Logistiikkayhtiö PostNord julkaisi hiljattain raportin verkkokaupan tilasta vuonna 2016 Pohjoismaissa. Vuonna 2016 suomalaiset ostivat 3.2 miljardilla eurolla verkosta ja näistä ostoksista 38% oli ulkomailta.

Arvioidut euromääräiset verkkokaupan kokonaismyynnit maittain olivat:

Ruotsi: 8,478 miljardia
Tanska: 5,097 miljardia
Norja: 5,126 miljardia
Suomi: 3,154 miljardia

Verkkokauppojen käyttäminen mobiililaitteilla on lisääntynyt ja tämä on muuttanut ostajien käyttäytymistä. Mobiililaitetta käytetään ostamisen lisäksi runsaasti myös tiedonlähteenä. Käyttäjät voivat saada esimerkiksi tarjouksia sähköpostina tai tekstiviestinä.

PostNord selvitti myös kuinka moni Pohjoismaiden asukas on käyttänyt mobiililaitetta ostamiseen viimeisen kuukauden aikana ja tulokset olivat:

Ruotsi: 35%
Tanska: 23%
Norja: 27%
Suomi: 19%

Verkkokauppojen suosituimmissa tuotekategorioissa ei ollut juuri eroja Pohjoismaiden välillä.
Vaatteet ja kengät olivat jokaisen Pohjoismaan suosituin tuotekategoria. Media oli toiseksi suosituin tuotekategoria kaikissa muissa Pohjoismaissa paitsi Tanskassa, jossa kodin elektroniikka oli suositumpi. Kolmanneksi suosituin tuotekategoria Suomessa ja Norjassa oli kodin elektroniikka ja Tanskassa puolestaan media. Ruotsissa kolmanneksi suosituin tuotekategoria kauneus ja terveys.

Paketin noutaminen jakelupisteestä oli Ruotsin ja Tanskan suosituin toimitustapa kun taas Norjan ja Suomen suosituin oli toimitus omaan postilaatikkoon.

Ulkomailta tilaaminen on todella suosittua jokaisessa Pohjoismaassa mutta kaikkein suosituinta se oli Suomessa. Suomessa 46% asukkaista tilaa ulkomailta kuukausittain ja Norjassa 42%. Tanskassa 32% asukkaista tilaa ulkomailta kuukausittain kun taas Ruotsissa 29%. Suurin osa ulkomaan tilauksista kohdistuu Kiinaan ja Englantiin.

Löydät raportin kokonaisuudessaan täältä.

Varmista myös verkkokauppasi hakukonenäkyvyys lukemalla lisää verkkokaupan hakukoneoptimoinnista tai palveluistamme hakukoneoptimointiin.