Hakukoneoptimoinnissa sisältöä voidaan pitää sivun moottorina, jonka polttoaineena toimivat sivustolle johtavat linkit.

Huonolla ”moottorilla” ei päästä luotettavasti tai lujaa eteenpäin, vaikka ”polttoaine” olisikin kohdillaan.

Tästä voidaan todeta SEO-piireissä tunnetun vanhan sanonnan ”Content is king” pitävän todellakin paikkaansa.

Onko sisältöä kirjoitettaessa käytetty järkeviä ja asiaan liittyviä hakusanoja?

Voit saada sivustollesi satoja tai jopa tuhansia kävijöitä kirjoittamalla sisältöä hyödyntäen suosittuja avainsanoja, mutta jos nämä sanat eivät liity läheisesti myymiisi palveluihin, on hyöty lähes olematon.

Avainsanan potentiaalia kannata arvioida suosion lisäksi myös myyntipotentiaalin perusteella. Vähänkin haettu avainsana voi tuoda yritykselle yhtä paljon kauppaa kuin kymmenen kertaa suositumpi vaihtoehto, jos sillä sanalla etsivät ihmiset ovat yleisesti lähempänä ostopäätöstä.

Älä siis takerru lukuihin tai hakuvolyymeihin, vaan julkaise potentiaalisia asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä.

Kaikille sivuille ja blogikirjoituksille löytyy kyllä sopiva hakusanansa, jota käyttää tekstissä ja sivun otsikossa. Hakutermillä ei tarvitse olla satoja hakuja kuukaudessa, jotta se olisi hyödyllinen. Jos julkaiset vuodessa esimerkiksi 24 artikkelia blogissasi ja jokaisella tekstillä on hakusana, jolla on 10 hakua kuukaudessa, kertyy tästä jo 2880 hakua vuodessa.

Löytävätkö ihmiset sisältösi?

Löytävätkö ihmiset sisältösi ja löytävätkö oikeista asioista kiinnostuneet ihmiset sisältösi ovat kaksi täysin eri asiaa. 

Sisältöä voidaan markkinoida monella tapaa ja mitä paremmin kohdistettua markkinointi on, sitä paremmin sisältösi toimii. Markkinointitavat riippuvat sisältösi aiheesta. Jotkut aiheet menestyvät hyvin sosiaalisissa medioissa, kuten Facebookissa tai LinkedInnissä, ja jotkut taas paremmin esimerkiksi natiivimainonnassa.

Hakukoneoptimoinnin kannalta aidosti kiinnostuneista lukijoista on hyötyä monella tapaa. Sisällön ollessa kiinnostava, siihen viitataan helpommin toisilta verkkosivuilta. Käytännössä hyvä sisältö ansaitsee sivustollesi linkkejä, eli sitä polttoainetta, jota laadukas moottorisi sitten hyödyntää ja rullaa vauhdikkaasti ja luotettavasti menestykseen myös orgaanisten hakujen puolella.

Erotu eduksesi sisällöllä

Ennen kaikkea: Onko sisältösi käyttäjälle hyödyllistä?

Google haluaa tarjoilla hakukoneen käyttäjille mahdollisimman hyvää sisältöä. Toisin sanoen tämä tarkoittaa sitä, että se on oikeasti hyödyllistä ja se vastaa hyvin asiakkaan tekemään Google-hakuun.

Jos vastaat kaikkiin näihin kysymyksiin kyllä, on sisältösi melko varmasti hyödyllistä:

1. Vastaako sisältö valitun hakutermin kysymykseen?
2. Onko vastaus tarpeeksi kattava?
3. Onko sisältösi parempaa kuin kilpailijoillasi?
4. Onko sisältö helposti ymmärrettävää ja luettavaa?

Tarvitsetko apua hyvän sisällön tekemiseen?

Ei ole häpeä myöntää, että kirjoittamastasi sisällöstä ei tullut ihan sitä mitä toivoit. Jokainen meistä on jonkin alan ammattilainen, joten sisällöntuotantoon löytyvät myös omat ammattilaisensa.

Me SEOSEONilla teemme sellaista sisältöä, joka löytää lukijansa ja toimii niin hakukoneille kuin kävijöillekin. Sisältö ei ole valmis ennen kuin sivuston omistaja, lukijat sekä Google ovat tyytyväisiä. Älä siis epäröi ottaa yhteyttä, jos näet sivustosi sisällössä parantamisen varaa.

Artikkeliin liittyvät palvelut: