HTTPS (eli Hyper Text Transfer Protocol Secure) on HTTP:n turvallisempi versio, jossa lähetetty data salataan (SSL/TSL) selaimen ja sivuston välillä. Tämän ansiosta esimerkiksi salasanat ja luottokorttitiedot pysyvät varmemmin turvassa, eivätkä päädy hakkereiden käsiin.

HTTPS:n käyttöä on vaadittu jo pidemmän aikaa henkilökohtaista tietoa kerääviltä sivustoilta, mutta Googlen on tiedetty hieman suosivan näitä turvallisempia sivustoja myös hakukonetuloksissa muiden sijoituksiin vaikuttavien tekijöiden ohella. Tästä syystä useat sivustot ovat siirtyneet HTTPS:n käyttöön vaikka suojaukselle ei olisi mitään todellista tarvetta.

Moz julkaisi äskettäin artikkelin, jonka mukaan yli 50% kymmenen ensimmäisen hakutuloksen joukkoon sijoittuvista sivustoista ovat nyt HTTPS-suojattuja. Vastaava prosenttiluku oli samaisen testin mukaan 30% yhdeksän kuukautta takaperin. Jos trendi on sama kuluvan vuoden aikana, niin jouluun mennessä jopa 65% kärkisivuista hyödyntävät SSL-salausta. Kyseisessä tutkimuksessa katsottiin sijoitukset 10,000 avainsanaa käyttäen.

Yli puolet sivustoista käyttävät HTTPS-suojausta

Google ei aio suosia HTTPS-sivustoja nykyistä enempää haku­tulok­sissaan

Googlen Gary Illyes vastasi kuitenkin kysyttäessä, että Googlella ei ole aikomusta suosia HTTPS-sertifioituja sivustoja nykyistä enempää hakutuloksissa. Vaikka tämä on tilanne nykyisellään niin muutokset hakukoneiden algoritmeihin ovat aina mahdollisia.

Lisäksi SSL-salausta harkitsevien kannattaa huomioida muut HTTPS:n tuomat hyödyt hieman paremman hakukonenäkyvyyden lisäksi. Muun muassa Chrome-selaimessa näkyy nykyisin varoitusviesti mikäli käyttäjä yrittää navigoida suojaamattomalle sivustolle, joka kerää henkilökohtaista dataa. Lisäksi, tulevaisuudessa yhä useampi sivusto tulee käyttämään HTTPS-suojausta, jonka takia käyttäjät saattavat alkaa vaatimaan sitä käyttämiltään verkkopalveluilta entistä enemmän.

Tarvitsetko apua tai vinkkejä SSL-salaukseen siirtymisessä? Ota yhteyttä ja kerromme asiasta mieluusti lisää.