Äskettäin julkaistu uusi Google AdWords -ominaisuus helpottaa tekstimainosten räätälöintiä eri asiakassegmenteille. IF-funktion ansiosta voit korostaa mainoksessa esimerkiksi helppoa käytettävyyttä mobiilikäyttäjille tai näyttää kanta-asiakkaille automaattisesti eri hinnan.

IF-funktio toimii hyvin samaan tapaan kuin esimerkiksi Excelissä, eli mikäli X-parametri täyttyy, niin suoritetaan Y-toiminto ja niin edelleen.

AdWords IF-funktioissa toimivat muuttujat ovat device (laite) ja audience (mikä tahansa tililtäsi löytyvä käyttäjälista). Funktioita voit käyttää missä tahansa mainoksen tekstikentässä. Mainoksessa näkyvää URL-osoitetta niiden avulla ei kuitenkaan ole mahdollista personalisoida.

AdWords IF-funktio - Esimerkkikuva

Ylläolevassa kuvassa AdWords IF-funktiota on käytetty sekä toisessa otsikossa että mainoksen kuvauksessa. Jos tässä esimerkissä käyttäjä näkisi mainoksen mobiililaitteella, niin otsikkona näkyisi “Fast Mobile Booking”. Kun valitut parametrit eivät täyty, niin toinen otsikkovaihtoehto näytetään.

Kenen käyttöön IF-funktiot soveltuvat?

Uudet Google AdWordsin IF-funktiot soveltuvat käytännössä kaikille mainostajille ja niiden avulla on mahdollista näyttää osuvampia mainoksia sekä kohottaa näin mainosten klikkiprosenttia.

Muutamia käytännön esimerkkejä niiden käytöstä:

  • Jos mobiilikäyttäjä = korosta hyvää mobiilikäytettävyyttä
  • Jos palaava asiakas = näytä kanta-asiakashinta
  • Jos uusi asiakas = mainitse tarjouksesta

Lisää AdWords IF-funktiosta voit lukea suoraan Googlen oppaasta täällä.