Digitaalisen markkinoinnin ei tarvitse olla aina monimutkaisia kaavioita, Excel-taulukoita ja hienoja termejä, vaan melko pitkälle on mahdollista päästä ainoastaan ymmärtämällä asiakkaita, olemalla riittävän aktiivinen ja kokeilemalla rohkeasti erilaisia juttuja.

Kuitenkin erilaiset digitaalisen markkinoinnin työkalut voivat helpottaa arkea hyvinkin paljon ja säästää kallisarvoista aikaa mekaanisista töistä. Jos voit joka päivä tehdä aiemmin tunnin kestäneen asian vartissa, niin säästät tietysti hermojen lisäksi ihan oikeaa rahaa.

Lisäksi käyttämällä parasta työkalua oikeaan tehtävään, voit löytää huomattavasti enemmän uusia ideoita ja tehdä tietoon pohjautuvia ratkaisuja jouhevammin.

Tässä artikkelissa esittelen hieman digitaalisen markkinoinnin työkaluja, jotka meidän talossa ovat kovassa käytössä.

Chrome-laajennukset

Moz toolbar

Moz toolbar on Mozin ilmainen Chrome-työkalu, jonka avulla näet helposti hakukoneoptimoinnin kannalta oleellisia asioita mistä tahansa sivustosta.

Moz toolbar näyttää sinulle esimerkiksi pika-analyysin kohdesivusta, mukaan lukien sivun otsikon, meta-kuvauksen, H1-H2 –otsikot, sivun latausajan, IP-osoitteen, maakohdennuksen, http-statuksen ja sivuston luotettavuuden Moz-mittareilla (Page ja Domain Authority).

Markkinoinnin työkalut - MOZ Toolbar

Mihin me yleensä käytämme Moz toolbaria, on sivuston luotettavuuden ja on-page elementtien tarkistus. Jos haluat tietää, miksi joku sivusto sijoittuu hyvin orgaanisissa hakutuloksissa, niin nämä ovat ensimmäisiä tarkastelun kohteita väistämättä. Tällä työkalulla säästät usein vähintäänkin minuutteja rutiinimaisissa tarkistuksissa.

Majestic toolbar

Majestic on hieman samanlainen lisäosa/työkalu kuin Moz. Kuitenkin Majestic on omiaan erityisesti linkkiprofiilin analysointiin ja sivuston luotettavuuden arviointiin. Majestic Trust Flow ja Citation Flow ovatkin tämän hetken parhaita mittareita, kun haluat saada tietoa, miten luotettavana hakukoneet voisivat nähdä kyseisen sivuston tai onko esimerkiksi kaavailtu linkki oikeasti hankkimisen arvoinen.

Tämän lisäksi näet yhdellä klikkauksella muun muassa sivuille johtavien ulkoisten linkkien ja verkkotunnusten määrän, joka voi olla hyvä mittari, kun vertailet vaikkapa kahta eri sivustoa keskenään tai etsit syitä siihen, miksi kilpailija nousee pienemmällä sisällön määrällä korkeammalle hakutuloksissa tai muuta vastaavaa.

Markkinoinnin työkalut - Majestic Toolbar

Me SEOSEON LTD:llä käytämme Majestic Toolbaria pääasiassa linkkihyödyn arviointiin, jossa se onnistuukin mainiosti.

SEO Quake

SEO Quake lisäosan avulla näet yhdellä klikkauksella esimerkiksi sivuston Alexa-sijoituksen, sivuston iän, avainsanapitoisuuden, sisäiset- ja ulkoisen linkit sekä voit tulostaa kaiken suoraan CSV-taulukkoon.

Tämä on siis äärimmäisen kätevä ja ilmainen työkalu, jota on mahdollista käyttää todella moneen erilaiseen tarkoitukseen. Kuitenkin meillä sitä käytetään useimmiten DoFollow ja NoFollow linkkien tunnistamiseen, sillä työkalu näyttää ne automaattisesti suoraan selaimessa.

Markkinoinnin työkalut - SEO Quake

Facebook Pixel Helper

Markkinoinnin työkalut - Facebook Pixel HelperFacebook Pixel on mielenkiintoinen asennettava ja se ei mene aina oikein. Tämän yksinkertaisen työkalun avulla näet suoraan, mikä pixeli sivulle on asennettu vai onko se toiminnassa lainkaan.

Lisäksi saat lisäinformaatiota siitä, mikä asennuksessa on voinut epäonnistua ja miten se on mahdollista korjata.

Evernote

Huikean näppärä työkalu, jota ilman vähintään puolet käyttökelpoisista ideoista unohtuisi. Evernoten avulla voit tallentaa kuvakaappauksen, tehdä kirjainmerkin, tallentaa koko sivun tai artikkelin suoraan omaan ”nettikirjastoon”. Näin ollen kaikki tallentamasi jutut ovat myös saatavilla miltä koneelta tahansa.

Markkinoinnin työkalut - Evernote

Erityisen hauska ominaisuus tässä työkalussa on tagit, joita voit lisätä jokaiseen tallentamaasi asiaan. Kun seuraavan kerran haet Googlesta asettavaasi tagia vastaavia asioita, niin näet tallentamasi ideat hakutulosten vieressä.

Vastaavasti voit asettaa muistiinpanoille hälytyksen tietylle päivälle tai kellonajalle. Jos vaikkapa tietädt valmistelevasi kampanjaa sähköpostimarkkinointia varten kahden viikon päästä perjantaina, niin saat halutessasi muistutuksen kaikista aiheeseen liittyvistä ideoista silloin.

Page Analytics

Tämä Google Analyticsin Chrome lisäosa on näppärä valinta, kun haluat nähdä sivuston katselukerrat, istuntojen keskimääräisen ajan, poistumisprosentin tai esimerkiksi, kuinka monta kertaa mitäkin linkkiä on sivuilla klikattu nopeasti juuri silloin, kun selailet kohdesivustoa.

Markkinoinnin työkalut - Page Analytics

Käytännössä tarvitset tätä lisäosaa, kun haluat optimoida mitä tahansa sivua. Voit tarkastella esimerkiksi, klikkaavatko asiakkaat niitä nappuloita mitä olisi tarkoitus, tai voisiko esimerkiksi elementtien paikkaa vaihtaa sivuilla. Halutessasi voit otta Heat Map vaihtoehdon käyttöön, jolloin värit ilmaisevat runsaasti klikkejä keräävät alueet.

Onko sinulla muita hyviä työkaluja, jotka unohdimme listasta? Kommentoi alapuolelle omat ideasi ja auta kaveria.

Seuraavassa osassa annamme vinkkejä hyvistä SEO-työkaluista ja siitä, kuinka voit optimoida verkkopalvelusi orgaanista hakukonenäkyvyyttä tehokkaammin kuin ennen.

Muista siis tilata blogikirjoitukset suoraan sähköpostiin ja kuulet niistä ensimmäisenä.