Yleistä

Affiliate-markkinoinnissa yritys voi itse valita sopivat julkaisijat aihepiirin ympäriltä. Tyypillisiä julkaisijoita ovat esimerkiksi bloggaajat, vertailusivustot ja erilaiset mediat.

Normaalisti julkaisijoilla on valmiiksi oma uskollinen yleisö, mutta kumppanit voivat mainostaa yritystäsi myös Facebookissa, Google-mainonnalla tai esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnilla, jos olet tämän sallinut.

Yleisimmin kumppanit kuitenkin tähtäävät hakukoneoptimoinnin kautta saatavan orgaanisen liikenteen ohjaamiseen sivustollesi, jos tämä liikenne on peräisin sopivien hakusanojen hausta, on konversion mahdollisuus erittäin korkea.

Affiliate-markkinoinnin suurimmat edut:

  • Maksat vain tuloksista (= voit suhteuttaa mainoskulut saatuun tuottoon)
  • Saat näkyvyyttä muilla alan sivustoilla
  • Kumppanuusmarkkinointi toimii pitkällä tähtäimellä mainosbudjetin suuruudesta riippumatta

Toimintaperiaate ja seuranta

Affiliate-markkinointi perustuu evästeiden käyttöön ja kävijöiden seurantaan.

Asiakkaan klikatessa julkaisijan sivulta kauppasi linkkiä tai mainosta, niin tämä rekisteröidään ylös. Asiakkaan suorittaessa halutun toimenpiteen (ostos, rekisteröityminen, tms.) loppuun sovittuna ajanjaksona, maksat tästä julkaisijalle ennalta sovitun komission.

Sovittu aikaväli vaihtelee tyypillisesti 7-90 päivän välillä (viimeisestä klikistä). Helpoin tapa näiden sessioiden seurantaan ja maksujen suorittamiseen on valmiin affiliate-verkoston hyödyntäminen.

Affiliate-markkinoinnissa voit itse päättää maksamasi komission, jonka jälkeen julkaisija päättää itse haluaako hän mainostaa yrityksesi palveluita tai tuotteita.

“Mitä suurempi maksamasi komissio on, sitä todennäköisemmin hyviä kumppaneita löytyy.”

Koska kumppanit ja maksettavat komissiot on mahdollista hinnoitella itse, niin affiliate-markkinointi on käytännössä lähes aina hyvä osa yrityksen pysyvää markkinointipalettia.

Tyypillisesti vähittäisverkkokaupan liikevaihdosta tuleekin jopa 5-10% kumppanuusmarkkinoinnin avulla.

Affiliate-verkostot

Affiliate-markkinointia varten on olemassa useita valmiita verkostoja, joiden avulla kumppanuusmarkkinoinnissa on helpointa päästä alkuun. Näiden verkostojen kautta onnistuu kaikki tärkeimmät asiat kuten julkaisijoiden hallinta, seuranta ja komissioiden maksu.

Sopiva verkosto riippuu hieman toimialasta ja kohdemarkkinasta. Harkitsemisen arvoisia verkostoja affiliate-markkinointiin Suomessa ovat muun muassa nämä:

Mainostajien hallinta

Vaikka affiliate-markkinointi ei välttämättä vaadi jokapäiväistä työtä, niin myös affiliate-verkostoja hyödyntävän yrityksen on syytä tehdä laadunvalvontaa.

Koska kumppanuusmainonnassa maksetaan ainoastaan toteutuneista tavoitteista, niin osa julkaisijoista saattaa käyttää kyseenalaisia tapoja näkyvyyden saamiseen, jotka pahimmillaan vaikuttavat negatiivisesti yrityksen brändiin.

Asiakas vain harvoin ymmärtää eron yrityksen oman mainonnan ja kumppanin tekemän mainonnan välillä. Tästä syystä affiliate-markkinointiin sijoittavan kannattaakin olla hyvin kartalla, miten kumppanit mainontaa tekevät.

Toisaalta julkaisijoiden palkitseminen ja arvokkaimpien kumppanien tunnistaminen on yksi menestykseen vaikuttava asia.

Mainostajan tulisi olla tietoinen, minkälaisia komissioita ja palkintamalleja kilpailijat suosivat ja tarkkailla kuinka omaa näkyvyyttä suhteessa heihin. Usein suuremmalla komissiolla palkitseminen maksaa itsensä takaisin suuremman volyymin muodossa.

Miten me voimme auttaa sinua affiliate-markkinoinnissa?

  • Jos haluat liittyä kumppanuusverkostoihin
  • Jos tarvitset apua affiliate-suhteiden ylläpidossa tai laadunvalvonnassa
  • Jos haluat mainostaa ylläpitämissämme medioissa tai muilla sivustoilla

 

Mitä ikinä haluatkin affiliate-markkinoinnin saralla tehdä, löydämme varmasti oikeat ratkaisut yhdessä.

Kerro siis meille tavoitteesi jo tänään!

Yhteydenottopyyntö

Haluan kuulla lisää

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä