Hakukoneoptimointi sanasto voi olla ainakin aluksi erittäin hankalaa ja jopa palkkaamasi hakukoneoptimointiyrityksen työtehtävien ymmärtäminen tuottaa usein hankaluuksia.

Listasimme tälle sivulle 49 hakukoneoptimointiin liittyvää termiä selityksineen, jotka jokaisen verkkosivuston omistajan tulisi vähintään tietää. Hakukoneoptimointi jarkoniaa ei ole täysin käännetty suomeksi, joten useimmat termit tulee opetella englanninkielisinä.

Jos hakemasi termi ei löydy tältä sivulta, kerro siitä meille kommentilla niin lisäämme termin ja selityksen sivulle.

Vinkki: löydät helposti etsimäsi termin tältä sivulta käyttämällä hakutoimintoa Ctrl + F.


Algoritmi

Tunnetaan myös nimillä: Hakualgoritmi, Google-algoritmi

Selitys: Algoritmi tarkoittaa toimintaohjetta tietokoneohjelmalle. Algoritmin avulla ohjelma osaa toimia oikein kussakin määrätyssä tilanteessa. Google käyttää algoritmeja muun muassa hakutulosten järjestämisessä paremmuusjärjestykseen


Alt-attribuutti

Tunnetaan myös nimillä: vaihtoehtoinen kuvaus, alt-teksti, alt-kuvaus, alt-description, alt attribute

Selitys: Alt-attribuutti tarkoittaa kuvalle asetettavaa sanallista informaatiota. Alt-teksti näkyy kuvan tilalla, jos kuva ei jostain syystä lataudu verkkosivun kävijälle. Vaihtoehtoinen kuvaus on tärkeä osa hakukoneoptimointia, varsinkin kuvahaun puolella. Lue lisää kuvien hakukoneoptimoinnista.


Ankkurisana

Tunnetaan myös nimillä: linkkisana, ankkuriteksti, linkin teksti, linkkiteksti

Selitys: Ankkurisana tarkoittaa hyperlinkin tekstiosaa, jota klikkaamalla linkki avautuu. Kuvan alt-attribuutti toimii kuvalinkin ankkurisanana. Linkkien ankkurisanat ovat erittäin vahvasti esillä linkkien rakennusta tehtäessä. Tarkemmin tietoa ankkurisanoista ja niiden käytöstä löydät SEO-oppan kohdasta: Linkkien ankkurisanat.

Esimerkkikoodi: <a href=” https://seoseon.fi/” >Tämä on linkin ankkurisana</a>


b to b markkinointi

Tunnetaan myös nimillä: yritysmarkkinointi, ammattiasiakaskauppa, business to business marketing, B2B, b-to-b-markkinointi

Selitys: b to b -markkinointi tarkoittaa yritykseltä yritykselle markkinointia (Business to Business). Yritysmarkkinointi on yrityksille tarkoitettujen tuotteiden markkinointia ostajayrityksen päättäjille.


b to c markkinointi

Tunnetaan myös nimillä: kuluttajamarkkinointi, business to customer marketing, B2C, b-to-c-markkinointi

Selitys: b to c markkinointi tarkoittaa yritykseltä kuluttajille suunnattua markkinointia (Business to Customer).


Black Hat SEO

Tunnetaan myös nimillä: Black Hat hakukoneoptimointi, Musta Hattu hakukoneoptimointi

Selitys: Black Hat SEO tarkoittaa hakukoneiden ohjeistuksen vastaisten käytäntöjen käyttämistä hakukoneoptimoinnissa. Pahimmillaan Black Hat hakukoneoptimointi voi johtaa sivustosi poistamiseen hakukoneista. Löydät lisätietoja tästä blogiartikkelista.


Bounce rate

Tunnetaan myös nimillä: välitön poistumisprosentti, välitön poistuminen prosenteissa

Selitys: Bounce rate tarkoittaa prosenteissa ilmoitettua osuutta verkkosivuston kävijöistä, jotka käyvät vain yhdellä verkkosivustosi sivulla ennen poistumista. Välitön poistumisprosentti on yksi verkkosivustosi tärkeimmistä tunnusluvuista. Välitön poistuminen prosenteissa on nähtävissä sivukohtaisesti suoraan Google Analytics kävijäseurantatyökalusta.


Canonical-tagi

Tunnetaan myös nimillä: rel canonical, canonical linkkielementti

Selitys: Canonical-tagi tarkoittaa Googlen kehittämää tagiä. Verkkosivuston useilla sivuilla ollessa samaa sisältöä tulee Canonical linkkielementillä osoittaa hakukoneille ensisijainen sivu. Tagi toimii myös eri verkkosivustojen välillä, joista löytyy sama sisältö. Ohjeet rel canonical tagin käyttöön löydät täältä.

Esimerkkikoodi: <link rel=”canonical” href=”https://ensisijainen-url.fi” />


Cloaking

Tunnetaan myös nimillä: cloakin

Selitys: Cloaking tarkoittaa Black Hat hakukoneoptimointi tekniikkaa, jonka avulla hakukoneille (indeksointiboteille) pyritään näyttämään eri sivuston sisältö kuin käyttäjille. Cloaking tekniikoita voidaan käyttää myös linkkien peittämiseen, jolloin käyttäjä ei pysty näkemään, mille sivustolle linkki vie.


CMS

Tunnetaan myös nimillä: sisällönhallintajärjestelmä, julkaisujärjestelmä, Content Management System

Selitys: CMS (Content Management System) tarkoittaa verkkosivuston julkaisujärjestelmää, jonka avulla verkkosivuston päivittäminen ja sisällön lisääminen on mahdollista visuaalisen hallintapaneelin kautta ilman ohjelmointi taitoja. Käytetyimmät sisällönhallintajärjestelmä ovat: WordPress, Joomla ja Drupal.


Crawler

Tunnetaan myös nimillä: spider, bot, botti, indeksointirobotti, Google bot, web crawler

Selitys: Crawler tarkoittaa verkkosivuston ideksointiin käytettäviä botteja. Indeksointirobotti lukee verkkosivuston koodin ja tallentaa tiedot hakukoneen tietokantaan. Tunnetuin crawlereista on Googlebot. Googlebot pyrkii indeksoimaan kaikki avoimet verkkosivustot ja se pystyy seuraamaan myös verkkosivustojen linkkejä.


CTR

Tunnetaan myös nimillä: klikkiprosentti, klikkausprosentti, click through rate

Selitys: CTR (Click Through Rate) tarkoittaa klikkiprosenttia. Klikkausprosentti kertoo kuinka moni prosentti mainoksesi tai hakutuloksesi nähneistä käyttäjistä on klikannut sitä. Prosentti lasketaan jakamalla klikkausten kokonaismäärä näyttökertojen kokonaismäärällä. CTR on erittäin tärkeä mainoksen toimivuuden tunnusluku.


DA

Tunnetaan myös nimillä: Domain authority, MOZ DA

Selitys: DA (Domain Authority) tarkoittaa MOZ SEO-työkalun antamaa arvoa verkkosivuston luotettavuudesta hakukoneiden silmissä. Arvo on pistemäärä asteikolla 0-100, joista 100 on paras. MOZ Web Index laskee arvon sivustolle johtavien linkkien laatuun ja määrään perustuen. Lue lisää SEO-oppaan kohdasta: Sivuston luotettavuuden mittarit.


DoFollow linkki

Tunnetaan myös nimillä: Follow linkki, follow link, DoFollow link

Selitys: DoFollow linkki tarkoittaa verkkosivustolle johtavaa hyperlinkkiä, jota hakukoneiden crawlerit seuraavat. Follow linkki on ns. ”puhdas linkki”, mihin ei ole lisätty rel=”nofollow”-määritettä. Sivustollesi johtavat DoFollow linkit parantavat sivuston luotettavuutta ja hakukonenäkyvyyttä.

Esimerkkikoodi: <a href=” https://seoseon.fi/” >SEOSEON Suomi</a>


Domain

Tunnetaan myös nimillä: Verkkotunnus, domain-nimi, domaini

Selitys: Domain tarkoittaa verkkosivuston verkkotunnusta. Domain koostuu pääosasta ja päätetunnuksesta (pääosa.pääte). Nimipalvelujärjestelmään (DNS, Domain Name System) kytketyt domain-nimet yhdistävät verkkotunnuksen tiettyyn verkkosivustoon IP-osoitteen perusteella. Esimerkiksi tämän sivuston domain on ”seoseon.com”.


External linkki

Tunnetaan myös nimillä: ulkoinen linkki, external link

Selitys: External linkki tarkoittaa hyperlinkkiä, joka osoittaa mihin tahansa muuhun kuin verkkosivustoon, missä linkki sijaitsee. Katso linkkien rakennus.

Esimerkkikoodi: <a href=”https://esimerkki.fi”>Linkin ankkuriteksti</a>.


GA

Tunnetaan myös nimillä: Google Analytics

Selitys: GA (Google Analytics) tarkoittaa verkkoselaimen kautta toimivaa Googlen kävijäseurantaohjelmaa. Google Analytics on yksi verkkosivuston omistajan tärkeimmistä analytiikkatyökaluista.


Grey Hat SEO

Tunnetaan myös nimillä: Grey Hat hakukoneoptimointi, Harmaa Hattu hakukoneoptimointi

Selitys: Grey Hat SEO tarkoittaa osittain hakukoneiden ohjeistuksen vastaisten käytäntöjen käyttämistä hakukoneoptimoinnissa. Grey Hat on yhdistelmä White Hat- ja Black Hat-hakukoneoptimointitekniikoita.


GWT

Tunnetaan myös nimillä: Google Webmaster Tools, Search Console, verkkovastaavan työkalut

Selitys: GWT (Google Webmaster Tools) eli Search Console tarkoittaa Googlen verkkovastaavan työkalua. Search Console on Googlen tarjoa ilmaistyökalu. Verkkovastaavan työkalujen avulla pystyt seuraamaan sivustollesi johtavia linkkejä, sijoituksiasi Googlen orgaanisissa hakutuloksissa, pyytämään Googlea indeksoimaan sivustosi, asettamaan maakohdistuksen ja tekemään monia muita hakukoneoptimoinnin kannalta välttämättömiä toimenpiteitä.


Hakukone­optimointi

Tunnetaan myös nimillä: SEO, Search engine optimization, Google-optimointi, SEO-optimointi

Selitys: Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivuston muokkaamista hakukoneystävällisemmäksi. Hakukoneoptimointi on suomennos Search Engine Optimization (SEO) sanoista. Optimoinnin tavoite on saada sivusto valituilla hakusanoilla hakukoneen hakutulossivun ensimmäisille sijoille. Google optimointi tarkoittaa hakukoneoptimointia ainoastaan Googlen hakukoneelle.

Katso myös:


Hakusana

Tunnetaan myös nimillä: avainsana, keyword, KW, hakutermi

Selitys: Hakusana tarkoittaa hakukoneesta haettavia termejä. Verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa valitaan avainsanat, joilla on tavoitteena päästä hakutulossivun kärkeen, kun kyseisellä termillä suoritetaan haku. Hakusanoiksi pyritään valitsemaan sellaisia sanoja, joilla tehdään runsaasti hakuja.


Hakusana­suunnitelma

Tunnetaan myös nimillä: keyword plan, KW-suunnitelma, avainsanasuunnitelma

Selitys: Hakusanasuunnitelma tarkoittaa suunnitelmaa, mistä selviää jokaisen verkkosivustosi sivun hakusanat, joille sivut optimoidaan ja joilla on tavoitteena päästä Googlen hakutuloksissa mahdollisimman hyville sijoituksille. Usein hakusanatutkimuksen yhteydessä on kannattavaa luoda myös sisältösuunnitelma blogiin, jolloin palvelullesi relevantit hakusanat saadaan katettua perusteellisesti sivustollasi. Lue ohjeet hakusanasuunnitelman tekemiseen.


Hakusanatiheys

Tunnetaan myös nimillä: avainsanatiheys, hakusanapitoisuus, avainsanapitoisuus, keyword density

Selitys: Hakusanatiheys tarkoittaa valitun/valittujen hakusanojen määrää verkkosivun sisällössä. Avainsanatiheys ilmoitetaan prosenteissa. Englanniksi: Keyword Density. Lisätietoja hakusanojen käytöstä verkkosisällössä löydät täältä.


Hakusana­tutkimus

Tunnetaan myös nimillä: keyword research, KW research, avainsanatutkimus

Selitys: Hakusanatutkimus tarkoittaa niiden hakusanojen selvittämistä, millä verkkosivuston tahdotaan löytyvän Googlesta. Hakusanatutkimuksessa tulee ottaa erityisesti huomioon niiden kuukausittaiset hakumäärät sekä se että ne ovat erittäin osuvia myymillesi palveluille tai tuotteille. Luo lisää hakusanatutkimuksen tekemisestä SEO-oppaamme kohdasta: Hakusanatutkimus.


Indeksointi

Tunnetaan myös nimillä: indexing

Selitys: Indeksointi (hakukoneoptimointiin liittyvä termi) tarkoittaa indeksointirobotin toimesta sivustosi lukemista ja sen lisäämistä hakukoneen luetteloon. Voit tarkistaa onko tietty sivu indeksoitu Google botin toimesta hakemalla sitä sen url osoitteella Googlesta. Kaikki sivustosi indeksoidut sivut löydät tekemällä haun ”site:domain.fi”.


Laskeutumissivu

Tunnetaan myös nimillä: landing page, saapumissivu

Selitys: Laskeutumissivu tarkoittaa verkkosivustosi sivua, jolle kävijät saapuvat hakutuloksista, mainoksista tai linkkien kautta.


Linkkien rakennus

Tunnetaan myös nimillä: offsite-optimointi, off-page optimointi, off-page SEO, link building

Selitys: Linkkien rakennus eli link building tarkoittaa sivustollesi johtavien linkkien hankkimista. Linkkien rakennuksen tavoitteena on kasvattaa sivuston liikennettä ja luotettavuutta hakukoneiden silmissä. Lue lisää Off-page optimoinnista linkkien rakennus sivultamme.


Linkkiprofiili

Tunnetaan myös nimillä: link profile

Selitys: Linkkiprofiili tarkoittaa kokonaisuutta kaikista sivustoille johtavista ulkoisista linkeistä. Käytännössä se on lista kaikista sivustollesi johtavista linkeistä. Linkkiprofiilia tutkiessa otetaan huomioon muun muassa NoFollow ja DoFollow linkkien määrä sekä linkittävien verkkotunnusten ja IP-osoitteiden määrä ja luotettavuus Majestic-, Ahrefs- ja MOZ-mittareilla.


Linkkitutkimus

Tunnetaan myös nimillä: link research

Selitys: Linkkitutkimus tarkoittaa linkkimahdollisuuksien kartoittamista. Yleisimmin linkkitutkimus aloitetaan käymällä läpi kilpailijoiden linkit. Katso ohjeet linkkitutkimuksen tekemiseen.


Long-tail hakusana

Tunnetaan myös nimillä: Pitkänhännän hakusana, pitkänhännän avainsana, Long-tail avainsana, long-tail keyword

Selitys: Long-tail hakusana tarkoittaa useasta sanasta koostuvaa avainsanaa. Pitkänhännän hakusanat ovat helpommin optimoitavissa Googlen hakutulosten ensimmäisille sijoille. Esimerkiksi ”hakukoneoptimointi” hakusanasta voidaan muodostaa ”paljon verkkosivuston hakukoneoptimointi maksaa” long-tail hakusana.


Meta-kuvaus

Tunnetaan myös nimillä: Meta-description, meta-desc, SEO-kuvaus, SEO description

Selitys: Meta-kuvaus tarkoittaa lyhyttä kuvausta verkkosivun sisällöstä, minkä hakukoneet näyttävät (usein) hakutuloksessa. Oletuksena myös Facebook, Twitter ja useat muut sosiaaliset mediat käyttävät tätä kuvausta. Google näyttää useimmiten 130 – 156 merkin mittaisen kuvauksen tai katkelman sivultasi sivun kuvauksena hakutuloksissa. Voit lukea lisää Meta-kuvauksesta Hakukoneoptimointioppaamme kohdasta: Meta-kuvaukset.

Esimerkkikoodi: <meta name=”description” content=” Toukokuusta 2016 lähtien Google on testannut pidempiä meta-kuvauksia. Testissä on nähty jopa lähes 300 merkin kuvauksia.”/>


NoFollow linkki

Tunnetaan myös nimillä: NoFollow link, nofollow-määrite, nofollow attribuutti

Selitys: NoFollow linkki tarkoittaa verkkosivustolle johtavaa hyperlinkkiä, jota hakukoneiden crawlerit eivät seuraavat. NoFollow attribuutti on viesti ”Älä seuraa tätä linkkiä” Googlelle ja muille hakukoneille. NoFollow linkit eivät kasvata verkkosivuston luotettavuutta, mutta jokaisessa luonnollisessa linkkiprofiilissa on noin puolet NoFollow linkkejä.

Esimerkkikoodi: <a href=” https://seoseon.fi/” rel=”nofollow”>SEOSEON LTD</a>


On-page optimointi

Tunnetaan myös nimillä: sivuston sisäinen optimointi, On-page SEO, on-page hakukoneoptimointi, onsite SEO, onsite optimointi

Selitys: On-page optimointi tarkoittaa sivujen sisäistä hakukoneoptimointia. On-page hakukoneoptimointi sisältää muun muassa sisällön optimoimisen, hakusanasuunnitelman, sisäisen linkityksen, url-polkutunnuksien optimoinnin sekä title- ja meta-tagit. Lue myös linkkien rakennus tietosivu.


Osoiterakenne

Tunnetaan myös nimillä: URL-rakenne, URL structure, URL polku, permalinks

Selitys: Osoiterakenne tarkoittaa osoitepolkua, jota verkkosivustosi sisemmät sivut käyttävät. Usein osoite koostuu osista. Esimerkkinä mainittakoon vanhan hakukoneoptimoitua sisältöä käsittelevän sivumme url. http://seoseon.com/fi/hakukoneoptimointi/sisallontuotanto/): kieli (/fi), kategoria (/hakukoneoptimointi), palvelu (/sisallontuotanto). URL-rakenteessa kannattaa käyttää sivujen hakusanoja ja ne kannattaa pitää mahdollisimman selkeinä, jolloin navigointi verkkosivustolla onnistuu myös osoitteen perusteella. Lue lisää URL-osoite rakenteen optimoinnista.


Otsikot (H1, H2… …H6, H7)

Tunnetaan myös nimillä: Headings, H1-otsikko, H2-otsikko…

Selitys: HTML H-elementeillä eritellyt otsikot tarkoittavat eritasoisia otsikoita. H1-otsikko on sivun pääotsikko, H2 yhtä tasoa alempi otsikko, H3 taas yhtä tasoa alempi, jne. Sivulla tulisi olla ainoastaan yksi H1-otsikko, muita otsikoita voi olla rajattomasti.

Esimerkkikoodit:

<h1>H1-otsikko</h1>

<h2>H2-otsikko</h2>

<h3>H3-otsikko</h3>

<h4>H4-otsikko</h4>

<h5>H5-otsikko</h5>

<h6>H6-otsikko</h6>


PA

Tunnetaan myös nimillä: Page authority, MOZ PA

Selitys: PA (Page Authority) tarkoittaa MOZ SEO-työkalun antamaa arvoa verkkosivun luotettavuudesta hakukoneiden silmissä. Arvo on pistemäärä asteikolla 0-100, joista 100 on paras. MOZ Web Index laskee arvon sivulle ja sivustolle johtavien linkkien laatuun ja määrään perustuen. Katso myös muut sivuston luotettavuuden mittarit.


PageRank

Tunnetaan myös nimillä: PR, Google page rank

Selitys: PageRank tarkoittaa Google-hakukoneen käyttämää järjestelmää, jolla mitataan sivujen tärkeyttä (1-10 asteikolla) niihin johtavien linkkien perusteella. PageRankin käyttö lopetettiin virallisesti vasta vuonna 2016. Nykyisin PR:n ovat korvanneet Majestic Trust Flow, MOZ Domain Authority ja Ahrefs URL Rating.


Ranking Factor

Selitys: Ranking factor tarkoittaa suomeksi hakutulosten järjestämiseen vaikuttavaa asiaa. Google käyttää noin kahta sataa hakutulosten järjestykseen vaikuttavaa ”vihjettä” eli ranking factor:ia hakutulosten järjestämiseen. Vihjeet ovat algoritmien toimintaan vaikuttavia seikkoja. Tärkeimpiä ranking factoreita ovat sivuston sisältö, sivustolle johtavat linkit, sivuston nopeus ja mobiilikäytettävyys.


Robots.txt tiedosto

Tunnetaan myös nimillä: robots-tiedosto, robots.txt file

Selitys: Robots.txt tiedosto tarkoittaa sivustosi root kansiossa sijaitsevaa tekstitiedostoa, joka kertoo indeksointiroboteille, mitä sivuja sivustollasi ei tulisi indeksoida. Robots-tiedosto löytyy osoitteesta verkkotunnuksesi.com/robots.txt. Tiedosto hyödyntää Robots Exclusion Standardia, mikä tarkoittaa komentoryhmistä koostuvaa protokollaa, jonka avulla määritetään pääsy sivustosi tiettyihin osioihin. Tiedostossa voidaan eritellä myös ohjeet erityyppisille indeksointiroboteille.

Esimerkit:

Indeksointirobottien pääsy sallittu koko sivustolle:
User-agent: *
Allow: /

Indeksointirobottien pääsy estetty koko sivustolle:
User-agent: *
Disallow: /


SERP

Tunnetaan myös nimillä: Search Engine Result Page, hakutulossivu, Googlen hakutulossivu, hakukoneen hakutulossivu

Selitys: SERP (Search Engine Result Page) tarkoittaa hakukoneen hakutulossivua. Google haun suoritettuasi vastaukset esitetään hakutulos sivulla. Google näyttää useimmiten 10 hakutulosta yhdellä hakutulossivulla.


Sisäinen linkki

Tunnetaan myös nimillä: internal link, sivuston sisäinen linkki, sisäinen linkitys, internal linking

Selitys: Sisäinen linkki tarkoittaa hyperlinkkiä verkkosivuston sivulta toiselle. Sivuston sisäisen linkin lähde verkkotunnus ja kohde verkkotunnus on aina sama. Lue lisää sisäisestä linkityksestä.

Esimerkki: https://seoseon.fi/ sivun linkittäessä sivulle https://seoseon.fi/opiskele/google-ads-mainonta/ kyseessä on sisäinen linkki.


Sivun otsikko

Tunnetaan myös sanoilla: Page title, title tag, meta otsikko, otsikko tagi, <title> tagi, SEO title, SEO otsikko

Selitys: Sivun otsikko (Page Title) tarkoittaa Googlessa ja muissa hakukoneissa näytettävää otsikkoa yksittäiselle sivulle. Sivun otsikon tulisi sisältää sivun päähakusana. Googlen näyttämän sivun otsikon maksimipituus (yleisimmin) on 512 pikseliä (saattaa vaihdella laitekohtaisesti). Page title asetetaan sivun <head> osioon. Lue tarkempi ohjeistus sivusn otsikoille.

Esimerkkikoodi: <title>Tämä teksti näytetään Googlen hakutuloksen otsikkona</title>


Sivustokartta

Tunnetaan myös nimillä: sitemap, xml-sitemap, xml-sivustokartta

Selitys: Sivustokartta tarkoittaa indeksointiroboteille luotavaa tiedostoa, joka sisältää luettelon sivustosi indeksoitavista sivuista. Voit lähettää sivustokartan Googlelle Search Consolen eli verkkovastaavan työkalujen kautta. WordPress verkkosivuston sivustokartan pystyt luomaan automaattisesti Yoast SEO -lisäosan avulla.


Tekninen hakukone­optimointi

Tunnetaan myös nimillä: tekninen SEO, Technical SEO

Selitys: Tekninen hakukoneoptimointi (Technical SEO) tarkoittaa sivuston elementtejä, joita käyttäjä ei pysty näkemään lähdekoodia tutkimatta. Tekninen SEO pitää sisällään muun muassa analytiikan seurannan, HTML- ja Java-koodit ja sivuston nopeuden optimoinnin. Tekninen hakukoneoptimointi on käyty tarkemmin läpi tällä sivulla.


Trust Flow

Tunnetaan myös nimillä: TF, Majestic Trust Flow

Selitys: Trust Flow tarkoittaa Majectic SEO-työkalun antamaa arvoa verkkosivuston luotettavuudesta asteikolla 1 – 100. Majestic Trust Flow lasketaan sivustolle johtavien linkkien määrän ja laadun mukaan. Lisätietoja täältä.


URL

Tunnetaan myös nimillä: Sivuston osoite, URL-osoite, Uniform Resource Locator

Selitys: URL (Uniform Resource Locator)) tarkoittaa verkkosivuston osoitetta. URL koostuu protokollasta, verkkotunnuksesta ja polusta, jotka yhdistävät osoitteen tiettyyn verkkosivuston sivuun.

Esimerkki: http://seoseon.com/seo/ – http:// (protokolla), seoseon.com (verkkotunnus), seo (polku)


Uudelleenohjaus

Tunnetaan myös nimillä: redirect, URL forwarding

Selitys: Uudelleenohjaus tarkoittaa URL osoitteen muuttamista toiseen osoitteeseen. Esimerkiksi navigoidessasi osoitteeseen esimerkki.com/sivu1 sinulle aukeaa sivu esimerkki.com, jos näiden osoitteiden välille on asetettu uudelleenohjaus. Yleisimpiä uudelleenohjauksia ovat 300 (useita vaihtoehtoja, esim. kielen perusteella ohjaaminen toiselle sivulle), 301 (siirretty pysyvästi) ja 302 (siirretty väliaikaisesti).


White Hat SEO

Tunnetaan myös nimillä: White Hat hakukoneoptimointi, Valko Hattu hakukoneoptimointi

Selitys: White Hat SEO tarkoittaa hakukoneiden ohjeistuksen mukaisten käytäntöjen käyttämistä hakukoneoptimoinnissa.


Yoast

Tunnetaan myös nimillä: WordPress SEO plugin, Yoast SEO, SEO-lisäosa

Selitys: Yoast tarkoittaa WordPress sivuston lisäosaa, joka on kehitetty auttamaan WordPress sivuston hakukoneoptimoinnissa. Ilmainen Yoast SEO lisäosa auttaa sivujen sisäisessä optimoinnissa, robots.txt tiedoston luomisessa, uudelleenohjausten asettamisessa ja luo sivustollesi automaattisesti sivustokartan. Lisäosan asentaminen jokaiselle WordPress sivustolle on suositeltavaa.


Auta myös muita löytämään selitys hakukoneoptimointi termeille jakamalla tämä sivu sosiaalisessa mediassa ja linkittämällä siihen omalta sivustoltasi.

Muista myös kertoa meille puuttuvista sanoista kommentilla, jotta voimme tehdä sanastosta entistä paremman.