Projektinhallintatyökalu ja tulevaisuuden Work OS monday.com lisää uudistuksia ohjelmistoonsa jatkuvasti. Me, Digitoimisto SEOSEON olemme monday.comin virallinen Suomen kumppani ja tulemme tästä lähtien joka kuukausi pitämään teidät ajan tasalla monday.comin uusista ominaisuuksista.

Monday kehittää työkalua taukoamatta tarjotakseen maailman parhaan projektinhallintatökalun ja kokonaisvaltaisen käyttöjärjestelmän työntekoon, alasta ja yrityksen koosta riippumatta. Liity itse ja vinkkaa työporukallesi uutiskirjeestämme, niin koko tiimi pysyy aina aallonharjalla uusien ominaisuuksien osalta.

Tilaa monday.com uutiskirje

* Pakolliset kentät





Eikö monday.com ole yrityksessänne vielä käytössä?

Ota monday.com testiin täysin ilmaiseksi ja totea itse, sen nerous.
Aloita kokeilu


Muistakaa tutustua myös meidän kattavaan projektinhallintaoppaaseen.


Tammikuun päivitykset

Item Card / Tuotekortti

Tuotekortti on näkyvillä kaikille Mondayn uusimmassa versiossa. Tuotekortissa pystyy muokkaamaan kaikkia kolumneja. Tuotekortissa näytetään yhden itemin (tehtävän) statukset ja kaikki muut boardiin määritetyt kolumnit, mikä helpottaa kyseisen tehtävän tarkastelua. Mitä enemmän kolumneja boardissa on, sitä hyödyllisempi tehtäväkohtainen näkymä on.

Näin otat tuotekorttinäkymän käyttöön:

  1. Klikkaa tehtävää
  2. Keskustelunäkymän oikeassa yläkulmassa näet “Add View” painikkeen, klikkaa sitä
  3. Valitse Item Card
  4. Item Card (tuotekortti) on nyt lisätty välilehdeksi keskustelunäkymään

Alla oleva gif havainnollistaa hyvin, kuinka yksinkertaista eri sarakkeita on muokata ja järjestellä suoraan tuotekortilla.

mondayn uusi tuotekortti

Add Column (lisää sarake) eli “+”-valikon uusi ilme

“Lisää sarake valikko” eli Plus-ikoni, mistä normaalisti lisäät sarakkeita boardiin, on saanut uuden ulkoasun. Uusi ulkoasu mahdollistaa suosituimpien saraketyyppien lisäämisen suoraan ikonia klikkaamalla avautuvasta valikosta, ilman kolumnihakemistoon siirtymistä. Sarakkeet on jaettu nyt kahteen eri ryhmään – Essentials (välttämättömät) ja Super Useful (erittäin hyödylliset).

Uusi ulkoasu nopeuttaa ja helpottaa boardien räätälöintiä.

Tila: Julkaistaan vaiheittain, aktiivinen osalla monday.com käyttäjätileistä

Plus painike Lisää sarake uusi ja vanha ilme


Dasboardin luominen suoraan boardista

Uuden “Add to board”-painikkeen avulla on mahdollista luoda mistä tahansa boardista dashboardin. Näkymä sisältää automaattisesti sen boardin tiedot, mistä se on luotu. Dashboardin nimeksi tulee boardin nimi + dashboard. Dashboard tulee vasemman sivupalkin valikkoon alkuperäisen boardin alapuolelle.

Tila: Julkaistaan vaiheittain yhdessä uudistetun yläpalkin ulkoasun kanssa. Jos näet yläpalkissa “Add to board” painikkeen, ominaisuus on aktiivisena yrityksenne monday-tilillä.

luo uusi dashboardi suoraan boardista


Näytettävien sarakkeiden suodattaminen dashboard näkymässä – ”Table widget”

Uuden toiminnon avulla pystyt valitsemaan, mitkä sarakkeen haluat näkyville dashboardissa, ja mitkä sarakkeet haluat piilottaa. Toiminto on erittäin hyödyllinen etenkin laajempien boardien kohdalla, joissa on kymmeniä sarakkeita, mutta haluat näyttää niistä vain tärkeimmät dashboardilla.

Sarakkeiden suodattimen otat käyttöön seuraavasti:

  1. Avaa dashboard
  2. Klikkaa “Add Widget”
  3. Hae Widget Centeristä “table” ja lisää table widget dashboardille
  4. Nyt voit suodattaa haluamasi sarakkeet näkyville dashboardin table widgettiin


Jira serverin kaksisuuntainen synkronointi (Jira Server 2-way-sync)

Jiran entisten integraatioreseptien #520 ja #525 tilalle on nyt luotu synkronoinnin mahdollistavat reseptit #525 ja #523. Tämä mahdollistaa Jiran ja monday.comin välillä automaattisen tietojen synkronoinnin puolin ja toisin.

Jos olet käyttänyt vanhoja reseptejä, ne toimivat edelleen, mutta niiden sijasta sinun tulee käyttää uusia reseptejä jatkossa.

jira monday.com server 2-way-sync


Zendesk import

Nyt Zendeskistä pystyy tuomaan myös vanhat tiedot tagein eriteltyinä Mondayhin. Tähän mennessä on ollut mahdollista synkronoida vain uudet tiketit Zendeskistä käyttäen Zendeskin omia automaatioita.

Toimi näin:

  1. Klikkaa naamaasi vasemmassa alakulmassa
  2. Valitse ”Import data”
  3. Valitse Zendesk ja yhdistä tiliisi
  4. Valitse tagit, joista haluat tuoda tiedot uuteen boardiin

monday.com Zendesk import


Workspace (työtila) -navigoinnin uudistus

Työtilojen välinen navigointi uudistuu. Työtilojen julkaisun jälkeen monday.com sai palautetta pienistä ikoneista, joissa näkyy vain työtilan ensimmäinen kirjain. Nyt palautteeseen on vastattu.

Ulkoasu tulee muuttumaan niin, että sivupalkissa on näkyvillä viisi äskettäin vierailemaasi työtilaa, niiden nimien ja ikonien kanssa. Alla näet kuvassa vanhan ja uuden sivupalkin eron.

Sivupalkin työtilojen uusi ja vanha valikko


Subitemin siirtäminen boardin sisällä tehtävästä toiseen

Nyt voit siirtää subitemin (alitehtävän) itemistä (tehtävästä) toiseen. Myös useiden subitemien siirtäminen kerralla on uudistuksen myötä mahdollista.

Homma toimii näin:

  1. Klikkaa haluamasi subitemit aktiiviseksi
  2. Alalaitaan tulee “items selected”-valikko
  3. Valitse valikosta “move to” ja valitse minne halua subitemin sen siirtää

Eli homma toimii samoin kuin minkä tahansa muun tehtävän siirtäminen, ainoastaan sillä erolla, että voit siirtää alitehtäviä vain bordin sisällä, et boardista toiseen.

alitehtävän siirtäminen tehtävästä toiseen monday boardin sisällä


Kanban-kortin muokkaus suoraan kanban-näkymässä

Uusi ominaisuus mahdollistaa kanban-kortin muokkaamisen suoraan kanban-näkymässä. Pystyt määrittelemään kortin sisällön, kenelle kortti on osoitettu ja lisäämään tehtäviä suoraan kanban-näkymässä.


Workspace käyttäjäoikeudet

Enterprise käyttäjille ja etenkin admin-käyttäjille tuttu ominaisuus, käyttäjäoikeuksien määrittely on nyt tuotu myös Workspace (työtila) kohtaisesti käyttöön. Eli voit rajoittaa käyttäjien oikeuksia eri tavoin kaikissa yrityksenne käyttämissä työtiloissa. Et voi kuitenkaan pakottaa oikeuksia ylitse koko tilin laajuisien käyttäjäoikeussääntöjen.

Ominaisuus on käytössä vain Enterprise-tason monday-tileillä.

Workspace tason käyttäjäoikeudet


Gantt-näkymä sai yhden uuden ominaisuuden ja toinen on tulossa

Gantt tulee sanoista Generalized Activity Normalization Time Table. Sillä tarkoitetaan graafista kuvausta projektiaikataulusta, jossa projektitehtävien kestot näytetään vaakapalkkeina. Gantt-kaavio on helppo tapa kommunikoida projektin aikataulusta.

monday.com lisäsi Gantt-näkymäänsä Gantt Label item asetukset ja pian kaikille tuttu mondayn aikajana alkaa myös toimimaan Ganttissa. Lisätiedot löydät alta.

1. Label Gantt item

Gantt-näkymän uusi ”Label Gantt item”-ominaisuus, mahdollistaa käyttäjien räätälöidä Gantt-näkymää kustomoidusti omien tarpeiden mukaan.

Tähän saakka Ganttin yleiskatsauksissa ja näkymissä jokaisen nimipalkin vieressä näkyvä kenttä on voinut sisältää vain yhden näytetyn nimikkeen.

Uudistuksen myötä, voit valita minkä sarakkeen tiedot näytetään Gantt-näkymässä ja vaihdella niitä tarpeen mukaan.

Tällä hetkellä Gantt tukee 15 erilaista saraketyyppiä: name, multiple-person, numbers, date, timeline, text, groups, team, dropDown, formula, country, status, tags, week, hour.

Gantt-näkymän otat käyttöön seuraavasti:

  1. Klikkaa ”Main table” tekstin vieressä boardin ylälaidassa olevasta nuolesta
  2. Valitse ”Add view” ja ”Gantt”
  3. Oikeasta yläkulmasta löydät Settings-painikkeen, jonka kautta voi filtteröidä, mitä näkymiä haluat nähdä Gantt-kaaviossa


2. Aikajana Gantt-näkymässä

Tuttu aikajana tulee myös Gantt-näkymään. Visuaalisen aikajanan kautta on mahdollista hahmottaa helpommin, milloin on kunkin tehtävän vuoro. Uudistuksen myötä Gantt-kaaviossa näkyy linkittämäsi tehtävät aikajanalla. Asetuksista pääset valitsemaan, mitä näkymässä on aktiivisena.

Tila: Tulossa pian


Listaamme uudet monday.com ominaisuudet kuukausittain

Pysy aina kartalla monday.comin uusista ominaisuuksista ottamalla blogikategoriamme seurantaan.
Siirry uutisiin