Äskettäin järjestetyssä WWDC-konferenssissa (Worldwide Developer’s Conference) Apple ilmoitti Siri-äänihaun olevan vakiona kaikissa tulevissa Mac tietokoneissa. Käytännössä tämä koskee loppuvuodesta julkaistavaa macOS Sierra käyttöjärjestelmää ja mahdollisesti myös siitä seuraavia päivityksiä.

Uudistuksen seurauksena äänihakujen määrä oletettavasti kasvaa entisestään, jonka lisäksi Google voi menettää hieman markkinaosuuttaan johtavana hakukonejättinä. Tämä puolestaan voi tarkoittaa merkittäviä muutoksia myös hakukoneoptimoinnin maailmassa.

Vuonna 2016 äänihakujen määrä on ollut jopa 25% kaikista hauista, jonka osuus oletettavasti kasvaa vielä paljon lähitulevaisuudessa.

Ilmoituksen yhteydessä Apple teki myös selväksi, että Siri haut eivät käytä Googlea hyödykseen tulevaisuudessakaan, vaan tämän sijasta se tulee käyttämään muita kilpailevia hakukoneita.

Tehdäänkö jatkossa SIRI-optimointia?

Hakukonemarkkinoinnin osalta muita hakukoneita ei ole ollut juurikaan syytä huomioida Suomen markkinoilla, joka voi kuitenkin tulla ajankohtaiseksi, jos neljäsosa kaikista Mac käyttäjistä alkaakin yllättäen tekemään äänihakuja.

Äänihakujen maailmassa huomioitava asia on erityisesti hakulausekkeiden pituus, joka normaalisti vaihtelee jopa 5-10 sanan välillä, kun taas tekstihakujen kohdalla hakulauseke on usein vain 1-3 sanaa. Jos äänihaut yleistyvät, niin myös long-tail hakusanojen ja monipuolisen sekä laadukkaan sisällön merkitys kasvaa varmasti entuudestaan hakukoneoptimoinnissa.