Hakukonenäkyvyys ei ole ainoastaan verkkokauppojen elinehto. Mobiili-internetin käytön lisääntyminen on johtanut tilanteeseen, jossa puhtaasti kivijalkaliikkeidenkin on aika herätä hakukoneiden dominoimaan todellisuuteen.

Esimerkiksi Google haulla “parturi Helsinki” ensimmäisenä hakutuloksissa näytetään Googlen kartta ja sen jälkeen listaus parturiliikkeistä yhteystietoineen ja arvosteluineen.

Paikallisen SEO:n Perusteet

Kuinka saan yritykseni näkymään paikallislistauksissa?

Ensimmäinen askel on Google My Business sivun luonti.

Prosessi itsessään on varsin yksinkertainen. Aloita tarkistamalla löytyykö yrityksesi nimellä jo Google My Business sivu tai karttamerkintöjä. Mikäli ei löydy on aika luoda uusi Google My Business sivu ja täyttää tarvittavat yhteystiedot.

Sivulle on suositeltavaa lisätä ainakin seuraavat tiedot:

  • Uniikki kuvaus yrityksestäsi, josta selkeästi selviää mitä palveluita tai tuotteita yrityksesi tarjoaa. Kuvaukseen on hyvä lisätä asiaankuuluvia linkkejä
  • Toimipisteen puhelinnumero ja muut osoitetiedot. HUOM: tärkein yksittäinen tekijä paikallisessa SEO:ssa on yhteystietojen täsmällisyys. Nimi, osoite ja puhelinnumero tulee ilmaista tismalleen samalla tavalla niin Google My Business sivulla, yrityksesi kotisivulla kuin erilaisissa hakemistoissakin
  • Todelliset aukioloajat helpottamaan asiakkaiden elämää. Tuhlaisitko itse aikaasi matkustamalla liikkeeseen jonka aukiolosta et ole täysin varma? Tässäkin jatkuvuus on valttia; samat aukioloajat tulisi ilmaista myös liikkeesi kotisivuilla, erilaisissa hakemistoissa sekä sosiaalisen median kanavissa

Google varmistaa yrityksesi yhteystiedot lähettämällä yksilöllisen varmennuskoodin sisältävän postikortin antamaasi osoitteeseen. Mikäli yritykselläsi on useita toimipisteitä, tulee näille jokaiselle luoda oma Google My Business sivu. Alle 10 toimipisteen yritykset joutuvat lisäämään jokaisen toimipisteen yksitellen, mutta tätä suuremmat ketjut voivat käyttää Google My Business Locationsia ja lisätä kaikki toimipisteet yhdellä taulukolla.

Kun yrityksesi yhteystiedot on varmennettu, palveluitasi kaipaavat löytyvät ne kätevästi Google Mapsista. Google Maps ei toki ole ainoa karttapalvelu maailmassa, eivätkä My Business sivut ole Googlenkaan ainoa tiedonlähde. Tästä syystä on tärkeää varmistaa yrityksesi näkyvyys myös muualla verkossa.

Jelppiä Yelpistä

Yelp.com on paikallisia yrityksiä ja näiden käyttäjäarvosteluita listaava sivusto ja mobiiliapplikaatio, joka Googlen My Businessin tapaan on suunniteltu auttamaan kuluttajia löytämään parhaat palveluntarjoajat. Yelp aloitti toimintansa suomessa 2012, ja samana vuonna se integroitiin Applen karttapalveluun. Suomessa mobiilikäyttäjistä yli 13 prosenttia luottaa iPhoneen, joten Yelppiin listautuminen on tästäkin syystä olla itsestäänselvyys.

Yrityksestäsi/toimipisteestä tulee täyttää ainakin seuraavat tiedot:

  • Yhteystiedot: nimi, osoite, puhelinnumero ja kotisivut ilmoitettuna tismalleen samalla tavalla kuin Google My Business sivulla
  • Maksimissaan kolme kategoriaa kuvaamaan yrityksesi toimialaa
  • Aukioloajat
  • Kuvaus yrityksestäsi
  • Perustamisvuosi
  • Yrityksen omistajan tai toimipisteen vastuuhenkilön nimi ja lyhyt kuvaus
  • Listaukseen on hyvä lisätä myös kuvia. Nämä ovat oiva tapa saada listauksellesi lisää näkyvyyttä

Jokaisella yrityksesi toimipisteellä tulee olla oma Yelp sivunsa. Muista pitää sivuja luonnin jälkeen silmällä, jotta voit reagoida saatuun asiakaspalautteeseen.

On-page optimointi paikallisessa hakukoneoptimoinnissa

Ennen kuin otetaan tarkempi silmäys sivustoilla selkeästi liian harvoin hyödynnettyyn Schema.org merkkaukseen ja sen mahdollisuuksiin, on paras laittaa perusasiat kuntoon. Jotta Google varmasti ymmärtää missä yrityksesi tai toimipisteesi sijaitsee, muista lisätä paikkakuntasi nimi laskeutumissivusi otsikkoon (<title>), pääotsikkoon (<h1>), URL-osoitteeseen, kuvien alt-attribuutteihin sekä tietenkin itse tekstisisältöön.

Kuten aiemmin mainittu, tulisi yhteystietojen (nimi, osoite, puhelinnumero) olla tismalleen samat, jotka on lisätty Google My Business sivulle, Yelppiin ja muihin hakemistoihin. Lisäksi voit avustaa sekä käyttäjiäsi, että Google bottia liittämällä Google karttasovelluksen yhteystietosivullesi. Varmista myös, että sivustosi on mobiiliystävällinen.

Mobiiliystävällisyys ei tarkoita ainoastaan Googlen kriteerien läpäisemistä, vaan jokaisen olisi hyvä ottaa kapula käteen ja kurkata miltä se oman yrityksen sivun selaaminen mobiililaitteella oikein tuntuu. Esimerkillinen mobiilikokemus on erityisen tärkeää esimerkiksi ravintoloille, kampaamoille ja majoitusliikkeille joita etsitään usein kun ollaan jo liikenteessä.

Schema.org merkkaus salaisena aseena

Schema.org merkkaus on sivuston koodiin lisättäviä merkintöjä jotka auttavat hakukoneita entisestään jäsentämään sivulla esitettyä informaatiota. Tälle metadatalle löytyy monia käyttötarkoituksia, mutta se on omimmillaan esimerkiksi yrityksen yhteystietojen esittämisessä.

Yhteystiedot voi esimerkiksi koodata seuraavalla tavalla:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>Yrityksesi nimi</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>Esimerkkikatu XX</p>
<p> <span itemprop=”postalCode”> 00000</span>, <span itemprop=”addressLocality”>Kaupunki</p>,
<p itemprop=”telephone”>+358 12345678</p>
</div>

Käyttäjille tämä näkyisi seuraavasti:

Yrityksesi nimi
Esimerkkikatu XX
00000, Kaupunki
+358 12345678

Ylimääräiset merkkaukset koodissa auttavat hakukoneita ymmärtämään, että nyt puhutaan yrityksesi yhteystiedoista. Schema.org merkinnät mahdollistavat monenlaisen tiedon jäsentelyn aina yrityksen kuvauksesta, aukioloaikoihin ja maksutapoihin. Kokonaisvaltainen listaus paikallislistauksia hyödyttävistä merkinnöistä löytyy täältä. Riippuen sivuston rakenteesta, merkkausten lisääminen saattaa toisinaan olla työlästä, mutta taisteltaessa kovasti kilpailluista paikallisista hakusijoituksista, lisäysten tekeminen voi olla avain voittoon.

Muut hakemistot

Internet on pullollaan hakemistoja. Näiden hyödyllisyys on pitkälti toimialakohtaista ja ratkaisu liittymisestä tulisi tehdä tapauskohtaisesti. Aiemmin mainittu nyrkkisääntö pätee kuitenkin kaikkien kohdalla – yhteystiedot (nimi, osoite ja puhelinnumero) tulee merkitä täsmällisesti ja niiden tulee olla samat kaikissa listauksissa.

Tee hakuja hakusanoilla “Yrityksesi nimi + paikkakunta” varmistaaksesi, että toimipisteesi näkyvät halutulla tavalla. Mikäli yhteystiedoissa ilmenee epätarkkuuksia vielä Google My Business ja Yelp lisäysten jälkeen, tee hakuja “Yrityksesi nimi + väärä yhteystieto” löytääksesi virheelliset listaukset ja pyydä väärää tietoa levittäviä tahoja päivittämään listauksensa.

Yhteenveto

Paikallisissa hakukoneoptimoinnissa onnistuminen on tarkkaa puuhaa. Pidä yhteystietosi ajan tasalla ja varmista, että ne on ilmaistu tismalleen samalla tavalla kaikkialla verkossa.

Muista myös tarkkailla yrityksesi saamia arvosteluja ja vastata asiakaspalautteeseen. Hyvin palveltuja asiakkaita on hyvä patistaa antamaan palautetta, tapahtui se sitten Google My Business sivulla, Yelpissä tai yrityksesi sosiaalisen media kanavissa.

Oliko tämä artikkeli sinulle hyödyllinen? Jaa se nyt sosiaalisessa mediassa ja kommentoi alle, miten teidän yrityksessänne on onnistuttu sijoittumaan paikallisissa hakutuloksissa.