Mikä on konversio?

Konversiolla voidaan tarkoittaa lähes mitä tahansa tapahtumaa, jossa verkkosivuvierailija tekee jonkin toivotun asian. Tyypillinen esimerkki konversiosta on tilaus verkkokaupasta, mutta se voi tarkoittaa myös tarjouspyynnön lähettämistä, yhteydenottoa, uutiskirjeen tilausta tai vaikka yrityksen sosiaalisen median kanavan seuraamista.

Konversio-optimointi puolestaan tarkoittaa sitä, että tämän halutun asian suorittamisesta tehdään asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Kun käytettävyys on sulavaa ja oikeat asiat löytyvät oikeista paikoista, niin myös konversioita tapahtuu verkkosivuilla suhteessa enemmän.

Yleisimpiä syitä, miksi konversio-optimointia tehdään sivustolla:

  • Huono konversioprosentti tarkoittaa, että menetät markkinointiin sijoitettuja euroja
  • Asiakasystävällinen ja hyvä verkkosivu voi kasvattaa ostotiheyttä
  • Voit muuttaa kerran ostavat asiakkaat kanta-asiakkaiksi
  • Suurempi keskiostos ja liikevaihto

Konversio-optimoinnin tavoitteet & mittarit

Kuten kaikki muutkin asiat digitaalisessa markkinoinnissa, myös konversio-optimointi tulisi aloittaa laatimalla järkevät tavoitteet ja miettiä, mitkä mittarit kuvaavat parhaiten onnistumista. Jos haluaisit kasvattaa esimerkiksi saatujen tilausten määrää verkkokaupassasi, niin haluat seurata kuinka moni ostoskoriin tavaroita lisännyt henkilö suorittaa ostotapahtuman loppuun.

Muita optimoinnin päämääriä voisi olla esimerkiksi:

  • Tarjouspyyntöjen määrä
  • Kilpailuun osallistuminen tai uutiskirjeen tilaaminen
  • Lisämyynti ja keskiostoksen kasvattaminen

Miten konversio-optimointia tehdään?

Konversio-optimointi on käytännössä testaamista, jossa selvitetään parhaiten toimivat asiat. Optimointia voidaan tehdä joko ”kertalaukauksena” tai sitten jatkuvana toimenpiteenä, joka riippuu paljon siitä, missä vaiheessa yrityksen verkkosivut ja liiketoiminta ovat.

Pari tyypillistä tilannetta miten optimoinnista voidaan saada hyötyä:

A) Uusi verkkokauppa haluaa parantaa sivuston käytettävyyttä ennen laajamittaista markkinointia.

  1. Analytiikan asennus & seuranta
  2. Ongelmakohtien tunnistaminen
  3. Korjaukset perustuen kerättyyn dataan

B) Yritys haluaa kehittää sivuston konversiota pitkällä aikavälillä

  1. Analytiikan asennus & seuranta
  2. Jatkuva laskeutumissivujen A/B-testaus
  3. Jatkuva elementtien, toimintakehotusten ja sisällön testaus konversioputken eri vaiheissa

Konversio-optimointia varten löytyy useita hyödyllisiä työkaluja. Tyypillisesti sivun optimoinnissa voidaan hyödyntää esimerkiksi Google Optimize, Google Analytics ja Visual Website Optimizer -työkaluja. Konversio-optimointiin ei kuitenkaan ole mitään konetta, joka hoitaisi asiat itsestään, vaan oikeat työkalut ja tarvittavat muutokset ovat aina tapauskohtaisia.

 

 

Huomio!

Jos verkkosivulla on mahdollista suorittaa useita eri asioita, niin älä laske konversioprosenttia kaikista verkkosivuvierailijoista. Esimerkiksi, jos myyt verkkosivuilla sekä autohuoltoa palveluna että renkaita verkkokaupasta, niin ota web-analytiikassa huomioon vain ne käyttäjät, jotka ovat jo aloittaneet halutun asian.

Konversio-optimoinnin kohteet

Koska konversio voi tarkoittaa hyvin eri asioita eri sivustolla, niin myös optimoitavat komponentit saattavat vaihdella suuresti.

Tähän listasimme muutamia esimerkkejä, mitä konversio-optimoinnissa tehtävät asiat voivat tarkoittaa käytännössä.

Navigointi konversio-optimoinnissa

Navigointi

Palvelun navigointi vaikuttaa luonnollisesti kaikkeen. Jos oikealle sivulle ei ole mahdollista navigoida oikeaan aikaan, niin myös tapahtuma jää kesken huomattavasti todennäköisemmin.

Vastaavasti, jos kriittisellä hetkellä on tarjolla liikaa navigointivaihtoehtoja, niin ne voi pahimmillaan toimia häiriötekijänä asiakkaalle.

Laskeutumissivut ja CRO

Laskeutumissivut

Laskeutumissivulla on vain yksi tehtävä, eli saada kävijä suorittamaan haluttu toimenpide. Tästä syystä on tärkeää, että hän löytää sieltä pelkästään oleelliset tiedot, jotka vaikuttavat konversion tapahtumiseen.

Nämä tiedot tulee olla myös johdattelevassa järjestyksessä ja turhat häiriötekijät poistettuna. Esimerkiksi kaikki ylimääräiset navigointipalkit on mahdollista poistaa tältä sivulta.

Laskeutumissivut ja CRO

Tuotekuvaukset

Tuotekuvaukset ovat parasta ennakoivaa asiakaspalvelua, mutta sen lisäksi verkkokaupoissa ne toimivat hyvän myyjän roolissa. Selviääkö kuvauksesta kaikki tarvittava tieto mitä asiakas tarvitsee ostopäätöksen tekemiseen?

Jos ei, niin asiakas todennäköisesti jatkaa vertailua ja saattaa päätyä kilpailijan verkkosivuille, jossa myös ostos viedään loppuun. Konversio-optimointi voi olla muutoksia myös tuotekuvauksiin, jos muut asiat ovat jo kunnossa.

Nimien muokkaus - Konversio-optimointi

Nimien muokkaus

Tässä yhteydessä nimien muokkaamisella tarkoitetaan muun muassa kategorioiden, tuotteiden ja eri valikoiden nimiä, joiden avulla asiakas voi suunnistaa haluamalleen sivulle.

Yleisiä ongelmia ovat esimerkiksi tuotteiden epäselvät tai englanninkieliset nimet, jotka osaltaan voivat tehdä ostamisesta hankalampaa. Jokainen pieni seikka vaikuttaa osaltaan siihen viedäänkö ostos loppuun asti.

Toimintakehotukset konversio-optimoinnissa

Otsikointi ja toiminta­kehotukset

Informatiivinen otsikointi ja tarkka toimintakehotus ovat yhdessä sivun tärkeimmät elementit, kun haluat asiakkaan suorittavan jonkin toimenpiteen. Otsikoinnista tulee selvitä mahdollisimman hyvin sisältö ja hyödyt sekä toimintakehotus tulee lisätä kerran siihen kohtaan sivua, jossa haluat asiakkaan tekevän ratkaisun.

Huonoimmillaan jatkuvat toimintakehotukset menettävät vaan tehonsa, kun taas parhaimmillaan yhden toimintakehotuksen lisääminen voi parantaa konversioprosenttia merkittävästi.

Voimavärit konversio-optimoinnissa

Voimavärit

Yhdessä toimintakehotusten kanssa, voimavärit vaikuttavat hyvin paljon siihen mitä verkkosivuilla tehdään. Se kohta joka verkkosivuilla hyppää parhaiten silmille, myös vetää asiakkaita yleensä eniten puoleensa.

Tästä syystä on erittäin kriittistä, että asiakas löytää sekunneissa vähintäänkin ne napit, joista haluat hänen klikkaavan.

Tekniset muutokset ja konversio-optimointi

Tekniset muutokset

Tyypillisiä teknisiä muutoksia konversio-optimoinnin osalta ovat erilaiset yhteydenottolomakkeet, navigointipalkkien hienosäätö ja toimivuuden tarkistus. Yhteydenottolaatikoilla tarkoitetaan tässä erilaisten tarjouspyyntö- yhteydenotto- ja kilpailulomakkeiden asettelua oikeaan kohtaan sekä niiden muokkausta.

Löytyykö tämä siitä kohdasta sivua, missä asiakas on valmiina antamaan tietonsa? Tai vastaavasti kysytäänkö laatikoissa ainoastaan välttämättömät tiedot?

Sivustokohtainen hienosäätö

Sivustokohtainen hienosäätö

Sivustokohtainen hienosäätö tarkoittaa usein esimerkiksi tarkkailua, minne kävijät normaalisti siirtyvät sivun jälkeen ja minne sinä kauppiaana haluaisit heidän siirtyvän. Lisäksi voimme tarkkailla muun muassa, kuinka pitkälle kävijät normaalisti selaavat sivua ja näin tehdä kauppaa edistäviä toimenpiteitä. Esimerkiksi, jos asiakkaat vaihtavat poikkeuksetta sivua, kun sitä on selattu 60% alaspäin, niin siihen kohtaan on todennäköistä tarpeen tehdä muutoksia.

Konversio-optimointi tulee yleensä yritykselle ajankohtaiseksi viimeistään, kun markkinointiin on tarkoitus käyttää suurempia summia. Myös pienempien toimijoiden kohdalla hyviä tuloksia voidaan saada kertatoimenpiteillä. Jos haluat keskustella lisää konversio-optimoinnista tai siitä, miten siitä voisi olla yrityksellenne hyötyä, niin voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse tai verkkolomakkeen kautta.

Kuinka voimme auttaa yritystäsi konversio-optimoinnissa?

  • Haluat selvittää verkkosivuston suurimmat kompastuskivet ja saada valmiit korjausehdotukset
  • Jos haluat kehittää verkkosivustoa pidemmällä aikavälillä ja tarvitset apua web-analytiikassa ja/tai konversio-optimointityökalujen käytössä

Yhteydenottopyyntö

Haluan kuulla lisää

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä