Eron tietäminen voi pelastaa verkkosivusi.

Ei ole epäilystäkään, että Google ei olisi muuttunut vuosin saatossa. Monia ennen loistavasti toimineita hakukoneoptimointi tekniikoita ei voi enää edes harkita, koska Google ei yksinkertaisesti halua niiden toimivan.

Google (ja muut hakukoneet) haluavat näyttää asiakkailleen parhaita mahdollisia hakutuloksia, ja tekniikat joilla verkkosivuja pyritään parantamaan hakukoneiden silmissä ilman oikeasti järkevää sisältöä, voivat johtaa sanktioihin. Näitä epäeettisiä tekniikoita kutsutaan ”Black-Hat” -hakukoneoptimoinniksi.

Vaikka osa niistä saattaa vielä näyttää positiivisia tuloksia, niin näin ei tule olemaan pitkään.

Mitä sinun EI pitäisi tehdä!

On olemassa muutamia ”Black-Hat” hakukoneoptimointi tekniikoita, joita tulisi välttää kaikin mahdollisin keinoin. Näistä yksi yleisimmistä on sisällön piilottaminen verkkosivuille, joka tarkoittaa, että ainoastaan hakukoneet huomioivat sisällön, kun taas sivustolla vierailevat ihmiset näkevät sen normaalisti. Nykyisin hakukoneet kuitenkin huomaavat tämän ja se voi johtaa rangaistukseen tai jopa sivuston poistamiseen hakukonetuloksista.

Toinen yleinen ”Black-Hat” –tekniikka on hakusanojen bulkkaaminen, jolla yleensä tarkoitetaan esimerkiksi verkkosivujen meta-tietojen täyttämistä liian monilla hakusanoilla. Tämänkin hakukoneet havaitsevat tehokkaasti ja siitä voi tulla sanktioita.

Link farming, eli verkkosivuille johtavien linkkien (järjetön) lisääminen muille sivustoille oli aikoinaan taivas monille hakukoneoptimoijille, mutta myös tämä asia on korjattu. Nykyisin linkkien ostaminen tai lisääminen aiheeseen kuulumattomille sivuille ei tuo järkevää liikennettä ja se voi johtaa huonoimmillaan sivuston poistamiseen hakukonetulosten joukosta.

Onko mitään mitä voisin tehdä?

Nyt tiedät jo olla käyttämättä pahoja ”Black-Hat” -tekniikoita, mutta mikä sitten on se järkevämpi vaihtoehto? Vastaus on tietysti ”White-Hat” -hakukoneoptimointi, joka on myös hiljalleen muuttumassa ”oikeaksi” ammatiksi ja yhä useammat yrittäjät ovat ymmärtäneet sen arvon. Kuten muutkin yritykset, myös Google haluaa näyttää asiakkailleen ainoastaan laadukasta sisältöä ja siitä myös ”White-Hat” -hakukoneoptimoinnissa on kyse.

Mikään ei ole tehokkaampi tapa nousta hakukonetuloksissa, kuin laadukas ja oikeilla hakusanoilla varustettu sisältö, joka on mielellään yhdistetty laadukkaisiin linkkeihin ja sosiaalisen median signaaleihin.

Kuten aikaisemmin jo sanottiinkin, niin laadukkaat linkit ovat edelleen tehokas tapa kasvattaa sivuston luotettavuutta, joka puolestaan vaikuttaa positiivisesti myös sijoituksiin hakukoneissa. Tosin, jos törmäät hakukoneoptimointia tekevään yritykseen, joka lupaa sinulle esimerkiksi 10-15 linkkiä, niin on syytä juosta karkuun!

Laadukkaiden linkkien rakentaminen ottaa aikaa ja se on enemmänkin suhteiden sekä luottamuksen luomista, eikä linkkien työntämistä kaikille aiheeseen liittymättömille verkkosivuille. Google huomaa huonot tai ostetut linkit nykyisin nopeasti ja ne puolestaan johtavat helposti myös sanktioihin. Tehokkaan linkinrakennuksen salaisuus onkin laadukas sisältö, mitä ihmiset haluavat jakaa muille vapaaehtoisesti.

Yhteenveto

Jos haluat optimoida verkkosivusi ja saada pysyviä tuloksia, niin panosta laatuun! Roomaa ei rakennettu päivässä, eikä myöskään laadukkaita verkkosivuja. Kärsivällisyys on avain menestykseen ja pitkään kestäviin hyviin hakukonesijoituksiin. Yrityksen, jotka suosivat ”White-Hat” -tekniikoita, menestyvät myös verkossa usein loistavasti. Lue lisää kuinka hakukoneoptimointi voi kasvattaa yrityksesi myyntiä.