Moni yllättyi, kun Google ilmoitti, että sen ensi vuonna julkaistavassa uudistetussa Chrome-selaimessa on mainokset estävä ominaisuus. Google kuitenkin elää mainostuloilla, joten mainosten estäminen tuntuu kummalliselta.

Yhtenä syynä on kuitenkin mainosten estämiseen tarkoitettujen ohjelmien ja lisäosien jatkuva yleistyminen. Ne nimittäin estävät kaikki mainokset, kun taas Google ilmoitti, että se torjuu vain häiritsevät ja ”huonolaatuiset” mainokset. Toki herää kysymys, että mitä nämä huonot ja häiritsevät mainokset sitten ovat? Vastaus ei tule kenellekään yllätyksenä, nimittäin suurin ärtymystä herättänyt mainostyyppi on pop-up-mainokset, jotka hyppäävät silmille. Usein käyttäjät, joille ponnahtaa ei toivottu mainosikkuna ruudulle eivät monesti enää palaa sivulle ja he eivät myöskään suosittele sivua muille. Myöskin liian suuri mainostiheys ja suuret mainokset eivät olleet kuluttajien mieleen.

Ensi vuonna julkaistavan uuden Chromen julkaisua silmällä pitäen Google onkin alkanut lähettää julkaisijoille viestejä, joissa kommentoidaan sivustojen mainoksia. Tähtäimeen ovat joutuneet erityisesti häiritsevät mainokset. Tavoitteena on vähentää niitä runsaasti, jotta käyttäjät eivät enää lataisi niiden vuoksi mainoksenesto-ohjelmia ja täten estä kaikkea mainontaa. Myös mainosten sisältö ja sijoittelu on alkanut kiinnostaa Googlea yhä enemmän. Mikäli sivu on täynnä mainoksia, niin silloin se latautuu hitaammin samalla huonontaen käyttäjäkokemusta ja suuri määrä mainoksia ei myöskään palvele käyttäjiä.

Googlen onkin hiljattain myös ottanut käyttöön uuden työkalun, Ad Experience -raportin. Sen avulla julkaisijat voivat tarkastaa oman sivunsa tilanteen, että ovatko mainokset ohjeistusten mukaisia. Asiaa on puitu paljon ja suosituksia mainontaan liittyen antaa usean suuren toimijan perustama yhteinen koalitio, jonka varsinaisena tehtävänä on asettaa standardeja mainonnalle ja mainoksille. Myös suomalainen mainostajien liitto mainostajat.fi noudattaa asetettuja standardeja.

Kun puhutaan Googlen omasta selaimesta, niin moni on huolissaan siitä, että näkyykö vain Googlen omat mainokset uudella selaimella, mutta Googlen mukaan kaikki mainostajat, jotka noudattavat sovittuja standardeja ovat suojassa mainostenesto-ominaisuudelta. Eli kun mainonta on laadukasta, niin ongelmia ei pitäisi olla. Jäämmekin mielenkiinnolla odottelemaan, että miten lupaus toteutuu käytännössä.

Lähde: http://www.socialmediatoday.com/marketing/google-outlines-problematic-ad-types-new-report-precursor-chrome-ad-blocker