Facebook kertoo aloittaneensa taistelun ”klikkiansoja” vastaan, koska ihmiset ovat kyllästyneet roskajulkaisuihin, jotka yllyttävät heitä tykkäyksiin, jakoihin, kommentointiin tai muihin toimiin

Esimerkiksi: ”Tykkää tästä, jos olet horoskoopiltasi Oinas!”.

Tämä taktiikka tunnetaan nimellä ”klikkiansa” (Engagement bait tai Click bait) ja se pyrkii hyödyntämään Facebookin uutissyötteen algoritmia saamalla ihmiset reagoimaan julkaisuihin, jotta julkaisu saavuttaisi suuremman näkyvyyden. Joulukuun 18. päivästä lähtien Facebook alkoikin vähentää kaikkien niiden julkaisujen näkyvyyttä, jotka selkeästi käyttävät klikkiansa taktiikkaa.

Tag ja kommenntti klikkiansat
Lähde: newsroom.fb.com

Klikkiansojen tunnistamista varten Facebook on käynyt läpi satojatuhansia julkaisuja ja syöttänyt ne koneoppimisjärjestelmäänsä joka pystyy tunnistamaan erilaiset klikkiansat. Julkaisut, jotka käyttävät klikkiansa taktiikkaa, saavat nyt vähemmän näkyvyyttä Facebookin uutisvirrassa.

Tulevina viikkoina Facebook tulee tiukentamaan niiden sivujen näkyvyyttä, jotka tahallisesti ja systemaattisesti käyttävät klikkiansa taktiikkaa saadakseen sivuilleen enemmän näkyvyyttä ihmisten uutisvirrassa. Facebook antaa sivustojen ylläpitäjille kuitenkin muutamia viikkoja aikaa sopeutua tähän muutokseen ja välttää tahatonta klikkiansan käyttöä julkaisuissaan. Tulevaisuudessa Facebook pyrkii kehittymään ja etsimään uusia keinoja vähentääkseen klikkiansoja.

Äänestys, reaktio ja jako klikkiansat
Lähde: newsroom.fb.com

Tämä uudistus ei koske julkaisuja, joissa pyydetään ihmisiltä apua, neuvoja tai suosituksia. Näitä julkaisuja ovat esimerkiksi kadonneen henkilön etsiminen, hyväntekeväisyyskeräykset tai matkavinkkien tiedustelut.

Facebook keskittyy vähentämään vain niiden julkaisujen näkyvyyttä, jotka rikkovat heidän Uutisvirtansa tärkeintä arvoa, eli aitoutta. Facebook haluaa vähentää niiden julkaisujen leviämistä, jotka sisältävät roskapostia, sensaationhakuista tai harhaanjohtavaa sisältöä, ja edistää mielekkäämpiä ja aitoja keskusteluja Facebookissa.

Kuinka uudistus vaikuttaa sivuihin?

Julkaisijat ja yritykset, jotka käyttävät klikkiansa taktiikkaa julkaisuissaan, tulevat näkymään heikommin ihmisten uutisvirroissa. Sivut, jotka jakavat toistuvasti klikkiansa julkaisuja tulevat puolestaan saamaan todella heikosti näkyvyyttä. Sivujen ylläpitäjien tulisi keskittyä julkaisemaan ainoastaan asiaankuuluvia ja merkityksellisiä julkaisuja, jotka eivät sisällä klikkiansa taktiikkaa.

Lue englanniksi lisätietoja alkuperäisestä artikkelista: https://newsroom.fb.com/news/2017/12/news-feed-fyi-fighting-engagement-bait-on-facebook/