Tänä vuonna (2016) kiinalaisen verkkokauppakiiman kliimaksi Singles’ Day kilautti verkkokauppojen kassaan $17 miljardia dollaria 24 tunnin aikana. Olemme poimineet tähän artikkeliin viisi vinkkiä, joista voit ottaa oppia toteuttaessasi oman verkkokauppasi sesonkimyyntiä.

Singles’ Day – Mikä se on?

Singles’ Day eli sinkkujen päivä on saanut alkunsa Nanjingin yliopistolla Kiinassa vuonna 1993. Päivää vietetään marraskuun 11. (11.11), josta tulee päivän nimikin, numeron yksi muistuttaessa yksinäistä ihmistä. Vuonna 2012 Jack Ma:n luotsaama Alibaba Group rekisteröi tavaramerkin”双十一” joka tarkoittaa tupla 11:sta. Viimeistään tämän jälkeen alkoi päivän vauhdikas muuntautuminen maailman suurimmaksi ostostapahtumaksi.

Vuoden 2016 Singles’ Day rikkoi jälleen kerran edellisen vuoden myyntiennätykset ja 24 tunnin aikana Alibaban verkkokaupoissa myytiin tuotteita $17,73 miljardin dollarin (16,8 miljardin euron) arvosta. Taakse jää siis selkeästi esimerkiksi Yhdysvaltojen Black Friday, jonka verkkokauppamyynti vuonna 2015 oli $1.66 miljardia dollaria.

Muutama mielenkiintoinen fakta vuoden 2016 Single’s Day:stä:

  • 81.87% myynnistä tapahtui mobiililaitteilla
  • Ostajia oli lähes kaikista maailman maista
  • Kiinan ulkopuoliset ostot kasvoivat 60% vuoteen 2015 verrattuna. Merkittävimpiä shoppaajamaita olivat Venäjä, Espanja, Ukraina, Israel ja Ranska

Myynnin kasvu oli 24% verrattuna vuoteen 2015, mutta kasvuvauhti on selkeästi hidastunut vuosiensaatossa. Vuonna 2014 myynti kasvoi 60% edelliseen vuoteen verrattuna, ja vuonna 2015:kin kasvua oli vielä 54%. Kasvun hidastuminen on varsin luontaista markkinan kypsyessä.

Täysin uusien asiakkaiden löytäminen ja houkutteleminen verkkokauppaostoksille maassa, jossa jo yli 413 miljoonaa ihmistä ostaa verkosta, ei ole mikään yksinkertainen temppu.

Viisi Vinkkiä Verkkokaupoille

1. Älä luota pelkkiin alennuksiin

Alennusmyynnin pitäisi olla muutakin kuin pikavoittojen metsästystä. Kanta-asiakkaita kannattaa kohdella hyvin, mutta alennusmyynneillä voi ensisijaisesti tähdätä uusasiakashankintaan, ja ostoksiaan vähentäneiden asiakkuuksien uudelleen koukuttamiseen.

Alennussummia ynnäillessä kannattaa huomioida asiakkuuden kokonaisarvo. Alennuskampanjan markkinointi ja alennetut hinnat syövät marginaaleja, mutta saavutetulla hypellä hankintaan näkyvyyttä aiemmin tavoittamattomilta segmenteiltä, ansaittuna mediana ja lisääntyneinä linkkeinä. Länsimaissa toimivalle verkkokaupalle alennusmyyntiasiakkaiden tavoittaminen jälkikäteen sähköpostimarkkinoinnilla on tärkeää asiakassuhteen ylläpitämiseksi.

Vaikka Alibaban Singles’ Day nojaakin vahvasti alennettuihin tuotteisiin, alennusmyyntiä on tuettu yhdistämällä perinteiset mediat, kuten televisio, vahvasti mukaan kampanjaan. Muun muassa tämä auttoi Alibabaa tavoittamaan vanhempaa asiakaskuntaa, joka ei aiemmin ollut kiinnostunut verkkokaupasta.

2. Mobiilimyynti on iso juttu

Mobiili on todellisuutta verkkokaupassa, ja mobiilioptimoitu sisältö tulee näyttelemään suurta roolia myös kotimaisten verkkokauppojen kilpailussa. Päivityksiä verkkokauppaan tehdessä kannattaa asettaa mobiilikokemus ensimmäiselle sijalle, ja lähteä sen ehdoilla muokkaamaan pöytäkoneversio toimivaksi.

3. Verkkokauppa on globaalia

Alibaban Singles’ Dayihin osallistui ostajia lähes kaikista maista. Tämä tukee vahvasti verkkokaupan globalisaatiotrendiä. Vaikka suurin osa näistä ostajista oli varmaan ulkomailla asuvia kiinalaisia, se ei poista sitä tosiasiaa, että verkkokauppojen on hyvä ottaa huomioon ulkomaille tapahtuva myynti, niin logistiikan, lokalisoinnin kuin markkinoinninkin osalta.

4. Virtuaalitodellisuus verkkokauppaan

Virtuaalitodellisuutta rummutetaan nyt monesta kanavasta. Lähitulevaisuudessa virtuaalitodellisuuteen pohjautuvat verkkokauppa sovellukset tai tuotekuvaukset saattavat olla yksi mahdollisuus erottua kilpailijoista.

Alibaba kannusti käyttäjiä virtuaalitodellisuuteen tutustumiseen Singles’ Dayn aikana tarjoamalla halpoja pahvisia VR-laseja. Vaikka nyt nähty toteutus jättikin ilmeisen paljon toivomisen varaa, niin Alibaba uskoo silti virtuaalitodellisuuden parantavan ostoskokemusta tulevaisuudessa. Lisäksi Alibaba povaa polkevansa 3D objektien tuotantokustannukset nykyisestä noin $50 dollarista $1 dollariin.

5. Peesaa muiden tapahtumia

Vaikka omasta budjetista ei löytyisi markkinointieuroja ison tapahtuman järjestämiseen, niin ei hätää. Voit aina peesata muiden toteuttamia tapahtumia. Vaikka Alibaba onkin yksiselitteisesti rekisteröinyt tupla 11 tavaramerkikseen, niin monet sen kilpailijat ovat ottaneet hyödyn ostostapahtumasta ja kykenivät jopa kasvattamaan myyntiään enemmän kuin Alibaba itse. Esimerkiksi Alibaban pääkilpailija JD.COM kasvatti myyntiään 78% verrattuna edellisvuoteen ja elektroniikkaan keskittyvä Suning onnistui myymään jopa 193% enemmän kuin vuonna 2015.

Ostitko sinä jotain Singles’ Daynä? Entä miten teidän verkkokauppanen valmistautuu joulumyyntiin? Laita rohkeasti kommenttia alla tai sosiaalisessa mediassa!