Otatko jo hyödyn irti uusista laajennetuista tekstimainoksista?

Tässä kirjoituksessa kerron lyhyesti, mistä uusissa pidemmissä tekstimainoksissa on kyse ja miten voit parantaa AdWords-mainonnan tehokkuutta niiden avulla.

Google ilmoitti ensimmäisen kerran toukokuun loppupuolella ottavansa käyttöön uuden sukupolven laajennetut tekstimainokset, jotka ovat hiljalleen testauksen myötä vaihtuneet oletusasetukseksi. Nyt pari kuukautta myöhemmin nämä uudet AdWords-mainokset ovat käytössä myös Suomessa ja lyhyitä vanhantyyppisiä mainoksia ei ole enää kannattavaa tehdä.

Katso Google Ads & Analytics Innovations Keynote, jossa Google ilmoitti ensimmäisen kerran uusista muutoksista:

Mitä laajennetut tekstimainokset ovat?

Uudet laajennetut mainokset ovat lähes 50% pidempiä kuin vanhat AdWords tekstimainokset. Niissä otsikosta on mahdollista tehdä jopa 60 merkkiä pitkä (vanha 25 merkkiä) ja kuvauksesta 80 merkkiä (vanha 35+35 merkkiä). Uusia pidempiä tekstimainoksia tehdessä kannattaa kuitenkin huomioida, että joissakin tapauksissa Google voi lyhentää otsikoita varoittamatta. Jos haluat otsikon näkyvän kokonaisuudessaan aina, niin sen pituus täytyy jäädä alle 33 merkkiin.

Mikä tässä muutoksessa on ideana?

Uusien ja pidempien tekstimainosten ansiosta erityisesti mobiilikäyttäjät saavat AdWords-mainoksista huomattavasti enemmän irti ennen klikkaamista. Tämä osaltaan tarkoittaa, että Google voi tarjota asiakkailleen entistä parempia hakutuloksia ja vastaavasti mainostajat saavat enemmän tilaa tuotteen tai palvelun kuvailemiseen.

Miltä uudet mainokset näyttävät?

Tässä esimerkki uudesta ja vanhasta tekstimainoksesta:

Uudet AdWords tekstimainokset - seoseon.com

Miten näkyvä URL-osoite muuttuu?

Uusissa tekstimainoksissa näkyvän URL-osoitteen domain tulee automaattisesti siitä, minkä olet määrittänyt ”Final URL” –kenttään, eli tätä ei ole enää mahdollista näppäillä väärin tai muutenkaan muokata. Sen lisäksi voit lisätä kaksi parhaiten sisältöä kuvaavaa polkukenttää, joista molemmat voivat olla maksimissaan 15 merkin pituisia.

Uudet tekstimainokset - seoseon.com

Vaikuttavatko muutokset klikkiprosenttiin (CTR)?

Ehdottomasti. Sen lisäksi, että voit tehdä mainoksista entistä osuvampia ja kuvailla palveluitasi paremmin, niin pidemmät tekstimainokset keräävät myös huomattavasti enemmän klikkejä. Tästä syystä pidempi merkkimäärä kannattaa pyrkiä hyödyntämään aina.

Useat markkinointitoimistot ovat testanneet vanhojen ja uusien mainosten eroja, joissa tyypillinen muutos klikkiprosentissa on noin +10-35%. Parhaimmillaan muutos voi olla tätäkin suurempi, sillä kaikki mainostajat eivät ole vielä siirtyneet käyttämään laajennettuja tekstimainoksia, jolloin mainoksesi nousevat joukosta esiin vieläkin paremmin.

Yhteenveto

Uudet tekstimainoksissa on kaksi otsikkokenttää yhden sijasta.

Vanhoissa mainoksissa olleet kaksi kuvausriviä ovat yhdistetty nyt yhteen pitkään kuvauskenttään.

Uudet mainokset ovat optimoitu mobiililaitteille, jonka ansiosta sinun ei tarvitse enää tehdä erikseen mainoksia älypuhelimille ja tietokoneille.

Pidä mielessä, että Google voi lyhentää mainoksiasi vaikka ne olisivat alle maksimimerkkimäärän.

Laajennetut AdWords tekstimainokset voivat nostaa huomattavasti klikkiprosenttia, jonka takia ne kannattaa katsoa kuntoon erityisesti hyvin tuottavien mainosryhmien kohdalla.

Uudet mainokset antavat enemmän mahdollisuuksia tuotteen tai palvelun kuvailemiseen ja maksimi merkkimäärä kannattaakin hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.

Huomaa myös palvelumme AdWords -mainontaan.