Google lopettaa Site Search –työkalun (GSS) myynnin huhtikuun alussa. Tämä työkalu on ollut tarjolla vuodesta 2008 lähtien yrityksille, bloggaajille ja muille verkkopalvelun pitäjille, jotka ovat halunneet hyödyntää Googlen edistynyttä hakukonetta sivustonsa sisäisissä hauissa.

Olemassa olevat GSS:n asiakkaat saavat käyttää työkalua ostamallaan lisenssillä kunnes lisenssiin kuuluva määrä hakuja on tullut täyteen. Lisenssejä ei ole mahdollista jatkaa 1.4. jälkeen. Kun hakujen maksimimäärä on saavutettu, tili muuttuu automaattisesti Custom Search Engine (CSE) –tiliksi. CSE on ilmainen Googlen hakutyökalu, jonka yhteydessä kuitenkin näytetään myös tilanteeseen sopivia mainoksia.

Alkuperäinen Googlen lähettämä viesti asian tiimoilta:

Viestissään Google kehoitti nykyisiä GSS asiakkaitaan huomioimaan erot GSS ja CSE -työkalujen välillä ja tarvittaessa poistamaan haun käytöstä, mikäli ilmainen CSE-versio ei sovellu alkuperäiseen käyttötarkoitukseen.

GSS -työkalun hinnoittelu perustui vuosittaisten hakujen määrään. Esimerkiksi pienemmälle blogille riittävä 20 000 hakua vuodessa maksoi noin 100 dollaria, kun taas suuremmille yrityksille tarkoitetusta 500 000 haun lisenssistä veloitettiin 2000 dollaria.

Syynä muutokselle on todennäköisesti se, että Google haluaa vähentää yrityspalveluitaan ja keskittyä entistä enemmän mainosrahoitteisiin palveluihin.

Tästä uutisesta ensimmäisenä kertoi Fortune.com.