Mikä on Dropshipping verkkokauppa ja miksi se on helppo tapa aloittaa verkko­kauppiaana toimiminen?

Suoratoimitusverkkokaupat tunnetaan Suomessakin paremmin nimellä Dropshipping verkkokaupat.

Tämä tarkoittaa siis verkkokauppaa, jonka myymät tuotteet toimitetaan asiakkaille suoraan valmistajan varastolta.

Kyseessä on helpoin tapa aloittaa verkkokauppiaana toimiminen, koska kuljetus- ja varastojärjestelyt hoituvat tuotteen valmistajan tai kolmannen osapuolen toimesta.

Dropshipping verkkokauppiaana toimiminen on usein huomattavasti tuottoisampaa kuin affiliate (kumppanuusmarkkinointi). Komissiot ovat paremmat ja tuotteiden myynti tapahtuu suoraan verkkokaupassa, ilman häiritseviä uudelleenohjauksia tai muita asiakkaan ostoa hankaloittavia asioita.

Dropshipping kaupan plussat

Ei investointia myytäviin tuotteisiin – Yritystä perustettaessa raha yleensä ratkaisee paljon ja usein aloittelevan verkkokauppiaan on pakko aloittaa pienestä, koska koko varaston tuotteiden ostaminen ei onnistu aivan pienellä rahalla.

Ei toimitusjärjestelyitä – Kaikki tuotteet toimitetaan kolmannen osapuolen toimesta. Myynneistä vain raportoidaan dropshipping -kumppanille ja tuotteet toimitetaan suoraan asiakkaalle. Sama toimii myös palautusten suhteen. Olemassa on myös lisäosia, mitkä raportoivat ostot automaattisesti toimittajalle.

Ei omaa varastotilaa – Suomessa myös varastotila on suhteellisen kallista, puhumattakaan työkoneista ja laitteista, mitä varastolla usein tarvitaan. Suoratoimitusmyynti mahdollistaa myynnin täysin ilman omaa varastotilaa.

Yrityksen kasvattaminen helppoa – Myyntien perusteella on helppoa siirtyä toimittamaan tuotteita myös itse. Usein kannattavinta onkin toimittaa itse parhaiten myyvät tuotteet, jolloin niistä saadaan korkeampi myyntikate. Näin dropshippingistä on mahdollista kasvaa omaan tahtiin varaston omaavaksi verkkokauppiaaksi.

Dropshipping kaupan miinukset

Pienemmät katteet kuin oman varaston omaavilla verkkokaupoilla – Dropshipping kaupoilla on pienemmät katteet, mutta täytyy myös muistaa, että niin ovat kulutkin.

Kuljetusongelmat ja tuotteiden varastosaldot – Koska Dropshipping kauppias ei itse vastaa varastoinnista, inventaarioista tai kuljetuksista, on näiden seuraaminen ja toimivuuden varmistaminen todella hankalaa. Jos kumppanin toiminta on hidasta tai huonoa, tämä vaikuttaa suoranaisesti myös verkkokaupan maineeseen.

Dropshipping verkkokaupan markkinointiin paras keino on hakukone­optimointi

Dropshippin verkkokauppa kannattaa alusta lähtien suunnitella hakukoneystävälliseksi, jolloin hakukoneoptimointi onnistuu helpommin. Tässä auttaa huomattavasti SEO-konsultin jututtaminen.

Hakukoneoptimoinnin kautta saatava ilmainen liikenne on elinehto Dropshipping verkkokaupoille, sillä hieman pienemmistä katteista johtuen ei tuotteiden mainostaminen maksullisissa kanavissa välttämättä ole kannattavaa tai edes sallittua (tosin poikkeuksia löytyy myös).

Verkkokaupan löytyessä Googlesta helpommin kuin tuotevalmistajan sivuston, ja myyntihintojen ollessa kohdallaan, on erittäin todennäköistä, että tilaus tehdään ennemmin verkkokaupan kuin tuotevalmistajan kautta.

Yksi parhaista alustoista Dropshipping verkkokaupalle on WooCommerce. WooCommerce on ilmainen verkkokauppa-alusta, joka toimii WordPress pohjalla. Verkkokauppasivuston rakentaminen ja suunnitteleminen onnistuu alustalla suhteellisen edullisesti, ammattilaisenkin tekemänä. Avoimen lähdekoodin alustalle on myös saatavilla paljon lisäosia, joiden avulla esimerkiksi tuotevalmistajan tuotteet saadaan suoraan lisättyä verkkokaupan listoille ja ilmoitukset tilauksista saadaan lähtemään suoraan tavarantoimittajalle.

 

SEOSEON auttaa sinua mielellään verkkokauppayrittäjyyden alkuvaiheista alkaen. Kauttamme onnistuu niin sivuston toteutus, sisällöntuotanto, hakukoneoptimointi, konversio-optimointi sekä Google Ads -mainonta.

Ota siis yhteyttä jo nyt, vaikka verkkokauppaprojekti olisikin vasta suunnitteluasteella.