Lähiviikkoina mainostajat voivat kohdistaa Gmail-, YouTube-, ja Google hakuverkoston mainokset sähköpostilistan avulla.

Google AdWords-mainosten uusi kohdistusasetus nimeltä ’Customer Match’ antaa mainostajalle mahdollisuuden ladata sähköpostilistan suoraan AdWordsiin, jonka avulla YouTube, Gmail ja Google haussa näkyvät mainokset voidaan kohdistaa entistä tehokkaammin halutulle kohderyhmälle. Näiden listojen avulla muun muassa verkkokauppojen on mahdollista tehdä todella tarkkoja mainoskampanjoita juuri halutuille asiakkaille.

Tämä on jotakin täysin uutta Googlelta myös siitä syystä, että nyt ensimmäistä kertaa ikinä Google-mainoksia on mahdollisuus kohdistaa oman datan perusteella. Eli yritys on selkeästi muuttanut toimintaa avoimempaan suuntaan, joka voi tarkoittaa, että mahdollisesti jatkossa on muutakin uutta.

Googlella on ollut pitkään käytössä myös kohdistusasetus uudelleenmarkkinointia varten, jonka ansiosta mainoksia on voitu näyttää vanhoille asiakkaille ja muille verkkosivujen vierailijoille. Customer Match –kohdennuksen yksi suurimmista eroista verrattuna perinteiseen uudelleenmarkkinointiin on kuitenkin se, että nyt mainokset eivät ole enää riippuvaisia evästeistä. Evästeiden yksi suuri haittapuoli on ollut se, että asiakkaat voivat halutessaan poistaa ne ja näin ollen välttyä mainoksilta.

Kohdistaminen sähköpostilistan perusteella on ollut käytössä jo jonkin aikaa esimerkiksi Facebookilla, joka on varmasti yksi syy siihen miksi myös Google päätyi tähän ratkaisuun. Google Ads -palvelumme sisältää myös näiden kohdistusten tekemisen.

Customer Match –kohdennus on kaikille mainostajille saatavilla muutamien viikkojen sisällä.

Google AdWords on nykyään nimeltään Google Ads. Lue oppaamme Google Ads mainontaan tästä.