Maailman johtavin brändiarviointi- ja konsulttiyhtiö Brand Finance listasi jälleen Suomen arvokkaimmat brändit.

Listan piikkipaikalla on Nokia, jonka arvo nousi peräti 56% uusien älypuhelinten myötä. Brand Finance arvioikin Nokian tämänhetkiseksi arvoksi noin 4,4 miljardia euroa, kun yrityksen brändiarvo oli viimevuonna ”vain” 2,8 miljardia euroa. Nokia on kuitenkin kaukana loistovuosistaan, sillä vuonna 2008 Nokian brändiarvo oli 22,5 miljardia euroa, joka silloin oikeutti yhdeksänteen sijaan maailman arvokkaimpien brändien listalla.

Listan kakkossijalla on Kone (1,5 miljardia), joka Kiinan kaupan hiljentymisestä huolimatta nosti arvoaan 23 prosenttiyksikköä. Kolmantena listalta löytyy Kesko, jonka brändiarvoksi arvioitiin noin 910 miljoonaa euroa.

Seuraavana listalta löytyvät Elisa, If, Valio, Fortum, OP Yrityspankki, DNA ja Nokian Renkaat. Viimevuoteen verrattuna suurimman brändiarvon laskun koki Valio, joka Venäjä-pakotteiden vuoksi tiputti arvoaan peräti 24 prosenttia.

TOP 10 – Suomen arvokkaimmat brändit 2017

  1. Nokia – 4,4 miljardia €
  2. Kone – 1,5 miljardia €
  3. Kesko – 910 miljoonaa €
  4. Elisa – 887 miljoonaa €
  5. If – 859 miljoonaa €
  6. Valio – 584 miljoonaa €
  7. Fortum – 551 miljoonaa €
  8. OP – 446 miljoonaa €
  9. DNA – 350 miljoonaa €
  10. Nokian Renkaat – 317 miljoonaa €

Lähde: brandirectory.com