Taas on se aika, kun joulu lähestyy ja verkkokauppiaat saavat lähetellä paketteja asiakkailleen ihan urakalla. Hetken kauppa käy kuin viimeistä päivää, sitten kaikki laitetaan alennukseen ja lopulta se hiljenee. Itseasiassa tämä on juuri se hetki, jolloin monen verkkokaupan kohtalo ratkeaa. Jos tavaraa ei myydä riittävästi, niin edessä voi olla haastavat ajat.

Kaiken kiireen keskellä kannattaisi siis keskittyä myös tulevaan ja miettiä markkinointikeinoja, joiden avulla teet joululahjojen tilaajista kanta-asiakkaita.

Pienillä asioilla on voi olla iso merkitys asiakkaalle

Usein jokin pieni asia voi olla se, josta verkkokauppa oikeasti muistetaan. Se, että myit joulun alla tuotettasi muutaman euron kilpailijaa edullisemmin, ei todennäköisesti jää mieleen. Sen sijasta, kaksi päivää etuajassa toimitettu tuote saatetaan muistaa vielä pitkään. Jos et kilpaile nopeilla toimituksilla ja tarjoamasi tuote on oikeasti uniikki, niin sinulla on mahdollisuus ilmoittaa toimitusajaksi vaikkapa 4 päivää, vaikka tietäisitkin paketin menevän perille 1-2 päivässä.

Toinen loistava keino on myös erilaisten ilmaislahjojen lähettäminen tuotteiden mukana. Itse lahjalla tai sen todellisella arvolla ei ole niinkään merkitystä, kunhan se on tuotteen saajalle jollakin tavalla hyödyllinen ja hän pitää sitä ainakin hetken kätevänä tai hauskana. Tärkeintä on kuitenkin, ettet ole maininnut tämän kaltaisista yllätyksistä missään vaiheessa. Luonnollisesti 0,20€ lisälahja ei juurikaan jaksa herättää innostusta, jos siitä iso mainos verkkosivuilla.

Ilmaislahja

Toisaalta, jos verkkokaupastasi on tilattu joululahjaksi vaikkapa matkapuhelin, niin lahjapaketin sisään voit piilottaa koodin, jolla lahjan saaja voi tilata siihen ilmaiset suojakuoret tai muuta oleellista. Tämän avulla voit saada uuden asiakkaan palaamaan verkkokauppaasi sekä esimerkiksi sähköpostiosoitteen uudelleenmarkkinointia varten.

Joulu on siis mitä paras mahdollisuus tavoittaa kaksi potentiaalista kanta-asiakasta yhdellä tilauksella ja se kannattaa ottaa myös kauppiaan huomioon.

Käytä hyödyksi jokainen tilaisuus

Kun olet huomioinut jollain tavalla lahjan saajan ja miettinyt, miten saat hänet palaamaan joskus kauppaasi, niin ajattele yhtä paljon myös lahjan tilaajaa. Voit tehdä esimerkiksi tarjouksen, jossa 100 euron lahjakortin ostavat asiakkaat saavat 10% alennuksen myös tulevaan omaan tilaukseensa. Sen avulla panostat myös itse tilaajaan ja yhä useampi palaa ostoksille vielä jopa ennen joulua.

Toisaalta joululahjat eivät läheskään aina ole mieluisia tai vaatteen koko on voinut olla väärä. Tee palautuksista siis mahdollisimman helppoa, jotta jätät lahjan saajalle hyvän mielikuvan ja positiivista mainetta. Tosin palautusten syy kannattaa pyrkiä selvittämään ja tarjota esimerkiksi vastaavia tuotteita samasta hintaluokasta tilalle koon tai värin ollessa väärä. Jos otat vain sokkona kaiken takaisin, etkä tarjoa mitään vaihtoehtoja, niin menetät varmasti myyntiä sekä mahdollisesti myös asiakkaan.

Lisäksi tilausvahvistuksen yhteydessä voit hyvinkin mainita tulevista uutuuksista, jotka tilaajaa voisivat kiinnostaa. Mitä ikinä teetkään, niin tärkeintä olisi saada ostaja sekä lahjan saaja mahdollisimman nopeasti takaisin verkkosivuillesi sekä miettimään tulevia kauppoja ja mitä he tarvitsevat sinulta esimerkiksi kevättä ajatellen.

Kertaostos joulun alla on siis vasta hyvä liidi kanta-asiakuuteen, eikä siis asia jota kannattaa alkaa juhlistamaan ja unohtaa asiakas kokonaan. Jos haluat ympärivuotisia asiakkaita, niin sinun täytyy saada he muistamaan verkkokauppasi jostain muustakin kuin kelpo joululahjoista.

Aiheeseen liittyvää: