Mitä hakukone­o­ptimointi­­konsultointi on käytännössä?

Meille hakukone­optimointi­konsultointi tarkoittaa asiakkaan verkkonäkyvyyteen liittyviin ongelmiin syvällistä pureutumista, jonka pohjalta voimme luoda tuottavan strategian, tarkkailla toisen palkkaamasi markkinoijan toimintaa, antaa neuvoja jonkin tietyn vaiheen toteutukseen tai ongelmien ratkaisuun.

Hakukoneoptimointi­konsultti voi olla sinulle hyödyksi usealla eri tavalla.

Konsultti voi luoda sinulle SEO-, avainsana- ja sisällön­tuotanto­suunnitelman, suunnitella sivustosi rakenteen hakukoneille sopivaksi, kouluttaa markkinointitiimisi toimimaan Googlen suosittelemien käytäntöjen mukaisesti tai tulla johtamaan organisaatiosi työntekijöitä koko hakukone­optimointi­projektin ajaksi tai lyhemmäksi aikaa.

Huomasithan myös hakukoneoptimointipalvelumme?

Hakukone­­­optimointi­­­konsultin työtehtäviin kuluvat muun muassa seuraavat asiat

SEO-strategian suunnittelu

SEO-strategian suunnittelu

SEO-strategia tarkoittaa kattavan strategian suunnittelemista hakukoneoptimointia varten. Suunnitelma tehdään tavoitteidesi, budjettisi, sivuston nykytilan ja markkinointi­suunnitelman perusteella.

SEO-strategian tarkoituksena on saattaa sinut tavoitteeseesi mahdollisimman kustannustehokkaasti. Onnistunut SEO-strategia auttaa sivustoasi tekemään parempaa tulosta ja näkymään paremmin Googlen orgaanisessa haussa. Suunnitelmaa tulee kuitenkin tarkastaa aika ajoin, koska Googlen algoritmimuutoksille ei SEO-konsulttikaan mahda mitään.

SEO-projektin johtaminen

SEO-projektin johtaminen

SEO-projektin johtaminen tarkoittaa, että omasta organisaatiostasi löytyvät jo valmiiksi oikeat tekijät esimerkiksi sisällöntuotantoon, kilpailija- ja linkkitutkimuksen tekemiseen, linkkien rakennukseen sekä teknisten muutosten tekemiseen, joihin annetaan oikea ohjeistus SEO-konsultin toimesta.

Käytännössä SEO-konsultti toimii olemassa olevan tiimisi työnjohtajana. Alusta asti oikein toteutettu SEO-projekti tulee lähes poikkeuksetta edullisemmaksi, kun työntekijät saadaan tekemään juuri oikeita asioita ja näin työskentely muuttuu huomattavasti tehokkaammaksi.

Hakusanasuunnitelma

Hakusana­suunnitelma

Hakukoneoptimointia tehdessä kaiken a ja o ovat hakusanat. Hakusanoilla pyritään pääsemään Googlen ensimmäisten hakutulosten joukkoon ja jos hakusanat on väärin valittu, ei hyvien sijoitustenkaan kautta saada todellisesti palveluistasi kiinnostuneita kävijöitä sivustollesi.

SEO-konsultti voi auttaa sinua etsimään sopivat hakutermit, joilla myös syntyy oikeasti kauppaa. Vaikka hakukoneoptimointi tehtäisiinkin pääosin yrityksesi omien työntekijöiden toimesta, on hakusanatutkimuksen ulkoistaminen usein kannattavaa, jottei muun työn tulokset valu Kankkulan kaivoon.

Linkkien rakennus ja suunnitelma

Linkkien rakennus ja suunnittelu

Linkkien rakennus on työläin hakukoneoptimoinnin osa-alue. Lähdettäessä tekemään linkkitutkimusta ja linkkien rakennusta suoraan oikealla strategialla, tekniikoilla ja työkaluilla säästyy aikaa todella paljon.

Linkkien laadun ymmärtäminen pitäisi saada perusasiaksi jokaiselle linkkien rakennusprojektiin osallistuvalle henkilölle (mukaan lukien yrityksen muut markkinoijat, yritysjohto ja yrityksen yhteistöistä vastaavat henkilöt), tämä onnistuu tietysti helpoiten SEO-konsultin palveluita hyödyntämällä.

Sisällön suunnittelu

Sisällön suunnittelu

Lähes kaikki osaavat tai ainakin oppivat sisällöntuotannon salat – oikealla ohjeistuksella. Sisällön sanoma, käytetyt hakusanat, julkaisuaikataulu ja aiheet vaikuttavat verkkosisällön hakukone­näkyvyyteen, toteutuvien kauppojen määrään sekä verkkosivustosi konversioprosenttiin.

SEO-konsultti suunnittelee aiheet kiinnostavuuden ja hakusanojen perusteella sekä arvioi tarvittavan sisällön määrän, jolla voidaan lähteä tavoittelemaan Googlen kärkisijoja kyseisillä hakusanoilla. Sisältö­suunnitelman ja ohjeistuksen avulla lähes kuka tahansa voi alkaa kirjoittamaan ja julkaisemaan laadukasta sisältöä verkkosivustollasi.

Tekniset asiat

Tekniset asiat

Onko sinulla ja tiimilläsi esimerkiksi Google Search Consolen tulkitsemisessa ja käytössä vaikeuksia? Me voimme auttaa teitä ymmärtämään Search Consolea ja muita SEO-työkaluja.

Nämä tiedot auttavat selvittämään orgaanisen liikenteen määrän ja esimerkiksi laskeutumissivut. Konversion parantamiseen ja lisäliikenteen hankintaan SEO-työkaluilla saadaan kerättyä tarvittavat tiedot. Myös seikat, kuten maa- ja kielikohdistukset ovat kokemuksemme mukaan useille asiakkaillemme vieraita asioita.

Konsultiltamme saat korvaamattomia neuvoja hakukone­optimointiin liittyvistä teknisistä asioista.

SEO-analytiikka

SEO-analytiikka

Hyviä Google-sijoituksia vai ostavia asiakkaita? Hakukoneoptimointi analytiikan avulla selvitämme muun muassa, millä hakufraaseilla ostavat asiakkaat tulevat ja millä muutoksilla voisit saada parempia tuloksia.

Hyvät sijoitukset ja liikenne verkkosivuilla ei riitä, jos ihmiset eivät tee siellä toivottuja asioita. Kuten kaikki muukin digitaalinen mainonta, niin myös hakukoneoptimoinnin tulee perustua dataan. Jos jokin asia ei toimi, niin sitä ei kannata tehdä. Tässäkin asiassa konsulttimme osaa auttaa.

Onko konsultin palkkaaminen hakukone­­optimointi­­projektiin järkevää?

Konsultin palkkaaminen esimerkiksi hakukoneoptimointiin voi osoittautua hyvinkin järkeväksi ja jopa halvaksi vaihtoehdoksi useastakin syystä.

Yksi mahdollisuus on hyödyntää konsultointia silloin, kun talosta löytyy paljon tekijöitä, mutta ei osaamista hakukonenäkyvyyden lisäämiseen. Tämän ansiosta voit välttyä monilta virheiltä ja saat nopeampia tuloksia, joiden kautta myös investointi maksaa itsensä nopeasti takaisin. Kaikkea ei siis tarvitse oppia kantapään kautta.

Toisaalta hakukoneoptimointi konsultointi voi olla järkevä valinta myös, kun olet palkannut digimarkkinointi­toimiston tekemään projektia, mutta et ole itse täysin kartalla mitä todellisuudessa tapahtuu tai minkälaisia tuloksia olisi mahdollisuus saavuttaa missäkin ajassa. Tässä tapauksessa voit ottaa ulkopuolisen ja puolueettoman konsultin tarkastamaan työn etenemistä ja sen kautta saavutettuja tuloksia. Jos et osaa vaatia tarpeeksi, niin tehoja saattaa valua hukkaan.

Oletko jo osaaja hakukoneoptimoinnissa, mutta tarvitset apua muilla kielillä? Me voimme auttaa sinua esimerkiksi linkkimahdollisuuksien kartoituksessa, yhteydenotoissa, suhteiden ylläpidossa tai vaikkapa sisällön suunnittelussa kaikilla pohjoismaalaisilla kielillä ja tietysti englanniksi.

Pari kauhutarinaa haku­kone­­optimoinnista

1. Jarmon Verkkokauppa Ltd palkkasi digimarkkinointitoimiston toteuttamaan hakukoneoptimointia X-summalla kuukaudessa.

He kertoivat, että tuloksia on mahdoton ennustaa ja projekti voi viedä vuosia. Omistaja ymmärsi asian ja maksaa joka kuukausi sovitun summan. Tämän jälkeen digimarkkinointitoimisto käyttää noin tunnin kuukaudessa muutosten tekemiseen, vaikka veloitettu summa oli neljänumeroinen.

2. Peten Verkkokauppa Oy päätti alkaa keskittymään hakukoneoptimointiin, koska se on pidemmässä juoksussa ehdottomasti edullisin keinon löytää uusia asiakkaita.

Talosta löytyi valmiiksi pari tekijää, jotka tiesivät jonkin verran hakukoneoptimoinnista. Kirsi oli kuullut, että maksetut linkit ovat helppo keino kasvattaa luotettavuutta ja Joni uskoi, että mitä enemmän hakufraaseja laittaa tekstiin, niin sitä parempi on näkyvyys.

Seurauksena näistä toimista Google otti sivuston pois hakutuloksista, jonka seurauksena kaupanteko loppui lähes kokonaan seuraavaksi vuodeksi.

Nämä esimerkit olivat tällä kertaa keksittyjä, mutta vastaavat virheet eivät ole harvinaisia ja neuvojen kysyminen olisi ratkaissut kummatkin ongelmat jo ennen niiden tapahtumista. Virheen ei tietysti myöskään tarvitse aina olla näin räikeä, jotta todellista hyötyä saavutetaan.

Kummassakin näissä ja monessa muussa tapauksessa hakukoneoptimointi konsultointi voi tehdä asiat siis huomattavasti helpommaksi, jonka lisäksi myös hyviä tuloksia saadaan nopeammin.

Laitetaan hakukonenäkyvyys kuntoon yhdessä!

Ota meihin yhteyttä ja etsistään yhdessä paras ratkaisu juuri teidän tarpeeseen.

Yhteydenottopyyntö

Haluan kuulla lisää

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä