Monelle yritys nimeltä Rakuten ei sano mitään. Verkkokaupan ja digimainonnan parissa toimiville se onkin jo tutumpi, mutta osalle alalla toimivista ihmisistäkin se on melko tuntematon. Rakuten on perustettu vuonna 1997 Tokiossa verkon kauppapaikaksi, mutta se on perustamisensa jälkeen laajentanut palveluitaan aina mobiilimaksamisesta videoiden streamaamiseen. Yrityksen päämaja on yhä Tokiossa ja sen palkkalistoilla on globaalisti yli 14 000 työntekijää. Rakutenia kutsutaankin leikkimielisesti Japanin Amazoniksi.

Nyt Rakuten kuitenkin haluaa aggressiivisesti hakea jalansijaa Euroopasta ja Yhdysvalloista tekemällä rahakkaita sponsorointisopimuksia menestyneiden urheiluseurojen kanssa ja siten tuomalla itseään esiin. Heinäkuussa yritys teki espanjalaisen erittäin tunnetun jalkapalloseuran FC Barcelonan kanssa 4 vuoden sopimuksen, joten Rakutenin mainoksia nähdään pelipaidoissa seuraavan neljän vuoden ajan. Sopimus on arvoltaan lähes 55 miljoonaa euroa vuodessa ja Rakutenin mainoksia nähdään luonnollisesti myös kuuluisalla Camp Nou-stadionilla.

Yhdysvalloissa Rakuten teki sopimuksen koripallon NBA-sarjaa pelaavan Golden State Warriors-joukkueen kanssa kolmeksi vuodeksi ja sopimuksen arvo on noin 17 miljoonaa euroa vuodessa. Paitamainosten lisäksi joukkueen harjoitushalli nimettiin myös uudelleen ja nykyään se tunnetaan nimellä Rakuten Performance Facility.

Rakuten haluaa profiloitua Amazonin ainoaksi varteenotettavaksi kilpailijaksi. Se on myös hiljattain tehnyt useita yritysostoja ja laajentanut yhä uusille alueille. Rakutenin perustaja Hiroshi Mikitani kokee, että näkyvät kampanjat auttavat tekemään siitä suuren yleisön keskuudessa tunnetun brändin ja kilpailijan Amazonille.

Lähteet:

https://www.forbes.com/sites/angelauyeung/2017/09/13/japanese-firm-rakuten-signs-sponsorship-deal-with-nbas-golden-state-warriors/#4cbce70a64e7

https://www.fcbarcelona.com/club/news/2017-2018/rakuten-adorns-the-facade-of-the-camp-nou