Google Ads –mainonnassa avainsanojen laatupisteet, eli Quality Scoret, ovat ensimmäisiä tarkkailun kohteita, kun mietitään mainonnan tehostamista. Vaikka ne vaikuttavat mainosten sijoituksiin sekä klikkihintoihin, niin kaikki mainostajat eivät näe tai ymmärrä niiden tärkeyttä kokonaisuudessaan.

Parhaimmillaan hyvät laatupisteet tarkoittavat parempia sijoituksia ja alhaisempia klikkihinnoilla, kun taas huonoimmassa tapauksessa mainoksia ei näytetä tai sitten joudut maksamaan premium-hintaa klikeistä.

Tässä artikkelissa käymme lyhyesti läpi, mitä Google Ads-laatupisteet ovat, mitä ne tekevät, mistä ne koostuvat, mikä on hyvien laatupisteiden todellinen hyöty ja miten voit tarkistaa omat laatupisteesi kätevästi.

Laatupisteet - AdWords-mainonta

Laatupisteiden määritelmä

Kaikki kuitenkin alkaa perusteista, eli mitä ne Ads-laatupisteet sitten tarkalleen ovat? Google Ads-mainonnassa, mainoksien sijoitukset ratkaistaan huutokaupan perusteella, eli mitä korkeampi hintatarjouksesi on, niin sitä paremmalle sijoitukselle todennäköisesti pääset. Kuitenkaan hintatarjous ei yksinään riitä, sillä ennen sen huomioimista osallistuminen huutokauppaan pitää ansaita laatupisteillä.

Nämä laatupisteet lasketaan uudestaan aina, kun jokin valitsemistasi avainsanoista aktivoituu asiakkaan suorittamasta hausta.

Laatupisteisiin vaikuttavat seuraavat asiat:

  1. Odotettu klikkiprosentti

Odotettu klikkausprosentti lasketaan Googlen toimesta ja siihen ei ole saatavilla selkeää kaavaa. Kuitenkin, esimerkiksi mainosten historiallinen menestys vaikuttaa todennäköisesti tähän merkittävästi.

  1. Mainosten osuvuus

Mainosten osuvuudella tarkoitetaan sitä, että ne vastaavat päättämiäsi avainsanoja. Jos avainsana on vaikkapa ”laukut”, mutta mainoksissa puhutaan sukista tai t-paidoista, niin luonnollisesti se ei ole paras mahdollinen. Vastaavasti, jos avainsana toistuu mainoksen otsikossa, kuvauksessa ja URL-osoitteessa, niin vaikuttaa tämä silloin positiivisesti.

  1. Aloitussivun laatu

Aloitussivun laatu puolestaan määräytyy sen perusteella, kuinka hyvin se vastaa kirjoittamaasi mainosta, onko tarjoamasi sisältö uniikkia, onko navigointi tarpeeksi helppoa ja kuinka läpinäkyvää toimintasi on.

Hyvillä laatu­pisteillä maksat vähemmän

Laatupisteet vaikuttavat mainontaasi oikeastaan kahdella eri tavalla, jotka ovat mainoksien sijoituksiin vaikuttava AdRank ja todellinen klikkihinta, jonka joudut sijoituksestasi maksamaan.

AdRank = (Hintatarjous) x (Laatupisteet)

Mainosten sijoittuminen määritetään siis AdRankin perusteella, joka lasketaan kertomalla määrittämäsi hintatarjous laatupisteillä. Jos kahdella mainostajalla on sama AdRank, niin otetaan huomioon myös käyttämäsi mainoslaajennukset ja niiden odotettu vaikutus mainoksen toimivuuteen. Tästä syystä vähintäänkin sivustonlinkkilaajennuksia kannattaa käyttää kaikissa mainosryhmissä. Sen lisäksi, että ne voivat auttaa sinua saamaan paremman sijoituksen, niin ne parantavat usein myös mainoksen klikkiprosenttia.

LaatupisteetHintatarjousAdRank
10 0.55 €
5.5
9 0.55 €
4.95
8 0.55 €
4.4
7 0.55 €
3.85
6 0.55 €
3.3
5 0.55 €
2.75
4 0.55 €
2.2
3 0.55 €
1.65
2 0.55 €
1.1
1 0.55 €
0.55

Toisaalta laatupisteet voivat mahdollistaa myös alhaisemmat klikkihinnat samalla sijoituksella. Esimerkiksi, jos onnistut kohentamaan laatupisteitäsi yhdellä tai kahdella, niin saatat voittaa taaksesi jäävän kilpailijat alhaisemmalla hintatarjouksella, jonka ansiosta todellinen klikkihinta pienentyy. Toisaalta, jos kilpailet sijoituksesta huonoilla laatupisteillä, niin joudut aina maksamaan klikeistä ylihintaa.

LaatupisteetKlikkhinta (CPC)
10-30.0%
9-22.2%
8-12.5%
71.00 €
6+16.7%
5+40.0%
4+75.0%
3+133.3%
2+250.0%
1+600.0%

Miten tarkistan omat laatupisteeni?

Laatupisteitä kannattaa valvoa jatkuvasti ja niiden seuraaminen on myös tehty helpoksi. Tilinhallinta näkymässä saat ne esille klikkaamalla ”avainsanat”-välilehteä, jonka jälkeen voit lisätä kuvan osoittamalla tavalla haluamiasi sarakkeita näkymään.

Laatupisteet - AdWords-mainonta

Laatupisteet - AdWords-mainonta

Laatupisteet - AdWords-mainonta

Vastaavasti laatupisteet voit tarkistaa myös yksitellen viemällä kursorin avainsanan vieressä sijaitsevan puhekuplan päälle. Tällä tavoin näet myös mistä heikot laatupisteesi ovat kiinni ja voit keskittyä oikean osa-alueen parantamiseen.

Laatupisteet - AdWords-mainonta

Kuinka kohen­nan laatu­pisteitäni?

Nyt tiedät siis, kuinka laatupisteet muodostuvat ja miten ne vaikuttavat, mutta mitä sitten normaalit laatupisteet ovat ja missä vaiheessa tulisi huolestua? Yleisesti, jos laatupisteet ovat huonommat kuin seitsemän, olisi syytä ryhtyä toimenpiteisiin.

  1. Tarkista avainsana

Yksinkertaisin toimenpide on avainsanan tarkistus. Onko valitsemasi avainsana varmasti oleellinen ja riittävän tarkka? Tässä hyvä apuri on myös ”hakutermit”-sarake, joka näyttää ne termit, joilla kyseinen avainsana on aktivoitunut. Jos hakutermien joukosta löytyy runsaati ei-relevantteja variaatioita, niin harkitse sen poistamista kokonaan.

  1. Mainoksen osuvuus

Toisaalta, jos avainsana on mielestäsi edelleen hyvä, niin tarkista mainokset. Sopiiko mainos varmasti avainsanaan? Usein on vielä parempi, jos avainsana on mainittu vähintään mainoksen otsikossa sekä mahdollisuuksien mukaan myös kuvauksessa.

  1. Näkyvän URL-osoitteen muokkaaminen

Mainoksiin voit itse määrittää asiakkaalle näkyvän URL-osoitteen. Tämän osoitteen aikaisempi klikkiprosentti vaikuttaa osaltaan myös mainosten sijoituksiin. Testaamalla eri osoitetta, voit kohentaa mainoksen sijoitusta. Esimerkiksi, voit yrittää laittaa avainsanan sen tarkassa muodossa osoitteeseen.

  1. Aloitussivu

Google ei halua näyttää asiakkailleen harhaanjohtavia mainoksia, etkä halua todennäköisesti sinäkään. Aloitussivun käyttökokemus vaikuttaa osaltaan myös merkittävästi saamiisi laatupisteisiin. Varmista seuraavat asiat:

  • Sivu vastaa tarkasti avainsanaa ja mainoksen viestiä
  • Se tarjoaa hyödyllistä, osuvaa ja omaperäistä sisältöä
  • Aloitussivu on mobiiliystävällinen
  • Navigointi on helppoa
  • Lisää kuvaus tuotteesta tai palvelusta
  • Poista ponnahdusikkunat
  • Varmista, että sivu latautuu nopeasti

Nyt ymmärrät laatupisteiden hyödyn ja miten niitä voidaan kohentaa. Pitämällä huolen, että tilisi laatupisteet ovat aina vähintään seitsemän (mieluummin 10/10), voit säästää mainoskuluissa merkittäviä summia lyhyessäkin ajassa. Tämän lisäksi tietysti kilpailet myös paremmista sijoituksista alhaisemmilla hintatarjouksilla.

Lue muuta aiheeseen liittyvää:

Tarvitsetko apua Ads-mainontaan? Katso palvelumme:

Oliko tämä artikkeli sinulle hyödyllinen? Muista jakaa se eteenpäin SOME:ssa.