Aloittavan verkkokaupan kohdalla verkkokauppa-alusta on yksi ensimmäisistä mietinnän aiheista, kun bisnesidea on itsessään alkanut selviämään. Siinä, missä omaan tarkoitukseen sopiva alusta voi siivittää liiketoiminnan kohti järkeviä myyntilukuja, huonon verkkokauppa-alustan valitseminen on yksi turha kapula lisää rattaiden välissä.

Itse olen digimarkkinointiurani aikana päässyt (ja joutunut) ajamaan vaikka minkälaisia verkkokauppa-alustoja muun muassa verkkokaupan hakukoneoptimoinnin takia, joista osa on kieltämättä ollut todella huonoja. Suurimmat syyt “huonouteen” ovat yleensä se, että alustan päivittämiseen ei enää juuri käytetä resursseja (= alusta on vanhentunut, ei-responsiivinen jne.), se ei taivu kyseisen verkkokaupan tarkoituksiin tai sen räätälöinti on käytännössä mahdotonta.

Tähän blogikirjoitukseen kokosin omat suosikkini, joista mikään ei ole automaattisesti paras tai huonoin, vaan jokaiselle alustalle löytyy oma, tyytyväinen käyttäjäkuntansa. Kaikissa näissä alustoissa kuitenkin yhdistyy se, että ne taipuvat hyvin moderniin digimarkkinointiin ja niiden avulla on mahdollista saavuttaa järkevä volyymi ja liikevaihto ennen kuin verkkokauppa-alustaa on pakko katsella uudestaan.

Shopify verkkokauppa-alusta

Shopify

Shopify on valmis verkkokauppa-alusta, joka taipuu hyvin monenlaiseen käyttöön. Se on riittävän edullinen ja simppeli, että kokematonkin kauppias saa puutikin pystyyn, mutta silti päivitettävissä suuremmankin verkkokaupan tarpeisiin.

Shopifyn ehdottomia etuja ovat edellä mainitun lisäksi helppo integrointi mm. Facebook Shopin, Messengerin, Amazonin ja Pinterestin (Buyable Pins -ominaisuus) kanssa. Alusta on siis aidosti suunniteltu globaali verkkokauppa mielessä ja sen avulla kauppias pääsee melko vaivattomasti hyödyntämään kaikkia suuren maailman niksejä.

Miinuspisteistä Shopifylle voi antaa esimerkiksi siitä, että myyntivolyymin kasvaessa myös kulut kasvavat merkittävästi erilaisten pakollisten lisäosien ja Shopifyn nappaaman prosenttiosuuden myötä.

Jos tarkoituksenasi on myydä yli rajojen, mutta alustan hankintaan varattu budjetti on pieni, niin Shopify todennäköisesti yksi parhaista vaihtoehdoista sinulle.

Hinta: 50 – 500 euroa / kk

MyCashFlow verkkokauppa-alusta

MyCashFlow

MyCashFlow-verkkokauppa on kotimainen alusta, joka on Shopifyn tyyliin valmis paketti. Tähän et siis tarvitse erillistä hostingpalvelua tai muutakaan, vaan kaikki on hoidettavissa suoraan kaupan taustanhallinnasta.

MyCashflow on mielestäni kaikin puolin ”ihan hyvä” verkkokauppa-alusta ja se ei varsinaisesti loista minkään muun asian kuin todella edullisen hinnan puolesta. Toisaalta myös verkkokaupan koodiin on mahdollista päästä käsiksi ja se on räätälöitävissä melko hyvin omiin tarpeisiin. Ison plussan MyCashFlow saa myös erittäin hyvästä ja ripeästä suomenkielisestä tuesta, joka on valmis auttamaan mitä erikoisempien asioiden ratkomisessa.

Vaikka MyCashFlow taipuu myös myyntiin rajojen yli, niin kaupan lokalisoinnissa on vielä melko suuria puutteita. Esimerkiksi, eri hintojen säätäminen eri maihin ei ole mahdollista eri kieliversioissa.

Mielestäni MyCashFlow on paras valinta, kun haluat toimivan alustan mahdollisimman halvalla ja ajatuksena on tehdä kauppaa pääasiassa Suomeen.

Hinta: 50 – 150 euroa / kk

WordPress WooCommerce verkkokauppa-alusta

WordPress + Woocommerce

WordPress on erittäin suosittu avoimenlähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä, jolla on tehty noin kolmasosa kaikista maailman verkkosivuista. Woocommerce on puolestaan tähän järjestelmään saatava lisäosa, jonka avulla iso osa moderneista WordPress-verkkokaupoista on rakennettu.

Tällä kombinaatiolla on mahdollista rakentaa oikeastaan ihan minkälainen verkkosivusto tai verkkokauppa hyvänsä ja koska kyseessä on avoimenlähdekoodin järjestelmä, niin tähän ei liity mitään pakollisia kustannuksia tai kuukausihintoja.

WordPressin suurimpiin etuihin kuuluu ehdottomasti sen joustavuus lähes mihin tahansa käyttötarkoitukseen.

Todellisuudessa WordPress-verkkosivut ei ole kuitenkaan halvin vaihtoehto, eikä edes halvimmasta päästä. Vaan toimivan ja ammattimaisen teeman tekeminen WordPress-kauppaa varten vaatii osaamista ja aikaa. Lisäksi, vaikka alustasta ei itsessään aiheudu kuukausimaksuja, niin sen ylläpito ja päivittäminen vaatii kuitenkin jonkun työaikaa. Jos et tee näitä asioita itse, niin varaudu maksamaan tästä jollekin ulkopuoliselle.

Hinta: 1000€+ (ylläpito 100-300€/kk)

 

Magento verkkokauppa-alusta

Magento

Magento on tähän listatuista alustoista se kaikista järein ja kallein, jonka parhaat ominaisuudet pääsevät esiin vasta suuren tuotemäärän verkkokaupoissa.

Magenton parhaita ominaisuuksia ovat sen hyvät integraatiot erilaisiin toiminnanohjausjärjestelmiin ja se, että verkkokauppa-alustan potku ei lopu kesken vaikka tuotevalikoima paisuisi jopa kymmeniin tuhansiin tuoteartikkeleihin.

Suurimpia miinuksia ovatkin sitten sen todella haastava käyttöliittymä ja hinta. Magento-kauppaa onkin usein turha miettiä, jos kaupan rakentamiseen ei ole vähintään muutaman kymmenentuhannen euron budjettia.

Jos olet aloittamassa suuren valikoiman verkkokauppaa suurella budjetilla, niin Magento kannattaa ottaa harkintaan.

Hinta: 10 000€+

Yhteenveto

Verkkokauppa-alustaa valitessa kannattaa ensin miettiä omat vaatimukset alustan suhteen ja lähteä sen jälkeen vertailemaan eri vaihtoehtoja. Jos omaa osaamista ei löydy esimerkiksi verkkokaupan räätälöinnistä, teknisistä asioista tai siihen ei ole varattu järkevää budjettia, niin valmis alusta on usein helpoin tapa päästä alkuun.

Vaikka sopivan alustan löytäminen on tuoreelle verkkokauppiaalle jo itsessään tärkeä asia, niin valitettavan usein suurin energia käytetään pelkästään tähän. Todellisuudessa suurempi haaste on kuitenkin saada ostavat asiakkaat vierailemaan kaupassasi, johon on myös varattava järkevä markkinointibudjetti.

Jos olet epävarma sopivan verkkokauppa-alusta valitsemisesta tai kaipaat vinkkejä sen markkinointiin, niin ota yhteyttä meihin jo tänään.