Nyt eletään feikkiuutisten ja feikkimainosten aikakautta. Netissä tapahtuva mainonta kasvaa jatkuvasti ja valitettavasti se houkuttaa myös toimijoita, joilla on kyseenalaiset aikeet. Keskustelu feikkiuutisista ja mainoksista kävi kuumana USA:n presidentinvaalien alla ja aikana ja se myös jatkuu yhä.

Mainostamisen kanssa on ollut muitakin ongelmia hiljattain ja moni varmasti muistaa äskettäin tapahtuneen ”Youtube-gaten”, jossa suuri määrä mainostajia lopetti Youtube-kampanjansa, koska niiden mainoksista hyötyivät kyseenalaiset ja jopa laittomat organisaatiot.

Feikkiuutisten ja mainosten aika ei ole ohi – päinvastoin

Ongelma tiedostetaan ja se otetaan yhä vakavammin, mutta ratkaisua ei ole vielä näköpiirissä. Yhä harva se päivä näkee liian hyviä ollakseen totta tarjouksia Ray-Ban aurinkolaseista tai muista merkkituotteista.

Mainostajia on paljon ja feikkimainokset ovat ulkoasultaan taitavasti tehtyjä, joten niitä on vaikea toisinaan erottaa aidoista. Usein niissä on alkuperäisen brändin logot ja kuvatkin ovat hyvälaatuisia, tosin ne on lähes aina otettu ilman lupaa muilta sivustoilta.

Feikki vai ei?Nyt varsinkin Instagram kärsii feikkimainoksista, joissa esimerkiksi myydään monta sataa dollaria normaalisti maksavia designer-lenkkareita todella edullisesti. Ne kuluttajat, jotka eivät ole valveutuneita saattavat helposti luulla, että kunhan mainokset ovat Instagramissa tai Facebookissa, niin ne ovat luotettavia ja aitoja.

Mitä seuraavaksi?

Instagram, Facebook, Snapchat, Youtube ja moni muu suuri toimija kehittää jatkuvasti palvelujaan, mutta ainakin toistaiseksi ongelma on ja pysyy.

Aina, kun feikkimainos huomataan, niin se poistetaan. Mainostajia tosin on niin paljon, että kaikkien hyväksyttyjen mainosten läpikäyminen manuaalisesti ei ole mahdollista. Eli ainakin toistaiseksi ongelma on ja pysyy ja kasvaa.

Lähteet: