Sähköpostiosoitteet ovat nykyisin erittäin arvokas virtuaalinen valuutta oikeissa käsissä ja oikein segmentoituna. Hyvän sähköpostilistan avulla internet-markkinointi voi olla usein tehokkaampaa kuin minkään muun kanavan kautta.

Tämän ovat myös kaikki verkkobisnestä ymmärtävät kauppiaat omaksuneet ja sen takia niitä tavoittelevat kaikki.
Tarpeeksi suurelle ja hyvin organisoidulle sähköpostilistalle voit myydä tehokkaasti tarjoamaasi tuotetta ja palvelua, jonka ansiosta ne arvokkaita liidejä.

Tyypillinen ongelma on sähköpostimarkkinoinnin käyntiin saaminen. Olet ehkä jo tehnyt sisältöstrategian, järjestänyt riittävästi resursseja sen toteuttamiseen ja hankkinut parhaat työkalut viestien tekemiseen sekä lähettämiseen.

Mutta tulitko ajatelleeksi, mistä ja miten saat nämä kallisarvoiset sähköpostiosoitteet kerättyä? Sillä niiden ostaminen ei pitäisi olla vaihtoehto kenellekään.

1. Anna ensin ja pyydä vasta sitten

Hyvä sääntö, joka pätee moneen asiaan elämässä. Usein muun muassa verkkokaupoissa on esillä ”tilaa uutiskirje” –nappi, eikä mitään muuta. Miksi kukaan tilaisi tämän kirjeen, jos et ole kertonut minkäänlaista syytä siihen?

Yhteystietojen kerääminen - Sähköpostilista

Sen sijasta, jos yhdistät uutiskirjeen tilauksen johonkin konkreettiseen hyötyyn, on huomattavasti todennäköisempää, että asiakas jättää samalla myös sähköpostiosoitteensa.

Tyypillisiä esimerkkejä näistä hyödyistä ovat muun muassa erilaiset tarjoukset, kilpailut, alennuskoodit tai ilmaiset tuotteet. Joka tapauksessa idea on aina sama, eli sinun täytyy olla valmis maksamaan jokaisesta saadusta osoitteesta tavalla tai toisella.

2. Pop-up lomake sisällön loppuun

Jos et saa riittävästi sähköpostiosoitteita vaikka tuotat jatkuvasti laadukasta sisältöä, niin yksi syy siihen voi olla, ettet pyydä sähköpostia sisällön lopussa.

Olipa kyseessä sitten blogikirjoitus tai tuote-esittely, niin useimmiten asiakkaat päättävät sähköpostiosoitteen jättämisestä vasta luettuaan artikkelin. Tästä syystä sisällön loppuvaiheessa hyppäävät (helposti suljettavat) pop-up-ikkunat toimivat usein hyvin, sillä sen ansiosta lukija joutuu tekemään nopean päätöksen.

Toisaalta sisällön loppuvaiheessa ilmestyvät pop-up-ikkuna ei myöskään häiritse tai ärsytä yhtä paljoa, koska se näyttää hyvän toimintakehotuksen tavoin asiakkaalle suuntaa, mitä hänen tulisi seuraavaksi sivustolla tehdä.

Hieman aggressiivisempi vaihtoehto on laittaa pop-up tai liittymislomake sisällön keskelle, jolloin lukija on todennäköisesti jo kiinnostunut tarjoamastasi sisällöstä. Tämä on erittäin tehokas keino saada asiakkaan huomio, mutta se voi myös ärsyttää monia.

3. Tee sähköpostin jättämisestä mahdollisimman helppoa

Ennen kuin keskityt pienempiin tekijöihin kuten vaikkapa voimavärien muokkaamiseen tai toimintakehotusnapin koon säätämiseen niin on hyvä varmistaa, että sähköpostin jättäminen on varmasti riittävän helppoa.

Pyydä ainoastaan välttämättömät tiedot, jotka haluat esimerkiksi asiakastietojen segmentointia varten. Pidä myös huoli, että sähköpostin jättäminen onnistuu yhtä vaivattomasti mobiilissa, joka tarkoittaa usean verkkokaupan kohdalla lähes 50% verkkosivuliikenteestä. Jos vastaan tulee edes pieniä ongelmia, niin nämä on hyvä korjata ajoissa ennen suurempia panostuksia.

Esimerkiksi, yksi yleinen ja ehkä jopa pieneltä asialta vaikuttava virhe, on sähköpostikentässä oleva valmisteksti, joka ei aina katoa ruutua napsauttamalla. Tämä puolestaan johtaa usein siihen, että asiakas kirjoittaa sähköpostinsa valmistekstin perään, jolloin järjestelmäsi todennäköisesti hylkää sen.

Esimerkiksi: ”Sähköposti tähänmatti@esimerkki.fi”

4. Käytä aiheelle omistettua laskeutumissivua

Täydellinen aiheelle omistettu laskeutumissivu kasvattaa sähköpostilistasi kokoa hyvinkin vikkelästi. Mutta mistä sellainen sitten oikein koostuu?

Yhteystietojen kerääminen - Sähköpostilista

  1. Piilota ylimääräiset navigointi palkit – Hyvällä laskeutumissivulla ei ole mitään häiriötekijöitä, vaan sillä on yksi ainut tarkoitus. Poista kaikki turhat valikot, napit ja varmista, että asiakkaan silmään tarttuvat asiat, jotka haluat hänet sivulla suorittavan.
  2. Lisää sosiaalinen todiste – Ihmiset eivät halua jäädä hyvistä jutuista paitsi. Jos sähköpostilistallasi olevat henkilöt saavuttavat minkäänlaista hyötyä niin muista kertoa se.
  3. Tuo sisältö selkeästi esille – Usein sähköpostiosoitteen antaminen pelottaa aina hieman ja monet pelkäävät turhaa roskapostia. Kerro siis vakuuttavasti mihin asiakas on kirjautumassa, mitä aiot hänelle lähettää ja kuinka useasti.

5. Asiakaskäyttäytyminen ja testaaminen

Sähköpostiosoitteiden keräämiseen ei ole sitä ainutta ja yhtä oikeaa tietä, vaan on olemassa useita toimivia ratkaisuja, jotka ovat samalla toisistaan täysin erilaisia. Aina myöskään se kaikista kaunein vaihtoehto ei ole paras, vaan selkeys on sitäkin tärkeämpää.

Käytitpä mitä tekniikkaa hyvänsä, niin kannattaa hyödyntää esimerkiksi Heat Map –työkaluja, joiden avulla minne asiakkaiden klikit osuvat ja mitä klikataan kaikista vähiten. Kun hyödynnät tämän tiedon ja asettelet tärkeimmät napit sekä kirjautumislomakkeet suosituimmille alueille, niin myös konversiot usein lisääntyvät.

Jos puolestaan käytät pop-up-ikkunoita, niin kiinnitä huomio erityisesti niiden ilmestymisaikaan. Useat tutkimukset näyttävät, että liian aikaisin näytetyt pop-upit saavat käyttäjät lähinnä ärsyyntymään, kun taas vasta yli minuutin kuluttua näytettävät lomakkeet menettävät jo tehoaan.

Käytä siis riittävästi aikaa myös testaukseen ja valitse datan pohjalta sivustollesi toimivin ratkaisu.

Lue myös:

Oliko tämä artikkeli hyödyllinen sinulle? Muista jakaa se myös kaverille.