksia voidaan näyttää normaalien hakutulosten yhteydessä sopivilla hakutermeillä etsittäessä, Google Play -sovelluskaupassa, Googlen Display-verkostossa, YouTubessa tai Gmail-sähköpostilaatikoissa.

Ominaisuudet:

  • Tekstiä, videoita ja kuvia (Google räätälöi mainoksia antamisiesi sisältöjen pohjalta)

Sijoittelu:

  • Google-hakuverkosto
  • Google Play
  • YouTube
  • Googlen Display-verkosto
  • Gmail

Kenelle?

  • Kun tavoitteena on saada mobiilisovellukselle lisää latauksia / käyttäjiä
Responsiiviset Display-mainokset (Responsive Display Ads)

Responsiiviset Display-mainokset (Responsive Display Ads)

Google Display -mainokset ovat moderni tapa tehdä bannerimainontaa, jossa mainostilaa ei osteta jostakin tietystä mediasta, vaan Google-mainokset ”seuraavat” potentiaalisia asiakkaita, missä ikinä he sitten surffaavatkin. Display-mainoksia voidaan kohdistaa esimerkiksi aikaisemmin verkkosivustollasi käyneille tai kiinnostuskohteiden perusteella. Googlen dynaamisten Display-mainoksen hienona puolena on se, että ne toimivat käytännössä kaikissa mainoskooissa ja -paikoissa samalla mainosmateriaalilla. Voit ladata mainoksiin haluamasi kuvia ja kirjoittaa otsikoita sekä kuvauksia, jonka jälkeen Google Ads yhdistelee niistä automaattisesti sopivan kokoisen mainosvariaation.

Ominaisuudet:

  • Kuvia, videoita ja tekstiä (Google räätälöi mainoksia antamisiesi sisältöjen pohjalta)

Sijoittelu:

  • Google Display-verkosto
  • Gmail

Kenelle?

  • Uudelleenmarkkinointiin vanhoille verkkosivuvierailijoille tai asiakkaille
  • Bränditunnettavuuden rakentamiseen
  • Haluat edullisia klikkejä / ”kylmää” liikennettä
Kuva-/HTML-mainokset (Image/HTML5 Display Ads)

Kuva-/HTML-mainokset (Image/HTML5 Display Ads)

Kuvamainokset ovat vaihtoehto responsiivisille Display-mainoksille, jotka tulevat kyseeseen erityisesti silloin, kun yrityksen brändisäännöt ovat erityisen tarkat. Tämän mainosmuodon kohdalla voit suunnitella Display-mainokset alusta loppuun jokaiseen mainospaikkaan sopiviksi ja saat huomattavasti paremman kontrollin siitä, miltä yrityksesi kuvamainokset tulevat todellisuudessa netissä näyttämään.

Ominaisuudet:

  • Kuvia, tekstiä, animoituja HTML5-elementtejä

Sijoittelu:

  • Google Display-verkosto

Kenelle?

  • Sopiva vaihtoehto, kun brändisäännöt ovat tarkat tai haluat luoda juuri tietynlaisen fiiliksen Display-mainoksilla
  • Uudelleenmarkkinointiin vanhoille verkkosivuvierailijoille tai asiakkaille
  • Bränditunnettavuuden rakentamiseen
  • Haluat edullisia klikkejä / ”kylmää” liikennettä
Google-mainokset Gmail-sähköposteissa (Gmail Ads)

Google-mainokset Gmail-sähköposteissa (Gmail Ads)

Gmail-sähköposti on osa Googlen Display -verkostoa. Gmail-mainosten avulla pääset näkymään asikkaidesi sähköpostissa ilman, että sinulla on heidän sähköpostiosoitettaan. Kohdistus tässä mainosmuodossa tapahtuu käytännössä samalla tavalla kuin Display-mainoksissa, eli voit rajata mainosten näkyvyyttä esimerkiksi kiinnostuskohteiden tai aikaisemman ostokäyttäytymisen perusteella. Gmail-mainokset soveltuvat hyvin myös uudelleenmarkkinointiin.

Ominaisuudet:

  • Kuvia ja tekstiä (mainokset toimivat samalla tavalla kuin Googlen responsiiviset Display-mainokset)

Sijoittelu:

  • Gmail-sähköpostit

Kenelle?

  • Haluat löytyä potentiaalisten tai nykyisten asiakkaiden sähköposteista, mutta sinulle ei ole heidän sähköpostiosoitteita
  • Uudelleenmarkkinointiin vanhoille verkkosivuvierailijoille tai asiakkaille
Google Shopping -tuotemainokset (Google Shopping)

Google Shopping -tuotemainokset (Google Shopping)

Google Shopping on keino näyttää osuvia tuotemainoksia kyseisestä tuotteesta kiinnostuneille ihmisille. Jos asiakas etsii Googlesta tiettyä tuotetta, niin verkkokaupat voivat näyttää tekstimainosten sijasta myös kuvamainoksen, josta asiakas pääsee suoraan ostamaan kyseisen tuotteen. Google Shopping toimii lähes poikkeuksetta arvokkaana osana jokaisen verkkokaupan markkinointipalettia ja sillä saadaan lähes poikkeuksetta hyvä tuotto mainontaan sijoitetulle rahalle.

Ominaisuudet:

  • Tuotekuva, otsikko, hinta ja lyhyt tuotekuvaus
  • Ohjaa asiakkaan suoraan kyseiseen tuotteeseen suorittamaan ostosta

Sijoittelu:

  • Googlen hakuverkosto (Shopping-mainokset voivat näkyä myös samaan aikaan tekstimainoksen kanssa)

Kenelle?

  • Verkkokaupoille, jotka myyvät fyysisiä tuotteita
  • Haluat tehdä suoraa myyntiä mainonnan kautta
Video- ja YouTube-mainokset (Video Ads)

Video- ja YouTube-mainokset (Video Ads)

Google Ads-videomainoksien avulla saat mainoksesi pyörimään lähes koko Display-verkostossa (miljoonia verkkosivuja) ja YouTubessa. Videomainoksia voidaan kohdistaa kaikilla samoilla perusteilla kuin normaaleja Display-mainoksia (kuvamainokset), eli videoita voidaan näyttää uudelleenmarkkinointina tai sitten tavoitella uusia käyttäjiä. Videomainonta Google Adsin kautta on tehokas keino saada näyttökertoja, mutta menestymisen ratkaisee loppupeleissä videomainoksen laatu ja kiinnostavuus.

Ominaisuudet:

  • Tekstiä, videoita ja kuvia

Sijoittelu:

  • YouTube
  • Googlen Display-verkosto

Kenelle?

  • Bränditietoisuuden rakentamiseen
  • Haluat tavoittaa uusia asiakkaita
  • Uudelleenmarkkinointiin

Yhteenveto

Google-mainokset ovat hyvä keino kasvattaa online-myyntiä verkossa. Tyypillisesti kaikista tärkein asia on katsoa hakumainokset kuntoon heti aluksi, joilla tavoitetaan ensisijaisesti niitä asiakkaita, jotka ovat jo etsimässä tarjoamaasi tuotetta tai palvelua.

Kaikkien mainostyyppien kohdalla niiden kohdistus tulee ratkaisemaan menestyksesi. Jos mainonalla on selkeitä ja mitattavia tavoitteita, kuten ostokonversiot tai liidit, niin konversioseuranta ja web-analytiikka on tärkeää olla kunnossa, koska muuten mainonnan optimointi ja kehittäminen eteenpäin on lähes mahdotonta.

Kun tuloksia tulee, niin erilaisia kohdistuksia ja mainostyyppejä kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti. Hyvä nyrkkisääntö on se, että lämpimät liidit löytyvät hausta, huonosti kohdennettu display-mainonta ei kiinnosta ketään ja video-mainonta toimii vain silloin, jos video on hyvä (panosta siis laatuun).

Kuinka hyvin yrityksesi Google-mainokset toimivat? Jos asia arveluttaa, niin toteutamme sinulle maksuttoman Google Ads -auditoinnin ja tiedät enemmän!

OTA YHTEYTTÄ