Olet varmasti jo huomannut, että Facebook päivitti yrityssivujen ulkoasun viime kuussa. Facebookin omien sanojen mukaan päivityksen tarkoitus oli helpottaa käyttäjien ja yritysten kanssakäymistä Facebookissa. Näkyvimpiä uudistuksia ovat kansikuvan päältä poistuneet härpäkkeet, uusi vasemman laidan navigointiosio sekä entistä näkyvämpi call-to-action (CTA) -nappula.

Facebookin uusi ulkoasu: enemmän tilaa kansikuvalle ja parempi navigaatio.
Uudessa ulkoasussa kansikuva on näkyvillä kokonaisuudessaan ja vasemman laidan navigointisarake helpottaa välilehtien selailua.

Tässä artikkelissa käymme läpi Facebook sivuilla tapahtuneet uudistukset ja annamme vinkkejä miten saat mahdollisimman paljon irti yrityksesi tai yhteisösi Facebook sivusta.

1. Kansikuvan näkyy nyt kokonaisuu­dessaan

Näkyvimpänä uudistuksena on kansikuvan erottuminen kokonaan ilman sen päälle asettuvia nappuloita, logoa tai sivun nimeä. Tämä saa osan designereista huokaisemaan helpotuksesta kun esimerkiksi Twitteriin tai LinkedIniin suunniteltu kansikuva tarvitsee nyt vähemmän muokkausta istuakseen myös Facebookiin. Jäämme tosin hieman kaipaamaan nerokkaita logo-kansikuva yhdistelmiä, kuten alla oleva esimerkki Simpsonien kansikuvasta.

Facebookin kasvojen kohotuksen jälkeen nerokkaita logo-kansikuva yhdistelmiä ei enää nähdä
TV-sarja Simpsoneiden Facebook kansikuva oli luova esimerkki logon ja kansikuvan saumattomasta sulautuksesta. Kuva: websitemagazine.com

Kansikuvan suositeltu koko on 826 x 360 pikseliä ja logon 180 x 180 pikseliä. Logosta kannattaa myös muistaa, että se automaattisesti lisätään sivusi kuvakollaasipäivityksiin viimeiseksi kuvaksi.

2. Call-to-action vs. tykkää -nappula

Toinen merkittävä uudistus on call-to-action (CTA) -nappulan kasvanut rooli. Uudessa sivussa CTA nappula, jonka funktionaalisuudesta voit vastata itse, näyttelee selkeästi suurempaa roolia kuin klassinen tykkää –nappula. Tämä uudistus on linjassa Facebookin brändijakojen orgaanisen näkyvyyden vähentymisen kanssa. Kun tykkääjien orgaaninen tavoittaminen vaikeutuu, kävijän ohjaaminen yhteydenottoon, kotisivulle tai muuhun haluttuun toimintoon kasvattaa arvoaan. Nyt on siis viimeistään aika lisätä sivullesi CTA -nappula.

CTA on nyt merkittävämmässä roolissa kuin tykkää.
Olethan jo lisännyt CTA -nappulan Facebook sivullesi?

3. Varmista, että välilehtesi ovat kunnossa

Facebookin välilehdet löytyvät nyt sivun vasemmalsta laidasta.
Kolmas merkittävä uudistus on navigoinnin siirtyminen sivun vasempaan laitaan, joka mahdollistaa entistä useampien välilehtien (tabs) näyttämisen käyttäjälle. Aikaisempi versio jätti näkyville ainoastaan kaksi käyttäjän määrittelemää välilehteä kerrallaan ja loput löytyivät More tabs -välilehden alta. Tämä uudistus parantaa välilehtien käytettävyyttä, mutta samalla se on saattanut yllättäen nostaa esille vanhoja unohtuneita välilehtiä. Tästä syystä kannattaa nyt varmistaa, että kaikki välilehtesi sisältävät ajantasaista sisältöä.

Tiesitkö muuten, että voit välilehtien avulla tuoda hyvinkin räätälöityä sisältöä Facebook sivullesi? Lisää ohjeita räätälöityjen välilehtien toteuttamiseen löydät Facebookin omasta oppaasta.

4. Palvelut ja kauppa paremmin esillä

Välilehdistä erityisasemassa ovat palvelut (services) ja kauppa (shop). Näiden sisältö näytetään uudistuksen jälkeen pääsivullasi ennen päivityksiäsi, joten tila kannattaa ehdottomasti käyttää hyväksi. Palvelukuvauksia kirjoittaessa on hyvä huomioida seuraavat seikat:

  • Vain 3 ylintä palvelukuvausta näkyvät suoraan kotivälilehdellä
  • Palvelun nimi voi olla maksimissaan 40 merkkiä
  • Palvelukuvaus voi olla maksimissaan 200 merkkiä, mutta ainoastaan 60-70 merkkiä näkyy kotivälilehdellä
Yrityksesi palvelut ovat nyt näkyvämmin esillä Facebook sivullasi
Kolme ylintä palvelukuvausta näkyvät suoraan kotivälilehdellä

Palvelukuvaukset kannattaa siis pitää lyhyinä ja palvelun asiakkaalle tuottama hyöty kannattaa esittää alle 70 merkissä. Esimerkkejä palveluvälilehden käytöstä voit käydä katsomassa vaikka SEOSEON Facebook sivulta. Tykkäähän samalla sivusta jotta pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeissä.

Mitä uudistuksesta jäi käteen

Facebookin uudistus pyrkii luomaan enemmän lisäarvoa yrityssivuille parantamalla käyttäjien mahdollisuuksia löytää tietoa ja kommunikoida yritysten kanssa suoraan näiden Facebook sivuilla. Uudistuksen taustalla on todennäköisesti pyrkimys pitää käyttäjät entistä kauemmin Facebookin oman ekosysteemin sisällä. Nähtäväksi jää kuinka uudistus otetaan käyttäjien kohdalla loppujen lopuksi vastaan, ja osaavatko vierailijat käyttää Facebookia etsiessään tarkempia tietoja yrityksistä tai brändeistä.

Markkinoijalle uudistus antaa entistä paremmat työkalut, ja enemmän vapauksia Facebook sivun toteuttamiseen. Uudistunut ulkoasu tuo Facebook sivun roolin lähemmäksi yrityksen varsinaisia verkkosivuja. Haasteena sekä markkinoijille, että Facebookille onkin ymmärtää entistä runsaamman Facebook sivun rooli muiden digitaalisten kanavien joukossa. Pienille yrityksille se voi olla helppo keino saada verkko-osoite ja verkkonäkyvyyttä ilman teknistä osaamista. Suuremmat joutuvat miettimään onko Facebookista brändini löytävä yleisö eri kuin esimerkiksi verkkosivujeni kävijäkunta, ja jos näin on, miten Facebook sivuilla esitetty sisältö pitäisi erota verkkosivujen sisällöstä.

Jos Facebook-markkinointi tai SOME-markkinointi muuten mietityttää, niin otathan rohkeasti yhteyttä. Tutkitaan tilannetta yhdessä.

Tykkäsitkö artikkelista? Jaa se sosiaalisessa mediassa. Kerrothan samalla mitä mieltä sinä olet Facebookin uudistuneesta ulkoasusta.