Tämä sivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästetiedot tallennetaan selaimeesi ja ne suorittavat erilaisia toimintoja, kuten käyttäjän tunnistaminen hänen palatessaan verkkosivustollemme tai auttamaan tiimiämme ymmärtämään käyttäjiemme mielestä verkkosivustomme mielenkiintoisimmat ja hyödyllisimmät osa-alueet. Katso eheyskäytäntömme lisätietoja varten.
Mikä ihmeen SOME?
Terminä sosiaalisen median markkinointi ja mainonta kattaa alleen hyvin paljon eri asioita. Mainontaa voidaan tehdä somessa niin konversiot ja myynti mielessä kuin myös brändinrakennusta ajatellen.
Tyypillisiä esimerkkejä toimivista SOME-kanavista yrityksille ovat Facebook, LinkedIn, Twitter ja Instagram, mutta tulokkaat kuten Snapchat ja Pinterest voivat olla nekin harkitsemisen arvoisia vaihtoehtoja joissakin tapauksissa.
Sosiaalisen median markkinointi on parhaimmillaan mielenkiintoista, hyödyllistä ja mitattavaa sekä pysyvä osa yrityksen markkinointipalettia.

Ole siellä missä asiakkaasikin ovat
Hyvin suuri osa suomalaisista on tavoitettavissa sosiaalisen median kanavista ikään tai sukupuoleen katsomatta. SOME-mainonta on tehokas keino herättää keskustelua kohderyhmissä ja niiden ulkopuolella.
Mainonta sosiaalisessa mediassa voidaan jakaa karkeasti kahteen osa-alueeseen, joista toinen on maksettu mainonta ja toinen yrityksen some-profiilin tai sivun ylläpito sekä keskustelun ohjaaminen.
Maksettua sosiaalisen median mainontaa voidaan tehdä Google Ads -mainonnan tapaan hyvinkin tulostavoitteisesti ja asiakkaan hankintahintaan keskittyen.
Toisaalta yrityksen oman Facebook-sivun tai muiden profiilien aktiivinen ylläpito voi rakentaa hyvin luottamusta oman kohderyhmän keskuudessa ja sen ansiosta potentiaalisia asiakkaita voidaan parhaillaan aktivoida mukaan vuoropuheluun.
Sosiaalisen median mainonnan tavoitteet
SOME-mainontaan ei löydy ikinä pakettiratkaisua tai valmista kaavaa, joka sopisi kaikille. Sen takia tavoitteet kannattaa määritellä hyvin jo alusta alkaen ja testata mitkä vaihtoehdot istuvat markkinointimixiin parhaiten.
Listasimme alle muutamia esimerkkejä, miten sitä on mahdollista tehdä käytännössä.

Julkaisun mainostaminen
Jos julkaiset yrityksen Facebook-sivulla toimivaa ja laadukasta materiaalia, niin haluat sen tavoittavan mahdollisimman paljon ihmisiä. Julkaisut voivat olla tekstiä, kuvia, videota tai vaikka blogiartikkeleita ja ne voidaan kohdistaa esimerkiksi nykyisille seuraajillesi tai sitten muilla kohdennuksilla sopiville kohderyhmille.
Julkaisujen mainostaminen on käytännössä aina osa toimivaa sisältömarkkinointia, sillä laadukasta sisältöä on turha tehdä, jos sitä ei löydä kukaan.

Facebook-sivun mainostaminen
Facebook-sivun mainostaminen voisi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, jos SOME-kanavasi ylläpito on jo hyvin hanskassa.
Ehkä käyt aktiivista vuoropuhelua nykyisten seuraajien kanssa tai julkaisemasi sisällöt aktivoivat tykkääjät kerta toisensa perään? Tässä tapauksessa Facebook-sivun tykkääjämääriä kannattaa kasvattaa.

Verkkosivuliikenteen lisääminen
Sosiaalisessa mediassa voit kohdentaa ja näyttää mainoksia Display-mainonnan tapaan. Tässä ajatuksena on tavoittaa mielenkiintoisella mainoksella oma kohderyhmä mahdollisimman tehokkaasti ja ohjata heidät yrityksen sivuille tai verkkokauppaan.
Tämä toimii ajatuksena erityisesti silloin, kun tiedät verkkopalvelusi konvertoivan hyvin ja tarvitset nyt vain enemmän liikennettä. Jos tavoitat oikealla mainoksella oikeat ihmiset, niin myös myyntisi todennäköisesti kasvaa.

Konversiot
Sosiaalisen median mainonnalla voidaan metsästää ostavia asiakkaita lähes kuten hakusanamainonnalla. Jos ajatuksena on löytää mahdollisimman monta ostavaa asiakasta tietyllä euromäärällä, niin haluat mitata konversioita ja kohdentaa mainontaa niiden perusteella.
Tämän pitäisi olla päätavoite erityisesti uudemmilla verkkokaupoilla, jotka pelaavat rajoitetulla markkinointibudjetilla.

Sovelluksen mainostaminen
Kuten laadukkaan sisällönkin kohdalla, niin hyväkin sovellus on arvoton, jos sitä ei käytä kukaan. Muun muassa Facebookissa voit tavoittaa ihmisiä erityisesti silloin, kun heillä on käsissään ylimääräistä aikaa. Tämä on mitä parhain tilaisuus tarjota heille hyödyllistä sovellusta heitä kiinnostavaan aihepiiriin liittyen.
Voit tarjota mainosten yhteydessä sovelluksen latausmahdollisuutta ja mitata onnistumista latauskertojen määrässä.

Tapahtumien mainonta
Erilaiset tapahtumat ja tempaukset voivat olla tehokas markkinointikeino saavuttaa huomiota. Facebook-mainonnan avulla voit saada ihmiset puhumaan tilaisuudesta etukäteen ja kerätä arvokkaita ilmoittautumisia jo hyvissä ajoin ennen H-hetkeä.
Tapahtumien mainonta Facebookissa on usein toimiva vaihtoehto myös sen takia, että käyttäjät saavat automaattisia ilmoituksia tapahtuman lähestyessä (joista mainostaja ei joudu enää maksamaan).

Videomainonta
Facebookin videomainonta on nykyisin varsin tehokas keino tavoittaa ihmisiä. Yksi syy tähän on erityisesti se, että videot alkavat pyörimään itsestään.
Vaikka hyvän ja kiinnostavan videon tekeminen ei ole missään määrin helppo tehtävä, niin Facebook on yksi parhaista kanavista sen levittämiseen.
Sosiaalisen median mainonta ja sen kohdistaminen
Sosiaalisen median mainonnassa onnistuminen ei ole kiinni ainoastaan hyvästä ideasta ja laadukkaasta sisällöstä. Koska somessa ovat nykyisin lähes kaikki, niin mainonnan kohdistaminen on entistä tärkeämmässä roolissa.
Kuten muukin digitaalinen mainonta, myös Facebookissa on mahdollista valita lukuisista eri kohdistusvaihtoehdoista. Voit näyttää mainoksiasi esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden, iän, sukupuolen tai sijainnin perusteella tai valita tehdä muita valintoja kohdistaaksesi sisällöt oikeille yleisöille.
Kohdistuksien kohdalla haluat ajatella ainakin seuraavia asioita:
- Mikä on kohderyhmä, joka mainonnalla halutaan tavoittaa?
- Minkälaisia asiakkaita tähän kohderyhmään kuuluu ja miten räätälöit mainontaa heille? (asiakasprofiilit)
- Vastaako kohdennukset tavoitteitasi?
- Aloita riittävän laajoilla kohdistuksilla, jotta löydät toimivat asiat paremmin
Kuinka voimme auttaa yritystäsi SOME-mainonnassa?
- Jos haluat apua mainonnan suunnitteluun ja sen jatkuvaan optimointiin
- Haluat tietää paremmin, mitä asiakkaat sivuillasi tekevät ja miten mainonnasta saadaan enemmän irti: Analytiikka
Yhteydenottopyyntö
Haluan kuulla lisää
Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä