Google Display -verkosto

Nykyisin suosituin ja kätevin verkosto bannerimainonnan tekemiseen on Google AdWords, jonka avulla mainostaja saa käyttöönsä miljoonia verkossa toimivia sivustoja.

Mainontaa voidaan Display-verkostossa kohdistaa esimerkiksi sivuston domainin, käyttäjän iän, sukupuolen tai kiinnostuskohteiden perusteella.

Mitä paremmin tunnet kohdeyleisösi, sitä parempia tuloksia myös Display- / bannerimainonnan avulla saadaan.

Remarketing, eli uudelleen­markkinointi

Uudelleenmarkkinointi eli “remarketing”, on lähes aina tehokkain tapa kohdistaa bannerimainontaa. Siinä mainoksia näytetään ainoastaan niille henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi.

Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan muistuttaa yleisellä tasolla yrityksen sivustosta ja brändistä tai näyttää dynaamisesti kohdistettuja tuotemainoksia, joiden ainoa tehtävänä on saada asiakas suorittamaan ostoksensa loppuun.

 

Esimerkki toimivasta uudelleen­markkinoinnista:

  1. Käyttäjä kuulee ystävältään, että markkinoilla on uusi ja hämmästyttävä tuote X.
  2. Hän etsii tuotetta Google-hausta ja klikkaa yrityksen Google AdWords -mainosta.
  3. Laskeutumissivulta löytyy osuvia tuotteita, mutta käyttäjällä on juuri nyt kiire töihin ja kauppa jää tekemättä.
  4. Seuraavana päivänä hän on jo unohtanut koko asian, kunnes näkee dynaamisesti kohdistetun mainoksen juuri kyseisestä tuotteesta suosikkisivustollaan.
  5. Käyttäjä palaa suorittamaan ostoksen loppuun tai ainakin hän on askeleen lähempänä kaupan tekemistä.

Bannerimainonnan haasteet ja mahdollisuudet

Display- ja bannerimainonta on parhaimmillaan tehokas keino tehostaa yrityksen tunnettavuutta tai saada vanhat asiakkaat palaamaan sivustolle uudestaan. Kuitenkin yhä useammat ihmiset ovat ”sokaistuneet” bannerimainoksille, jonka takia käyttäjät eivät välttämättä noteeraa niitä lainkaan. Toisaalta myös uudet mainoksenesto-ohjelmat pienentävät mainosten peittoa jonkin verran.

Kaikesta huolimatta bannerimainonnalla on edelleen mahdollista saada loistavia tuloksia. Hyvät tulokset eivät kuitenkaan tule sattumalta, vaan niiden eteen on tehtävä työtä ja parhaista kohdennusmenetelmistä on otettava hyöty irti.

Näin epäonnistut:

  • Mainontasi on kohdistettu liian laajalle yleisölle (esim: ainoastaan ikä, sukupuoli, media tms.)
  • Et räätälöi mainoksia eri tuotteille, palveluille tai asiakasryhmille
  • Teet bannerimainontaa aivan kuten kaikki muutkin (tarkoituksenasi on erottautua, ei hukkua massaan)
  • Mittaat ainoastaan tilauksien määrää ja et ymmärrä mainonnan koko arvoa
  • Haluat tuloksia välittömästi

Näin voit onnistua:

  • Suunnittelet tarkasti eri asiakassegmentit ja opettelet, kuinka eri kohdistusvaihtoehdot oikeasti toimivat
  • Teet uudelleenmarkkinointia (mahdollisuuksien mukaan dynaamisesti kohdistettua)
  • Uskallat kokeilla rohkeita ja valtavirrasta poikkeavia mainoksia
  • Ymmärrät, että bannerimainonta ei ole yksinään toimiva markkinointikanava, vaan se tukee muuta markkinointipalettiasi
  • Olet valmis tarkastelemaan tuloksia pidemmältä aikaväliltä ja ymmärrät et jokaisella näyttökerralla ja klikillä on usein jokin arvo

“Display- ja bannerimainonta on yhä osana lähes jokaisen menestyvän yrityksen markkinointipalettia syystä, että se toimii. Vaikka ns. ”bannerisokeus” ja mainostenesto-ohjelmat tekevät hyvien tuloksien saannista päivä päivältä haastavampaa, niin bannerimainonta tuskin koskaan tulee täysin katoamaankaan.”

“Tarkasti kohdistettuna mainonta on hyödyllistä asiakkaalle ja yritys saa parhaan mahdollisen tuoton mainontaan sijoitetuille euroille.”

Kuinka me voimme auttaa sinua Display-mainonnan osalta?

  • Jos haluat aloittaa bannerimainonnan Googlen-verkostossa, katso Google-mainonta -palvelumme
  • Jos tarvitset apua mainonnan tehon arvioinnissa, ota yhteyttä!

Yhteydenottopyyntö

Haluan kuulla lisää

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä