Myytit hakukone­optimoinnissa / SEO Mythbusting -videosarja

SEO Mythbusting on Google Webmastersin luoma videosarja, missä keskustellaan SEO-myyteistä ja kerrotaan ymmärrettävästi, miten Google ja Google-optimointi toimii sekä mitä Googlebotti pystyy lukemaa/ymmärtämään.

Hakukoneoptimoinnista liikkuu paljon uskomuksia, mitkä ovat totta, mutta myös paljon myyttejä, mitkä eivät pidä paikkaansa.

Myös meidän hakukoneoptimointioppaassa käsitellään osaa näistä myyteistä.

Kuusiosaisen keskusteluohjelman juontajana toimii Martin Splitt Googlelta (WebMaster Trends Analyst, Google).


Sisällys:

Traileri: Official Trailer

Jakso 1: 101

Jakso 2: Googlebot

Bonusjakso: Structured Data

Jakso 3: JavaScript

Jakso 4: Web Performance

Jakso 5: Web Frameworks

Jakso 6: The Future of the Web


Traileri: SEO Mythbusting – Official Trailer

Traileri kurkistaa tulevaan. Katso, mitä asioita videosarjassa tullaan käsittelemään.


Jakso 1: SEO Mythbusting – 101

Ensimmäisessä SEO-mythbusting jaksossa Martin Splitt ja hänen ensimmäinen vieraansa Juan Herrera (Angular GDE, Web Developer, Parkside) keskustelevat hakukoneoptimoinnnin perusteista, kuten:

  • Mikä on hakukone?
  • Mitä on indeksointi?
  • Kuinka Google määrittelee, mitkä hakutulokset ovat hyödyllisiä hakijoille?
  • Mitkä ovat 3 tärkeintä asiaa, mitä tehdä sivuston Google näkyvyyden suhteen?
  • Miksi on tärkeää, että sivusto löytyy Google hausta?


Jakso 2: SEO Mythbusting – Googlebot

Videosarjan toisessa jaksossa vieraana on Suz Hinton (Cloud Developer Advocate, Microsoft). Jakson aiheena on Googlebotin toiminta.

  • Mikä Googlebot on ja mikä se ei ole?
  • Käyttäytyykö Googlebot selaimen tavoin?
  • Kuinka usein, kuinka paljon Googlebot indeksoi ja paljonko palvelin voi kestää?
  • Crawlerit & JavaScript-pohjaiset verkkosivustot
  • Mistä tiedät, että Googlebot vierailee sivustollasi?
  • Mobile-first indeksoinnin ja mobiiliystävälisyyden ero
  • Lattuindikaattorit Google sijoituksille


Bonusjakso: SEO Mythbusting – Structured Data

Suz Hinton ja Martin Splittin viime jakson oheistuotteena syntynyt keskustelu aiheesta Structured data eli jäsennellyt tiedot ja micromerkinnät.


Jakso 3: SEO Mythbusting – JavaScript

SEO Mythbustingin kolmannessa jaksossa vierailee Jamie Alberico (SEO Product Manager, Arrow Electronics). Jamie ja Martin keskustelevat ongelmista JavaScriptillä toteutettujen sivustojen hakukoneoptimoinnista.

  • Väärinkäsitykset/myytit JavaScriptistä hakukoneoptimoinnin kannalta
  • Onko JS paholainen?
  • Lazy loading haussa
  • Ajax, hakukoneoptimointi ja crawl budget (indeksointibudjetti)
  • Googlebot & JavaScript
  • Onko pre-renderointi aina paras ratkaisu?
  • Mikä hyötyä JavaScriptin käytöstä hakukoneoptimoinnissa on käyttäjälle?
  • Mitä hakukoneoptimoijien tulisi ottaa huomioon sivuston suunnitellussa ja käytetyissä teknologioissa?
  • Suositellut JS SEO testaustyökalut


Jakso 4: SEO Mythbusting – Web Performance

Neljännessä jaksossa Martinin vieraana nähdään Ada Rose Cannon (Web Developer Advocate, Samsung). Keskustelun aiheena on verkkosivustojen suorituskyvystä ja käytettävyydestä.

  • Mobiiliyhteydet ja verkkosivut heikon suorituskyvyn laitteilla
  • Suorituskyky vaikutus hakutulosten järjestämisperusteena
  • Miten Google uutisoi järjestämisperusteisiin liittyvistä asioista hakukoneoptimoijille, SEO-yrityksille ja web-kehittäjille?
  • JavaScript -sivustot: sijoitukset Google-haussa, indeksointi ja suorituskyky
  • Onko HTML+CSS parempi ratkaisu hakukoneoptimoinnin kannalta kuin JavaScript?


Jakso 5: SEO Mythbusting – Web Frameworks

Viidenessä jaksossa Marttinin vieraana nähdään Jason Miller Googlen Chrome -tiimistä (Sr. Web Developer Programs Engineer, Google). Keskustelun aiheena on verkkokehityksen haasteet hakukoneoptimoinnin näkökulmasta katsottuna.


Jakso 6: SEO Mythbusting – The Future of the Web

Viimeisessä jaksossa Martin saa vieraakseen Dion Almaerin (Director, Web Dev Ecosystem, Google). Martin ja Dior keskustelevat verkon tulevaisuudesta ja miten se vaikuttaa tekniseen hakukoneoptimointiin.


Digitoimisto SEOSEON tarjoaa apua myyttien murtamiseen ja verkkosivustosi Google näkyvyyden varmistamiseen. Katso palvelumme hakukoneoptimointiin.