Google on lisännyt kuvahakuunsa similar items -ominaisuuden, joka ehdottaa käyttäjälle kuvissa näkyviä ja niiden kaltaisia myynnissä olevia tuotteita. Ominaisuus on käytössä mobiilihauissa ja Androidin hakuapplikaatiossa. 

Kuvahakuihin satsaaminen jatkuu Googlen tuodessa käyttöön similar items -ominaisuuden. Toiminto tunnistaa kuvissa esiintyviä tuotteita ja näyttää hakijalle tuotekarusellin josta ilmenee tuotekuva, tuotteen nimi, hinta sekä tuotetta myyvä kauppa. Kävijän on näin helppo hakea inspiraatiota shoppailuun selaamalla lifestyle- ja muotikuvia ja sitten siirtyä yhdellä klikkauksella ostamaan kuvissa näkyviä tuotteita.

Ominaisuus on tällä hetkellä toiminnassa laukkuihin, kenkiin ja aurinkolaseihin liittyvissä hauissa, mutta se tulee laajenemaan myös muihin asusteisiin sekä koti- ja puutarhatarvikkeisiin tulevien kuukausien aikana.

Mitä similar items -ominaisuus tarkoittaa hakijalle?

Similar items tarjoaa hakijalle helpon väylän ostamiseen sekä helpottaa kauppojen välistä hintavertailua. Kokeile toimintoa tekemällä Googlen kuvahaku mobiililaitteella esimerkiksi hakutermillä ”miesten kengät”. Klikkaamalla yhtä hakutuloksista, Google listaa suurennetun kuvan alle Similar items -karusellin. Karusellissa olevaa tuotetta klikkaamalla pääset laajempaan tuotekuvaukseen ja pystyt siirtymään myyjän sivulle tai jakamaan tuotteen sosiaalisessa mediassa.

Verkkokauppias, huomioi tämä!

Similar items -ehdotukset nojaavat tuote metadataan. Jotta tuotteesi voivat näkyä similar items -karusellissa, sinun tulee käyttää tuotesivuillasi Schema.org:n tuotemerkkauksia.

Ohjeita tuotemerkkauksen toteuttamiseen suosituilla verkkokauppa-alustoilla:

Lisää aiheesta englanniksi löydät Googlen Webmaster blogista.

Aiheeseen liittyvät palvelut: