Nykymaailmassa ihmiset turvautuvat puhelimiinsa enemmän kuin koskaan ennen. Olipa kyse sitten lentolippujen varaamisesta, sopivan ravintolan löytämisestä tai minkä tahansa muun ostoksen tekemisestä, niin taskusta löytyvä puhelin kaivetaan usein esille.

Se hetki, kun asiakas haluaa ideoita tai tietoja kahden eri tuotteen tai palvelun väliltä, on kauppiaalle kaikista kriittisin. Enää ostopäätöksen tekeminen ei välttämättä tapahdu asiakkaan ollessa myymälässä tai, kun hän kävelee kahvilasi ohi. Vaan se on jo tehty älypuhelimella ennen nukkumaanmenoa tai sitten uusi suosikkikahvila voi löytyä työmatkalla puhelinta näppäillessä.

Lisäksi jopa 82% älypuhelimien omistajista kertoo vertailevansa puhelimella tietoja ja hintoja, kun he ovat asioimassa liikkeissä.

Vaikka sivuston mobiiliystävällisyys on nykyisin jo lähes kaikille itsestäänselvyys, niin usein panostukset jäävätkin siihen.

Pohjoismaissa suuri osa älypuhelimien omistajista kertoo käyttävänsä laitetta erityisesti ostoketjun alkuvaiheessa, jolloin halutaan löytää niitä tuoreita ideoita. Tämä ei myöskään ole muodista katoava trendi, vaan se on yleistynyt tasaista vauhtia viimevuodet. Sen takia mobiiliasiakkaisiin kannattaa panostaa mahdollisimman paljon.

Jos asiakkaasi aloittavat ostoketjun mobiilissa, niin miksi jättäisit tämän tilaisuuden käyttämättä ja odottaisit sitä hetkeä, kun he ehkä vertailun jälkeen päätyvät verkkosivuillesi tietokoneella?

Älypuhelimen käyttö - Mobiilimainonta

Myöskään mobiiliostaminen ei ole enää harvinaista, vaikka pohjoismaalaisten hieman varovaisempi ostokäyttäytyminen on toiminut pienehkönä jarruna sille. Noin 30% pohjoismaalaisista älypuhelimien omistajista teki ostoksia puhelimella vuonna 2013, kun taas Britanniassa lukema oli jo 40% luokkaa ja Yhdysvalloissa yli 45%. Tosin mobiiliystävälliset verkkosivut, mobiilimainonnan yleistyminen ja yhä useammat maksutapavaihtoehdot ovat kasvattaneet jatkuvasti toteutuneiden kauppojen määrää mobiililaitteilla ja tämä tuskin on mikään ohikiitävä trendi.

Mobiiliostokset

Yksi suurimmista kynnyksistä ostotapahtuman suorittamiselle mobiilissa, on puhelimen liian pieni näyttö ja siten myös hankalampi navigointi sekä tuotteiden vertailu.

Esteet - Mobiilimainonta

Lähde:

Think-Insights-Google

Miten teet mobiili­käyttäjistä asiakkaita?

1. Suunnittele verkkosivusi mobiilikäyttäjien ehdoilla

Nykyisin verkkosivujen mobiiliystävällisyys on verkossa menestymisen salaisuus. Jos verkkosivusi eivät toimi vielä täydellisesti sekä älypuhelimilla että tableteilla, niin on syytä nostaa se prioriteettilistan kärkeen ja tilata esimerkiksi meiltä responsiiviset WordPress -verkkosivut. Jos verkkosivu on liian hankala käyttää puhelimella, niin asiakas joutuu vaihtamaan toiseen laitteeseen, joka ei ainakaan lisää konversioiden määrää.

2. Mobiilimainonta

Vaikka verkkosivusi olisi kuinka mobiiliystävällinen hyvänsä, niin ne verkkosivuliikennettä on tietysti saatava jollakin konstilla. Orgaanisen hakukonenäkyvyyden lisäksi kannattaakin panostaa mobiilimainontaan ja erityisesti Google Adsin tarjoamiin ominaisuuksiin. Kohderyhmästä ja strategiastasi riippuen voit näyttää mainoksia esimerkiksi Youtubessa, bannerimainoksina ja tietysti hakutulosten joukossa.

3. Sosiaalinen media

Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on mitä mainioin keino tavoittaa myös mobiilikäyttäjiä, sillä sen parissa kulutetaan nykyisin ylimääräistä aikaa huikean paljon. Kun yhdistät kohderyhmääsi kiinnostavan sisällön ja maksetun mainonnan, niin saat ihmisten huomion jo ennen kuin he tietävät olevansa asiakkaitasi.

4. Huomioi laitetta vaihtavat vierailijat

Vaikka mobiililaitteilla ostamista voidaan helpottaa useilla eri keinoilla, on kuitenkin fakta, että erittäin suuri osa nykyisin käyttää useampaa kuin yhtä laitetta ostoketjun aikana. Usein ideoita etsitään puhelimella, jonka jälkeen tabletilla voidaan jatkaa palveluiden vertailua ja myöhemmin kauppa saatetaan viedä loppuun vaikkapa tietokoneella. Luonnollisesti aina laitetta vaihdettaessa myös ostoketjun katkeamisen riski on suurempi, sillä tämä asiakas voi eksyä kilpailijasi palveluun. Pyri siis tekemään vierailijoista liidejä jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja helpota laitteen vaihtamista esimerkiksi sähköpostimuistutuksella.

mobiiliyhteensopiva verkkosivu

5. Maksutavat

Jos kaupanteko perustuu siihen, että asiakas liikkeellä ollessaan käyttää huonosti mobiilille optimoitua verkkosivua ja sen lisäksi kaivaa lompakosta pankkitunnukset, niin jää kaupat useimmiten tekemättä. Tästä syystä kannattaa pyrkiä varmistamaan mahdollisimman helpot nettimaksut, jossa nettilompakot ovat omiaan. Vaikka läheskään kaikki kuluttajat eivät ole vielä tottuneet käyttämään näitä, niin trendinä ne ovat kuitenkin nopeasti kasvava. Muutaman vuoden kuluessa perinteiset verkkokauppaostokset todennäköisesti suoritetaankin puhelimella alusta loppuun.

6. Tuotteiden vertailu

Pohjoismaalaiset rakastavat tuotteiden ja palveluiden vertailua ennen ostopäätöksen tekemistä. Jos se ei ole mahdollista helposti verkkosivujen sisällä, niin annat taas yhden syyn lykätä kaupan tekemistä. Varmista ainakin, että tuotekuvaukset ovat informatiiviset ja, että tuotteiden keskenään vertailu onnistuisi jopa mobiilissa.

7. Mobiilisovellus

Kun tuotteesi tai palvelusi ei ole kertaluontoinen ostos ja haluat menestyä myös muutaman vuoden päästä, niin tarjoamalla ensimmäisten joukossa jouhevia maksuja ja täydellisen käytettävyyden mobiililaitteilla voit todella erottua massasta. Luonnollisesti mitä helpompi ja nopeampi kauppa on viedä idean saamisesta maksuvaiheen yli, niin myös impulsiivisten ostosten määrä kasvaa. Vaikka sovelluksen tekeminen maksaa rahaa, niin sen avulla voit varmistaa markkina-asemasi myös tulevaisuudessa.

Yhä useampi asiakas aloittaa tuotteiden ja palveluiden vertailun mobiilissa. Tavoittamalla nämä uusia ideoita etsivät asiakkaat ensimmäisenä voit myös myydä enemmän.