Huomioi nämä 20 asiaa linkkien laatuun vaikuttavaa asiaa

Linkeillä tarkoitetaan sivustollesi johtavia sisäisiä ja ulkoisia linkkejä, joiden avulla voit saada enemmän verkkoliikennettä sekä viestität hakukoneille, että kyseinen sivusto on luotettava ja suosittu. Tämä ansiosta myös orgaaniset hakusijoitukset nousevat hyvien linkkien myötä.

Muutama vuosi sitten linkkien rakennus oli vielä helppoa ja kaikki linkit olivat käytännössä hyviä, mutta toisin on nykyään. Siinä missä yksi todella hyvä linkki voi parantaa sijoituksia merkittävästi, niin muutama huono voi estää pääsysi kokonaan kärkisijoille tai pahimmillaan, jopa johtaa sivustosi poistamiseen hakutuloksista.

Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi kaksikymmentä tärkeintä asiaa, jotka sinun täytyy huomioida rakentaessasi verkkosivun linkkejä.

Linkkien arvo ja niiden vaikutus Googlen orgaanisten hakujen sijoituksiin

Kaikki muutama vuosi sitten linkkejä rakentaneet tietävät, mitä se käytännössä on, mutta paljon on muuttunut tämän jälkeen ja Googlen manipulointi on tullut entistä hankalammaksi.

Ennen linkkien rakennus toimi seuraavasti: Etsittiin sivu josta linkki olisi mahdollista saada. Tiesimme, että joudumme käyttämään aikaa linkin saamiseksi, joko:

  • lisäämällä linkin listalle ja odottamalla sen julkaisua
  • ottamalla yhteyttä sivuston ylläpitäjään
  • luomalla sisältöä, joka sopii sivustolle
  • tekemällä yhteistyötä sivuston kanssa
  • kirjoittamalla lehdistötiedotteen ja kertomaan siitä sivuston ylläpidolle
  • pyytämällä vieraskirjoitusoikeutta
  • jos sivustolla oli jo linkkimme saatoimme pyytää linkkiä myös sivuston muihin osioihin
  • tai saatoimme jopa ostaa vanhentuneen verkkotunnuksen, jonka linkki oli jo sivustolla ja uudelleenohjata sen sivustollemme

Kuitenkin jo tuolloin kyseessä oli erittäin työläs linkkien rakennustapa, mutta prosessissa ei tarvinnut käyttää turhaa aikaa linkin laadun analysointiin. Muutama vuosi takaperin Googlen algoritmi ja hakukoneoptimointi perustui siis lähes täysin linkkeihin (ei niinkään niiden laatuun). Kuitenkin, Googlen algoritmin kehityttyä linkkien rakennus muuttui ja linkkien laadulla olikin entistä suurempi merkitys.

Myös internetin muuttuessa ja sosiaalisten medioiden vaikutuksen kasvaessa on linkkien rakennus muuttunut parempaan, mutta hankalampaan suuntaan. Nyt suurin paino on sisältömarkkinoinnissa ja mielenkiintoisen verkkosisällön luomisessa, jota käyttäjät haluavat jakaa ja linkittää eteenpäin. Tämä onnistuu parhaiten silloin, kun sisältö on riittävän hauskaa, hyödyllistä, kiinnostavaa tai sitten täysin uutta.

Tämä on pitkäjänteinen linkkien rakennustapa, jolla saadaan ajan myötä hyviä tuloksia, mutta siitä huolimatta sivustollesi osoittavien linkkien laatua on aina syytä valvoa.

Hakukoneet, kuten Google ja Bing ymmärtävät linkkejä niin hyvin, että niiden laatu kannattaa tarkistaa manuaalisesti ainakin seuraavan kahdenkymmenen kohdan mukaisesti.

Kullekin osa-alueelle on annettu arvio sen tärkeydestä:


Vaikutus linkin arvoon - 0

Ei lainkaan tärkeä

Vaikutus linkin arvoon - 1

Vähän vaikutusta

Vaikutus linkin arvoon - 2

Vaikuttava tekijä

Vaikutus linkin arvoon - 3

Erittäin vaikuttava tekijä

Vaikutus linkin arvoon - 4

Yksi tärkeimmistä tekijöistä

Vaikutus linkin arvoon - 5

Tärkein linkin laatuun vaikuttava tekijä

1. Ankkuritekstit

Vaikutus linkin arvoon - 3Ankkuriteksti on edelleen erittäin tärkeä tekijä, kun puntaroidaan linkin laatua. Yleisesti sen uskotaan olevan erittäin vaikuttava tekijä (3/5), mutta suomenkielisillä sivustoilla sillä on usein vielä suurempi merkitys, kuin esimerkiksi englanninkielisillä verkkosivuilla. Sen tärkeyttä suomen kielellä korostaa fakta, että hakukoneet eivät vielä ymmärrä täysin eri synonyymejä tai esimerkiksi miten eri aihe-alueet liittyvät yhteen.

Kaikista tärkeimpänä tekijänä ankkuritekstiä ei voida kuitenkaan pitää, sillä linkistä voi olla huomattavasti hyötyä myös ilman sitä. Tästä huolimatta ankkuriteksti kannattaa aina optimoida, jos pääset siihen vaikuttamaan ja haluat saada maksimaalisen hyödyn.

Saat siis huomattavan hyödyn, jos linkissä on osuva ankkuriteksti!

2. Google PageRank

Vaikutus linkin arvoon - 1Googlen PageRank on tiedetysti jo kuollut ja siksi myös tärkeyspisteet ovat erittäin alhaiset. Voit kuitenkin käyttää vaihtoehtoista MozRankiä, joka lasketaan niin hyvin kuin mahdollista perustuen entiseen Google PageRankiin. Älä kuitenkaan tuhlaa tähän aikaa tai ota tätä kriteeriä liian vakavasti, sillä tämä mittari on kuitenkin ainoastaan paras arvaus siitä kuinka Google voisi nähdä kyseisen sivuston. Esimerkiksi, verkkoon ilmestyy päivittäin hyviä uusia sivustoja, jotka eivät ole vielä keränneet luotettavuutta.

Kiinnitä huomiosi Domain authorityyn eli sivuston luotettavuuteen PageRankin sijasta!

3. Osuvuus – liittyykö linkitettävien sivustojen aihepiiri toisiinsa?

Vaikutus linkin arvoon - 3Linkittävän sivuston osuvuus on erittäin tärkeää eikä sen tarkastamiseen ei ole hyviä työkaluja, vaan hyödyllisyyttä arvioidessa on syytä miettiä:

  • Liittyykö sivustojen aihepiiri toisiinsa?
  • Ovatko sivuston käyttäjät kiinnostuneita kummastakin sivustosta?
  • Onko linkittävän sivuston sisältö riittävän laadukasta?

Osuvuus on yksi nykyaikaisen linkkien rakennuksen peruspilareita ja se kannattaa todella ottaa huomioon. Nykyisin hakukoneet voivat huomata, jos rakennat sivustosi linkkejä aihepiiriin liittymättömiltä verkkosivuilta, jolla saattaa olla negatiivinen vaikutus hakusijoituksiisi.

Muista kuitenkin, että sivuston pääaiheen ei aina tarvitse olla sama kuin sinulla. Linkki voi olla täysin relevantti vaikka sivusto ei liittyisikään täysin alaasi, vaan se voi olla vaikka oman aihe-alueesi bloggaaja, joka on vain sattunut pitämään palveluasi erinomaisena. Vastaavasti, oman kuntasi sivu voi olla kiinnostunut ilmoittamaan palvelustasi tai alueuutiset kertomaan, jos olet tehnyt jotakin mielenkiintoista. Esimerkiksi tämän kaltaiset linkit ovat myös erinomaisia ja niitä kannatta pyrkiä saamaan.

Rakenna linkkejä vain sivustosi aiheeseen liittyville sivustoille!

4. Sivuston luotettavuus – Domain Authority

Vaikutus linkin arvoon - 5Tärkein linkin kautta sivustosi luotettavuuteen vaikuttava asia. Jos luotettava sivusto ohjaa käyttäjiään verkkopalveluusi, niin myös hakukoneet pitävät sitä ajan myötä luotettavana. Luotettavuutta voit mitata useilla eri työkaluilla, joista Moz (Domain Authority) antaa ehkäpä parasta tietoa, jonka perusteella voit arvioida linkin hyödyllisyyttä.

Linkkejä rakentaessa kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka Mozin kaltaiset työkalut ovat varsin edistyneitä, niin esimerkiksi Domain Authorityn päivittäminen voi kestää melko pitkään. Näin ollen myöskään tulokset eivät aina pidä täysin paikkaansa ja sivuston manuaalista tarkastelua ei kannata unohtaa.

Linkittävän sivuston luotettavuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä ja mittareista, kun rakennat linkkejä verkkopalvelullesi.

5. Linkin sijainti

Vaikutus linkin arvoon - 2Linkin sijainnilla tarkoitetaan kohtaa, johon se verkkosivuilla asetetaan. Tätä tutkit kaikista helpoiten manuaalisesti ja voit usein myös maalaisjärjellä arvioida sijainnin vaikutuksen. Jos kyseessä mainokselta näyttävä no-follow-tagin omaava linkki, niin sillä voi olla jopa negatiivinen vaikutus sivustosi näkyvyyteen. Toisaalta näkyvällä paikalla oleva sivupalkki-, footer- tai tekstilinkki voi olla arvokkaampi.

Älä yritä naamioida mainoslinkkejä luonnollisiksi! Tarkastele näyttääkö linkki silmämääräisesti luonnolliselta ja, että se on do-follow.

6. Sisäinen vs ulkoinen linkki (Internal – External)

Vaikutus linkin arvoon - 5Tämä on itsestään selvyys, mutta silti se aiheuttaa usein väärinkäsityksiä. Tietysti sivustosi ulkopuolelta tulevat linkit ovat parempia, kuin omalta sivustoltasi. Sisäisen linkityksen hyötyjä ei tule aliarvioida, mutta linkkien rakennuksessa on tarkoitus kasvattaa sivustosi luotettavuutta, johon sivustosi sisäiset linkit eivät vaikuta.

On itsestään selvyys, että linkistä on hyötyä sivustosi luotettavuuteen, vain kun se tulee toisesta domainista!

7. Kohdesivun muut linkit

Vaikutus linkin arvoon - 4Kohdesivun muilla linkeillä tarkoitetaan sitä, mihin verkkosivusto linkittää verkkopalvelusi lisäksi. Tällä voi myös olla odottamaton vaikutus ja siksi asia kannattaa tutkia huolella ennen linkittämistä.

Kohdesivuston muita linkkejä ei ole aivan vaivatonta analysoida, mutta prosessia voi hieman helpottaa joillakin työkaluilla. Esimerkiksi Moz on kätevä apuri myös tässä ja sen antaman mittarin (spam score) saat tietoa kuinka sivusto on hoitanut oman linkityksensä.

Toinen, ja hieman varmempi keino on selata sivustoa manuaalisesti ja tukia minkälaisille sivustoille ulkoiset linkit johtavat. Jos joukossa on merkittäviä määriä linkkejä epäluotettaville verkkosivuille tai sellaisiin palveluihin joiden Spam Score on suuri, niin kannattaa harkita linkin hankkimista uudelleen. Myös tässä asiassa kokemus tuo varmuutta ja opit löytämään oleelliset asiat nopeammin.

Silmämääräinen tarkastelu on paras keino tunnistaa sivustot, jotka linkittävät epäluotettaville verkkosivuille!

8. Toimituksen eheys (Editorial Integrity)

Vaikutus linkin arvoon - 3Mitä tällä tarkoitetaan? Tällä tarkoitetaan sivuston hallitsijan luotettavuutta, eli onko sivusto hakukoneen ja sinun mielestäsi luottamuksen arvoinen sekä ylläpitäjät ilmoitettu asiallisesti. Kenellekään (paitsi Googlelle) ei ole vielä täysin selvillä, kuinka paljon tämä asia todellisuudessa vaikuttaa tai vaikuttaako se ollenkaan.

Kuitenkin kaikki asiaan perehtyneet uskovat asialla olevan suuri merkitys ja tämä on melko varmasti oleellinen asia ottaa huomioon myös tulevaisuutta ajatellen, jolloin linkkien arvo tulee todennäköisesti muuttumaan Googlen edelleen oppiessa lisää. Kuitenkin, jos teet hakukoneoptimointia sääntöjen mukaisesti, ei sinun tarvitse huolehtia asiasta liikaa.

Pelaa varmanpäälle tulevaisuutta ajatellen ja hanki linkkejä vain sivustoilta, jonka ylläpidon tiedät olevan luottamuksen arvoinen!

9. Käyttäjien sitouttaminen – User Engagement

Vaikutus linkin arvoon - 4Käyttäjien sitouttamien on yksi tärkeimmistä asioista. Syy miksi käyttäjiä hyvin sitouttaneilta sivustoilta saadaan laadukkaampia linkkejä on se, että sivuston kävijät luottavat sivustolla olevien linkkien olevan laadukkaita ja seuraavat niitä ahkerammin.

Google näkee helposti klikataanko linkkiäsi vai ei. Haluat siis löytää linkkejä, joilla on vaikutusta myös kävijämääriin. Tämän kaltaisten linkkien saantiin kannattaa käyttää oikeasti resursseja ja pyrkiä tekemään pidempiaikaista yhteistyötä, jonka seurauksena voit saada myös useampia linkkejä. Yksi tyypillinen esimerkki tästä on sisältöyhteistyö, jossa voit sitoutua kirjoittamaan vaikkapa vierasblogia kuukausittain. Toki tämä toimii ainoastaan, jos molemmat osapuolet voittavat ja tuette työllä toisianne.

Älä aliarvioi linkkien tuomaa liikennettä! Hakukoneet huomaavat, onko linkkisi kiinnostava.

10. Follow vs no-follow linkki

Vaikutus linkin arvoon - 5Tällä tarkoitetaan linkin yhteyteen asetettavaa tagia, joka ilmoittaa hakukoneelle luotetaanko sivustoon vai ei. Linkkien rakennuksessa ja sivuston luotettavuudessa do-follow-tagilla on edelleen merkittävä rooli ja haluat pääasiassa tämän kaltaisia linkkejä.

Linkkien rakennus ei hyödytä sinua, jos sivustollesi johtaa ainoastaan no-follow-linkkejä, mutta ei niitä silti kannata karttaa, sillä luonnollisesta linkkiprofiilista löytyy molempia. Luonnollisia no-follow-linkkejä saat esimerkiksi blogikommenteista, sosiaalisista medioista ja erilaisista listauksista, jotka myös tulevat itsestään ajan myötä. Do-follow-linkit puolestaan ovat useimmiten yhteistyön tuloksia, joiden hankkimisessa pääpaino yleensä tulisi olla.

Linkin tyyppiä voit helposti tarkkailla muun muassa erilaisilla selaimen lisäosilla, jotka ilmoittavat onko kyseessä do-follow vai no-follow-linkki.

Pyri saamaan ensisijaisesti do-follow-linkkejä.

11. Linkin sijainti sivukartalla

Vaikutus linkin arvoon - 1Tällä tarkoitetaan siis millä verkkosivun sivulla linkki sijaitsee. Muutama vuosi takaperin tällä oli huomattavasti suurempi rooli ja linkit pyrittiin saamaan pääasiassa etusivulle tai sen läheisyyteen. Kuitenkin sivustoja selaavien hakukoneiden Botit ovat kehittyneet niin paljon, että tällä ei ole enää juurikaan merkitystä.

Sitäkin suurempi merkitys on asiayhteydellä, jonka takia haluat aina sijoittaa linkin sille verkkosivuston sivulle minne se parhaiten sopii.

Älä mieti liikaa linkin sijaintia verkkosivulla, Google kyllä löytää sen!

12. Kuvalinkki vs tekstilinkki

Vaikutus linkin arvoon - 0

Älä välitä onko kyseessä kuvalinkki vai tekstilinkki. Jos saat helpommin kuvalinkin, ota kuvalinkki! Jos saat helpommin tekstilinkin, ota tekstilinkki. Tekstilinkki saattaa tuoda kokonaisuudessaan hieman enemmän arvoa, mutta kuvalinkki puolestaan saa usein enemmän klikkauksia. Älä siis välitä kumman linkeistä saat!

Molemmat ovat hyviä, älä yritä väkisin vaihtaa linkin tyyppiä!

13. Linkin ikä ja linkittävän sivun ikä

Vaikutus linkin arvoon - 0

Tälle ei anneta mitään arvoa, koska uusi sivusto voi olla huomattavasti parempi kuin vanha. Tarkastele sivut läpi manuaalisesti ja käytä omaa harkintakykyäsi linkin suhteen.

Älä anna tämän vaikuttaa. Sivuston laatu merkitsee sen ikää enemmän!

14. Sivuston aiheeseen liittyvät hakusijoitukset

Vaikutus linkin arvoon - 3Kuinka hyvin linkittävä sivusto pärjää verkkosivustoosi liittyvillä hakusanoilla. Tällä on merkitystä, kun mitataan linkin arvoa. Kuitenkin, jos sivusto on asiallinen ja sisällöltään sopiva, on linkki silloin saamisen arvoinen, vaikka se ei hakukoneiden kärkisijoilta löytyisikään.

Tämä on vain plussaa. Tietysti linkki on parempi, jos sen sijoitukset aiheeseen liittyvillä hakusanoilla ovat hyvät, mutta haluat linkin joka tapauksessa, jos se on relevantti!

15. JavaScript vs HTML

Vaikutus linkin arvoon - 2JavaScriptistä on vieläkin olemassa muotoja, joita hakukoneiden Botit eivät osaa tulkita täysin oikein. Kuitenkin, jos sivusto sijoittuu hyvin hakukoneissa, ei tällä ole niinkään merkitystä. Jos olet tehnyt muut tarkastukset tähän mennessä ja linkki vaikuttaa hyvältä, ei sinun tarvitse edes välttämättä tarkastaa tätä kohtaa.

Jos Googlen ja Bingin Botit osaavat lukea sivuston, ei tästä tarvitse huolehtia.

16. Spam signaalit (roskasivustot)

Vaikutus linkin arvoon - 4Tämä on nykyään tärkeämpi asia kuin koskaan ennen. Google voi rankaista koko sivustoasi, jos jollekin sen sivulle johtaa selviä roskasivustoilta hankittuja linkkejä. Jos sivusto näyttää spammisivulta, ei sinun edes kannata harkita linkin hankkimista sieltä.

Voit arvioida tämän ensin tarkastelemalla sivua manuaalisesti ja sen jälkeen tarkastamalla esimerkiksi Mozin antaman Spam Scoren. Kuitenkaan Spam Scoreen tai muihin vastaaviin mittareihin et voi luottaa täysin, sillä muun muassa uudet sivustot voivat näyttää tilastoissa huonoilta, vaikka niissä ei mitään vikaa olisikaan.

Lähes aina voit kertoa onko kyseessä roskasivusto, ihan vain tarkastelemalla sitä!

17. Linkkien hallinnan nopeus

Vaikutus linkin arvoon - 0

Jos ja kun olet tekemässä White-hat hakukoneoptimointia, eli sääntöjen mukaista linkkien rakennusta, niin ei sinun tarvitse huolehtia tästä lainkaan. Milloin sivuston ylläpito julkaisee linkit, ei ole sinun huolenaihe, kunhan linkit ovat tulossa. Älä yritä olla viisaampi kuin Google tekemällä automatisoituja linkkejä tai käyttämällä muita ei sallittuja konsteja, koska luultavasti et sitä ole. Tai saatat ollakin hetkellisesti, mutta tästä luultavasti rangaistaan myöhemmin.

Jos kyseessä on hyvä sivusto, älä huolehdi tästä!

18. Sivun Author

Vaikutus linkin arvoon - 2Tämä ei merkitse niinkään hakukoneoptimoinnin kannalta, mutta jos saat jonkun erittäin arvostetun tai vaikka julkisuuden henkilön kirjoittamaan sinusta tai palvelustasi, niin voi se kasvattaa verkkosivuliikenteen määrää sekä parhaillaan tuottaa uusia linkkejä. Ei ole kuitenkaan täysin selvää, kuinka Google tämän asian näkee.

Arvostetulta henkilöltä saatu linkki tuo usein kävijöitä, mutta ei välttämättä vaikuta lainkaan hakusijoituksiisi!

19. Linkkien määrä samalla sivulla

Vaikutus linkin arvoon - 1Ennen uskottiin, että ainoastaan ensimmäisellä linkillä on merkitystä, jos ne tulevat samalta sivulta. Kuitenkin kaikki linkit ovat arvokkaita ja ne kannattaa ehdottomasti ottaa. Toisaalta myös lukuisat linkit samaan palveluun näyttävät liikaa käytettyinä luonnottomilta, jonka takia niiden liiallista hankkimista kannattaa välttää.

Ei myöskään kannata vaatia esimerkiksi yhteistyökumppanilta useita linkkejä, jos on pienikin mahdollisuus, että menetät tämän takia linkit kokonaan.

Ensimmäinen on ehkä paras, mutta kaikki lasketaan. Älä ole kuitenkaan liian ahne!

20. Onko sivulla paljon muita saman alan linkkejä

Vaikutus linkin arvoon - 2Tämä merkitsee paljon, mutta ei sivustosi luotettavuuden kannalta. Sivustot jotka eivät näytä roskasivuilta ja linkittävät useisiin kilpailijoihisikin ovat usein kuitenkin parempi valinta, jos sinun täytyy valita sivustosta, jossa on paljon alasi linkkejä tai sivustosta, jossa ei ole.

Alasi sivustoille ja jopa kilpailijoihisi linkittävät sivustot ovat usein paikkoja, joista kävijät ovat etsimässä palveluitasi tai niihin liittyvää tietoa ja linkkien kautta saadaan pääsääntöisesti relevanttia liikennettä sivustollesi. Linkeillä on siis yhtä paljon arvoa sivustosi luotettavuutta mietittäessä, jos kyseessä on muuten samanarvoiset sivustot, mutta kävijöiden laatu voi olla toisessa huomattavasti parempi.

Yhteenveto

Linkkien rakennus on helppoa, kun ymmärrät perusasiat ja tiedät, mitä oikeastaan haluat linkittävältä sivustolta. Pitäessäsi alla listatut tärkeimmät asiat mielessä tulet onnistumaan linkkien rakennuksessa hyvin.

Tärkeimmät asiat ovat:

  1. Sivuston luotettavuus (Domain authority)
  2. Sisäinen vs ulkoinen linkki (Internal – External)
  3. Follow vs no-follow linkki
  4. Sivuston muiden ulkoisten linkkien laatu
  5. Käyttäjien sitouttaminen (User engagement)
  6. Spam signaalit (roskasivustot)

Lähde: Moz

Oliko artikkelista sinulle hyötyä? Oletko samaa mieltä asioista? Kerro kommentilla!